Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:12:21 GMT

سیلاب 2800 راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را تلف کرد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۸۷۲۸۱

سیلاب 2800 راس دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را تلف کرد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2هزار و 800 راس دام سبک عشایر این استان در بارندگی های چند روز اخیر در اثر جاری شدن سیلاب تلف شد.

مجید علی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دام های عشایر بیشتر در مناطق دنای شرقی، دیشموک، کوه سیاه ، انارک لوداب و کاکان درشهرستان های بویراحمد ،لنده و کهگیلویه در اثر سیلاب تلف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : ارزش ریالی دام های تلف شده عشایر استان در بارندگی های اخیر افزون بر 22میلیارد ریال برآورد شده است.
علی پور عنوان کرد: جاری شدن سیلاب در بارندگی های اخیر به چادرهای محل سکونت عشایر در مناطق ییلاقی استان خسارت وارد کرد که با همکاری جمعیت هلال احمر تعدادی چادر در اختیار عشایر قرار داده شد.
مدیر کل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون حدود 80 درصد از عشایر این استان در مناطق ییلاقی از جمله کاکان، دیلگون، دشت روم، نرماب و زنگوا مستقر شده اند.
وی ابراز داشت: 20 درصد دیگر از جمعیت عشایری استان در مسیر کوچ به سمت مناطق ییلاقی هستند که بدلیل بارندگی برخی مسیرهای کوچ آسیب دیده است .
به گفته وی ،عبور از برخی مسیر ها کوچ عشایر به سبب بارندگی تنها با ماشین آلات کمک دار امکان پذیر است.
هرساله با مصوبه ستاد کوچ ، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 25اردیبهشت به مناطق ییلاقی کوچ می کنند اما امسال بدلیل خشکسالی در مناطق قشلاقی کوچ عشایر از پنجم اردبهشت آغاز شد.
علی پور گفت: بیش از یک میلیون راس دام مولد و بیش از یک میلیون دام قابل عرضه به بازار توسط عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد پرورش داده می شود.
وی افزود: بیماری تب برفکی در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد شایع شده و به سبب بارندگی کار واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری به کندی صورت می گیرد.
12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد سکونت دارند.
1662/9868/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيلاب دام عشاير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۷۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به آغاز رسمی جشنواره بین المللی کوچ عشایر در روز جمعه گفت: ۴۱ طایفه عشایری کشور و عشایر سه کشور خارجی میهمان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر جعفرآباد مغان هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن محمدی‌ادیب عصر پنجشنبه در مراسم آغازین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر در جعفرآباد بیله‌سوار، گفت: برای دومین سال متوالی جشنواره کوچ عشایر در استان اردبیل به صورت بین‌المللی و با حضور عشایر غیور کشورمان و سه کشور خارجی در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند تا آداب، رسوم و توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته و با برگزاری برنامه‌های نمادین عروسی عشایر، برپایی آلاچیق، تولید محصولات صنایع دستی و لبنی، بازی‌های بومی، محلی و سایر ظرفیت‌ها بتوانند قابلیت بی‌نظیر خودشان را در معرض نمایش بگذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: از 41 طایفه عشایری، 32 طایفه مختص استان اردبیل است و از هشت استان کشور نیز عشایر سعی کردند تا در این رویداد حاضر شده و توانمندی عشایر ساکن در مناطق خود را به نمایش بگذارند.

محمدی‌ادیب افزود: برای دومین سال متوالی از کشور عراق، ترکیه، مغولستان، نیجریه و افغانستان نیز طوایف عشایری حاضر شده تا در قالب برنامه‌های آیینی، موسیقی ظرفیت‌های عشایر اقوام و قبایل مختلف عشایری را در کنار زیباترین گنجینه‌های کوچ، زندگی و هویت عشایری و همچنین سواره شتر، اسب و جهاز به نمایش بگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این رویداد از ساعت 9 صبح فردا به صورت رسمی آغاز شده و تا 18 عصر ادامه خواهد داشت که امیدواریم میهمانان مختلف در این رویداد بتوانند با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین ظرفیت‌های بی‌نظیر عشایر شاهسون استان و سایر عشایر غیور و غیرتمند کشورمان، ساعات خوشی را در کنار عشایر سپری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: مسئولان میراث فرهنگی، امور عشایری و دستگاه‌های دیگر تصمیم گرفتند تا در قالب جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر مغان از کوچ برتر، شتر و اسب برتر، جهاز و آلاچیق برتر نیز در پایان این مراسم تجلیل کرده و برترین‌ها را در این حوزه‌ها معرفی کنند.

محمدی‌ادیب بیان کرد: عشایر نماد هویت و غیرت ایرانیان هستند و امروز نیز به عنوان مرزبانان غیرتمند در مرزهای کشور و مناطق مختلف سعی می‌کنند تا حامی و مدافع انقلاب اسلامی باشند.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد