Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسین ادیبی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر درمانگاه تخصصی دیابت در نشست خبری آکادمی دیابت که امروز در ساختمان درمانگاه  تخصصی دیابت برگزار شد، اظهار کرد: این درمانگاه یکی از واحد‌های خدمات رسانی  وابسته با دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم است و رسالت اصلی این پژوهشگاه  موضوع  آموزش و پژوهش است، اما اینکه نتایج پژوهش به سمت یافته علمی پیش برود سوالی است که همیشه در مراکز تحقیقاتی مطرح بوده است، این درمانگاه با هدف ایجاد یک چارچوب برای  خدمات‌رسانی استاندارد و براساس شواهد علمی معتبر و بر اساس رهنمود‌هایی که برای کنترل بیماری دیابت تدوین می‌شود و توسط پژوهشگاه علوم غدد که یکی از اولویت‌ها دیابت است به روز می‌شود و بومی سازی می‌شود در واقع با این هدف تاسیس شده است و مشمول  خدمت رسانی  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
۷۵ درصد دیابتی‌ها در کشور‌های در حال توسعه هستند   ادیبی با اشاره به اینکه در پژوهش‌های علوم غدد بسیاری از پژوهش‌ها و بحث‌ها در خصوص دیابت شده است، بیان کرد: این درمانگاه‌ها  رسالت اصلی کمک به بهبود و ارتقا کنترل دیابت در بین جامع بیماران دیابتی کشور را دارند.

وی ادامه داد:  پیش بینی شده است که کل افراد دیابتی تا سال ۲۰۳۰ دوبرابر شوند، و در کل دنیا بر اساس آمار‌هایی است که منتشر شده به ۳۶۶ میلیون نفر می‌رسد که ۷۵ درصد این افراد در کشور‌های در حال توسعه هستند،   در ایران حداقل ۵ میلیون نفر دیابتی بر اساس پایین‌ترین آمار‌ها زندگی می‌کنند.
علت بیماری دیابت چیست؟   ادیبی در خصوص بیماری دیابت اظهار کرد: با توجه به آمار‌ها افراد دیابتی  ۲ تا ۴ برابر بیش از دیگران  احتمال بروز عارضه قلبی عروقی دارند، همچنین بیماری‌های چشمی در افراد دیابتی ۲۵ برابر افراد دیگر است، بیماری کلیوی ۱۷ برابر سایر افراد است، احتمال قطع عضو و قطع پا حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد در بیماران دیابتی گزارش شده است و به طور کلی ۹ درصد علت مرگ و میر به علت دیابت است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره  پیگیری پژهشگاه غدد  در خصوص استاندارد‌های بیماری دیابت گفت: مستندی در قالب چهار چوب ملی خدمت به بیماران دیابتی است که سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت تدوین شد؛   از جمله مهم‌ترین اهداف این مستند افزایش  پوشش درمان تا سال ۲۰۱۸ به ۷۰ درصد  بوده و تا سال ۲۰۲۵ به ۹۰ درصد خواهد رسید  البته هنوز تا ۱۰۰ درصد فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام ثبت دیابت تا سال ۲۰۱۸ قرار است در کشور مستقر شود و  همه بیماران دیابتی اطلاعاتشان ثبت شود، گفت: در درمانگاه اولویت اول کنترل قند خون و مدیریت بیماری فرد است که هدف رسیدن به شاخص‌هایی است که در کنترل بیماری دیابت اهمیت دارد؛ بیماران بر اساس نیاز به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اگر بیماری قلبی داشته باشند به کلینیک قلب و عروق ارجاع داده می‌شود علاوه بر آن  برای مشکلات نفرولوژی و کلیه واحد متخصص داخلی کلیه در نظر گرفته شده است.

این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه تمام خدماتی که در درمانگاه ارائه می‌شود با تعرفه‌های دولتی محاسبه می‌شود، گفت: بیشتر خدمات تحت پوشش بیمه‌ها است و قیمت بر اساس مراکز درمانی دیگر پایین‌تر است.

 دیابت چندین ارگان بدن را درگیر می‌کند    در ادامه مهری مهراد جراح و متخصص اوریولوژی در خصوص درمانگاه تخصصی دیابت اظهار کرد: کلینیک فوق تخصصی دیابت تهران تنها کلینیک دیابت تهران  است که تمام مشکلاتی  یک بیماری دیابت را مورد توجه قرار می‌دهد.

مهراد با اشاره به بخش‌های درمانگاه، گفت: بخش‌های نفرولوژی، ارولوژی، دینامیک است و بسیاری بخش‌ها در حال کامل شدن است؛ یک بیماری دیابتی فقط قند خون بالایی ندارد، دیابت یک بیماری است که چندین ارگان را در بدن درگیر می‌کند، یک بیماری دیابتی همان طور که قند خون بالایی دارد با عوارض قلبی عروقی، چشمی، فشار خون، ارولوژی، کلیوی، نوروپاتی و ... مواجه می‌شود.

این جراح با بیان اینکه نوروپاتی کاهش حس عصبی در دست و پای فرد دیابتی ایجاد می‌کند، گفت: همین مسئله باعث ایجاد زخم در او می‌شود؛ عوارض اورولوژی دیابت  در کلیه  ظاهر می‌شود  و در نهایت پروتوین ازر بدن فرد دفع خواهد شد.  

مهراد با اشاره به اینکه فرد دیابتی زمانی که ادرار می‌کند، ادرار او کامل دفع نمی‌شود، عنوان کرد: این دفع نشدن ادرار برای فرد عوارض غیر قابل برگشتی دارد؛ اگر فرد در این مرحله درمان شود می‌تواند یک روند طبیعی داشته باشد و اگر درمان نشود با پیشرفت این بیماری به سمت فلج کامل مثانه پیش می‌روند.

این جراح با اشاره به عوارض بیماری دیابت گفت: این بیماری باعث عفونت‌های شدید ادراری، آسیب به کلیه و در نهایت منجر به  دیالیز می‌شود.

مهراد با بیان اینکه  این درمانگاه تخصصی، درمان ناتوانی جنسی دارد، گفت: ناتوانی جنسی مسئله جدی در بیماران دیابتی است که آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: شش درصد بیماران دیابتی مشکلات اورولوژی دارند و این مشکلات با بالارفتن سن افزایش پیدا می‌کند؛ افراد ۴۵ سال به بالا باید چکاپ دوره‌ای انجام دهند و قابل ذکر است چکاپ قبل از ماه رمضان برای روزه گرفتن افراد بسیار مهم است.

این جراح در خصوص افراد دیابتی که روزه میگیرند، یاد آور شد: با روزه داری و نخوردن، قند خون افزایش پیدا می‌کند و این افزایش خون تاثیر در ارگان‌های بدن دارد؛ با روزه داری همه مشکلات در اثر قند خون بالا به درجات بیشتری می‌رسد و افزایش قند خون باعث مشکلاتی در چشم، کلیه‌ها و به هم خوردن متابولیسم بدن می‌شود که ممکن است بیماران را به عوارض حاد مبتلا کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۸۹۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه ها تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی، رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد ضمن بیان این مطلب افزود:  آزمایشگاه های کشور دو مشکل عمده درباره تعرفه و خدمات بیمه دارند؛ مشکل نخست این است که در ۱۰ سال اخیر در دو سال متوالی افزایش تعرفه ای در خدمات آزمایشگاهی نداشتیم و در سال های بعد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را در این باره شاهد بودیم که در این صورت از تورم جاری عقب ماندیم.

وی افزود: تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی در خرید مایحتاج متفاوت و بسیار بالاتر است لذا این مشکل برای آزمایشگاه ها به وجود آمد و با افزایش قیمت ارز تجهیز آزمایشگاه ها با مشکل روبرو شد بنابر این آزمایشگاه ها نتوانستند با پیشرفت های کشورهای دیگر و تجهیزات جدید، خود را به روزرسانی کنند.

همتی بیان کرد: این موضوع در نهایت به نظام سلامت برمی گردد زیرا ۵ درصد بودجه سلامت در بخش آزمایشگاه مصرف و ۹۵ درصد بودجه در بخش درمان و بستری صرف می شود اما با تجهیز آزمایشگاه ها و ایجاد تعرفه و به روزرسانی خدمات، پوشش بیمه ای تسهیل داده می شود.

دکتر شهروز همتی

وی تاکید کرد: در نظام سلامت مبتنی بر ارزش، ارزش گذاری به خدمات آزمایشگاه ها می تواند بودجه نظام سلامت را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: از متولیان درخواست داریم دید دیگری به آزمایشگاه ها داشته باشند؛ ۷۰ درصد تشخیص، پیشگویی و درمان بیماری ها نقش مهم آزمایشگاه را نشان می دهد بنابر این آزمایشگاه به روز و پیشرفته به راحتی می تواند یک بیماری را تشخیص و درمان بیمار آغاز شود.

همتی بیان کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی به روز نیست و از تورم عقب هستیم تاخیر در پرداخت بیمه ها نیز مشکل دیگری است که باید حل شود اکنون مردم باید ۳۰ درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را پرداخت کنند اما بیمه ها این تعرفه را پوشش نمی دهند و مردم ۷۰ درصد، پرداختی دارند این ارتباط مالی بین آزمایشگاه ها و بیمار نباید اختلاف داشته باشد تا بتوان ارتباط خوبی بین آزمایشگاه ها و بیمار برقرار کرد.

وی اظهار کرد: دو خواسته در این بین مطرح است؛ یک اینکه تعرفه ها منطقی شوند اکنون قیمت تمام شده تست ها آماده شده و قیمت های واقعی در قالب یک نرم افزار به زودی در اختیار مرجع سلامت قرار می گیرد در این راستا قیمت یک تست مشخص است.

وی در پایان یکی از بازوان مهم نظام سلامت را آزمایشگاه ها دانست.

در ادامه، پروفسور امیرحسن زرنانی؛ دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنگره، گفت: توجه به خدمات آزمایشگاه ها، پرهیز از صنف گرایی، استفاده از افراد متخصص، انتشار علم علوم آزمایشگاهی و شناساندن آن به جامعه دانش آموزی برای انتخاب رشته، معرفی چهره های ماندگار، حرکت روبه آینده از دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

همچنین غلامرضا حمزه لو، دبیر اجرایی این رویدا اظهار کرد: «کیفیت را پایانی نیست» شعار کنگره امسال بود سعی کردیم در این راستا حرکت کنیم، همچنین استفاده از بسترهای الکترونیک در کنگره امسال، از دیگر مزایای برگزاری کنگره بود.

براساس این گزارش، قطعنامه پایانی کنگره امسال، توسط دکتر فریبا شایگان، مدیر روابط عمومی انجمن، قرائت شد.

گفتنی است در روز پایانی برگزاری این کنگره، که به مدت ۴ روز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، محمدامین واعظی در بخش پوستر برگزیده کنگره امسال شد.

شایان ذکر است دکتر فرزانه عزیزمحسنی، مسئول پنل محققین جوان و پوسترهای کنگره از ۱۱۳ پوستر پذیرفته شده در کنگره امسال، ۹۰ ارائه وجود داشت که با توجه به امتیازات از بین ۵ نفر منتخب بخش پوستر، محمدامین واعظی از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شد همچنین در این مراسم از ۵ نفر منتخب نیز با اهدای جوایز تقدیر و تشکر شد.

زینب داوودی مقدم، ناهید رضایی، امیرسالار نیکخواه بهرامی، محمدخانی عشرت آبادی اسامی منتخبان بودند.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • بیمه ها تعرفه خدمات آزمایشگاهی را به درستی پوشش نمی دهند
  • چالش‌های فراوان بیماران خاص و صعب العلاج در ایران/ وقتی مشکلات بیماران هموفیلی دیده نمی‌شود
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • جذب یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران / آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو