Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-03@02:44:00 GMT

ان بیماران زودتر به آب مروارید چشمی مبتلا می شوند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۷۰۰۴

ان بیماران زودتر به آب مروارید چشمی مبتلا می شوند

رکنا: دیابتی ها به دلیل مشکلاتی که دارند سریع تر از بیماران دیگر به آب مروارید مبتلا می شوند.

نگرانی در مورد ابتلا به آب مروارید در افراد دهه 50 به بعد بسیار دیده می شود. این نگرانی باعث می شود افراد بیشتر به سلامت چشمان خود دقت کنند. اما افراط در این موضوع صحیح نیست. اگر در معاینه تخصصی چشم، اپتومتریست یا چشم پزشک Doctor سلامت چشم را بررسی کرد و این اطمینان را داد که در حال حاضر آب مروارید وجود ندارد و اگر وجود دارد فعلا مشکلی نیست، دیگر نباید نگران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علل مختلفی می‌تواند به آب مروارید چشم منجر شود. عوامل ایجادکننده آب مروارید از قبل از تولد می‌تواند عدسی چشم انسان را دچار این عارضه کند که به آن آب مروارید مادرزادی گفته می‌شود.

خوشبختانه شیوع این نوع آب مروارید نادر است و اغلب نوزادان با عدسی‌های کاملا شفاف به دنیا می‌آیند ولی عواملی مثل عفونت‌های دوران بارداری نظیر سرخجه یا مصرف برخی داروها در دوره بارداری می‌تواند به کاتاراکت یا آب مروارید مادرزادی بینجامد. گاهی در طول دوران زندگی نیز عواملی سبب ایجاد آب مروارید در چشم می‌شوند.

مثلا ضربه شدید ممکن است عدسی چشم را به آب مروارید مبتلا کند یا برخی بیماری‌ها مثل دیابت Diabetes موجب می‌شود فرد با احتمال بسیار بیشتری ابتلا به کاتاراکت را تجربه کند. ولی از همه شایع‌تر آب مروارید سنی است که در اغلب افراد با کهولت بتدریج ایجاد می‌شود.

ایجاد آب مروارید سنی غالبا از دهه ۵۰ به بعد بتدریج شروع و با افزایش سن احتمال وجود این عارضه بیشتر می‌شود. با افزایش سن، رنگ شفاف عدسی چشم تغییر می‌کند و بتدریج زرد می‌شود.

این رنگ زرد نیز با افزایش سن، کم‌کم شدت می‌یابد و ممکن است در معاینات دوره‌ای مشخص شود در قسمت‌هایی از عدسی چشم به شکل‌های مختلفی آب مروارید تشکیل شده است و از این به بعد مراقبت و پیگیری بیشتری منظور می‌گردد تا در شرایط مقتضی آب مروارید چشم جراحی و وضوح دید کافی فراهم شود. بینایی شخصی که دارای آب مروارید است، اغلب شبیه دیدن اجسام از پشت یک عدسی بخار گرفته می‌شود.

اگر چه سیر ایجاد آب مروارید با افزایش سن در افراد مختلف با هم متفاوت است ولی آب مروارید سنی عارضه‌ای است که در اثر کهولت اتفاق می‌افتد و گاهی درجات کم آن اگر مشکل بینایی برای فرد ایجاد نکرده باشد ممکن است سال‌ها بدون هیچ اقدام درمانی در عدسی چشم باقی بماند و هیچ آسیبی نیز به چشم و بینایی نزند.

یکی از معضلاتی که در صورت وجود آب مروارید قابل توجه و عدم درمان آن ممکن است اتفاق بیفتد، افزایش فشار چشم و ابتلای ثانوی به آب سیاه است. البته با معاینات دوره‌ای اگر بینایی خوب و فشار چشم در محدوده فشار طبیعی باشد ممکن است هیچ نیازی به جراحی آب مروارید چشم نباشد. ولی در صورتی که براساس نتایج معاینه چشم، مشخص شود به جراحی نیاز است، جراح با خارج کردن عدسی کدر شده چشم و جایگزین کردن آن با یک عدسی کاشتنی داخل چشمی، بینایی طبیعی را به چشم برمی‌گرداند.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت مهم ترین های 24 ساعت سلامت پزشک Doctor دیابت Diabetes صورتی مشکلاتی بیماران آب مروارید عکس قتل ایران دختر اعدام مرد حوادث تهران فیلم پسر پدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۷۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران

فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. یافته‌های پژوهشگران برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، کارآزمایی بالینی از سوی امین احمدی، سودابه اعلاتاب، رضا مقدسعلی، ایرج نجفی، سروش شکرچیان از پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه ماستریخ هلند به بررسی تأثیر سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی خود فرد، بر عملکردی صفاق و التهاب آن در افراد تحت دیالیز پرداختند.

در همین ارتباط باید گفت؛ بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) یک نارسایی آرام، پیش رونده و غیرقابل برگشت در کلیه است که حدود هفتصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.

پیشرفت این بیماری می‌تواند تا تخریب کامل کلیه و نیازمند شدن فرد مبتلا به پیوند کلیه یا دیالیز روزانه ادامه پیدا کند. اگر دیالیز دیگر قادر به تصفیه مایعات و محلول‌ها به میزان مورد نیاز برای بیمار نباشد، شرایطی با عنوان ناکارآمدی اولترا فیلتراسیون اتفاق می‌افتد که منجر به بی‌فایده شدن دیالیز برای بیماران می‌گردد.

 فیبروز صفاقی مهمترین علت از دست دادن ظرفیت دیالیز است که معمولاً به دلیل التهاب و فیبروتیک شدن صفاق روی می‌دهد. این شرایط برای حدود ۲۰ درصد از بیماران با سابقه دیالیز طولانی اتفاق می‌افتد. با پیشرفت پزشکی بازساختی (پزشکی ترمیمی) در چند دهه اخیر تلاش‌هایی برای سلول درمانی فیبروز صفاقی صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش که در نشریه بین المللی Archives of Iranian Medicine منتشر شده است، نشان داد، استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی باعث بهبود جزئی در اولترافیلتراسیون و کاهش اندک التهاب در بیماران می‌گردد.

یافته‌های این پژوهش برای نخستین بار نشان داد می‌توان از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی برای درمان ضایعات صفاق استفاده کرد. مطالعات بالینی آینده می‌تواند امکان استفاده درمانی از این سلول‌ها را در مبتلایان به فیبروز صفاقی مورد بررسی قرار دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان