Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای ملی ساف با انتقال به رام الله به یک مجلس فرمایشی بدل شده که اهداف معامله قرن را به دست ابومازن برای آمریکایی ها محقق خواهد کرد. ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی روزهای دوشنبه تا پنج شنبه 30 آوریل تا 3 می 2018 (10 تا 13 اردیبهشت 1397) بیست و سومین دوره شورای ملی ساف که با عنوان «المجلس الوطنی الفلسطینی» شناخته می شود در شهر رام الله واقع در کرانه باختری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره از نشست شورای ملی ساف تفاوت‌هایی نسبت به دوره های قبل وجود داشت که هم سبب دلخوری اعضای آن شد و هم اینکه این شورا را از هدف اولیه و غایی اش خارج کرد.

تاریخچه شورای ملی ساف

نخستین دوره شورای ملی فلسطین سال 1964 در قدس تشکیل شد و این نخستین نشست سبب تأسیس سازمان آزادی بخش فلسطین شد. یعنی ساف زاییده این شورا است. ساف به پیشنهاد مصر از دل شورای ملی فلسطین متولد شده است که مجموعه‌ای از نخبگان فلسطینی را در خود جای داده بود.

پس از آن از سال 1964 تا 1996 این شورا، 21 نشست دوره ای و یک دوره نشست استثنایی داشته است. بیشتر نشست های آن در قاهره و پس از آن در الجزایر، غزه و امان برگزار شده اند. بیست و سومین نشست شورای ملی ساف پس از 22 سال در رام الله برگزار شد.

جایگاه شورای ملی ساف در تاریخ فلسطین

این شورا پس از تشکیل سازمان آزادی بخش فلسطین، بخشی از ساف شد و ماهیت مستقل خود را از دست داد. این شورا درون ساف شأن سیاستگذاری و تصمیم گیری کلان دارد. تا حدی جایگاه آن همانند مجلس سنا یا اعیان در برخی کشورهای اروپایی است. اموری که این شورا در خصوص آن تصمیم گیری می‌کند به عنوان سیاست‌های کلان به کمیته اجرایی ساف ارجاع می شود و این کمیته اجرایی است که اقدام به عملیاتی کردن تصمیمات شورای ملی ساف می کند.

یکی از وظایف این شورا، نظارت بر اجرای کار کمیته اجرایی ساف است. ضمن اینکه کمیته اجرایی ساف نیز پس از انتخابات این شورا، از دل اعضای همین شورا انتخاب می شوند.

پیش از امضای توافقنامه اسلو، این شورا تقریبا تمام تصمیمات مهم در عرصه فلسطین را در ساف اتخاذ کرد. نشست های منظم دوره ای و یک دوره نشست استثنایی این شورا به هم دلیل بود که این شورا نقطه مرکزی تصمیم گیری در ساف بود. موافقت برای حضور در کنفرانس مادرید و امضای توافق اسلو از دل نشست های همین شورا بیرون آمد.

جایگاه کنونی شورای ملی ساف

از سال 1993 هنگامی قرار داد اسلو بین ساف و رژیم صهیونیستی به وجود آمد و حکومت خودگردان فلسطین توسط ساف در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شد، ساف کارکرد قبلی خود را از دست داد. چرا که این تشکیلات خودگردان بود که به عنوان یک حاکمیت فلسطینی با رژیم صهیونیستی تعامل داشت و تا حدی به رسمیت شناخته می شد. از آن تاریخ ساف تنها به عنوان مأمنی برای آوارگان فلسطینی خارج از فلسطین جایگاه داشت. هرچند که حکومت خودگردان در آن حیطه نیز ورود می کرد اما ساف چون تنها نماینده رسمی ملت فلسطین در سازمان ملل شناخته شده بود مأمن تمام آوارگان بود.

از زمان ورود یاسر عرفات به نوار غزه در سال 1994 و برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین دیگر ساف و ساختار زیر مجموعه آن از کار افتادند. هماهنگون که در بالا ذکر شد پس از سال 1996 دیگر شورای ملی، جلسه دوره ای برگزار نکرد و دفتر آن نیز به امان اردن منتقل شد. علت این انتقال این بود که شورای ملی ساف دارای اعضایی بود که رژیم صهیونیستی اجازه ورودشان را به کرانه باختری و نوار غزه نمی داد.

خواسته های ابومازن از شورای ملی ساف

جایگزینی شورای ملی ساف به جای مجلس قانونگذاری

مجلس قانونگذاری فلسطین که از زمان تأسیس حکومت خودگردان فلسطین به عنوان رکن قانونگذاری تشکیل شد، سال ها است در انزوا قرار گرفته است. این انزوا از زمان به وجود آمد که ابومازن پس از قدرت گرفتن حماس حاضر نشد قدرت را به حماس بدهد. مجلس قانونگذاری فلسطین عملا فعالیتی ندارد و از بین رفته است. لذا ابومازن تلاش می کند با تأسیس شورای ملی ساف را جایگزین مجلسی کند که خودش آن را در انزوا قرار داده است.

حرکت ابومازن برای قبضه تمام قدرت

وقتی ترامپ وارد عرصه سیاسی آمریکا شد و طرح معامله قرن را برای منطقه نوشت، شورای ملی فلسطین نیز برای ابومازن اهمیت یافت. شورای ملی فلسطین می تواند جایگزین مجلس قانونگذاری فلسطین شود. از زمانی که حماس در عرصه سیاسی انحصار قدرت را در سال 2006 از دست جنبش فتح خارج کرد و توانست دولت حکومت خودگردان را در اختیار بگیرد ابومازن و آمریکایی ها به این فکر افتادند اما معامله قرن ویژگی هایی داشت که ضرورت جایگزینی شورای ملی ساف به جای مجلس قانونگذاری فلسطین را برای جناح غربی- عربی حامی سازش بیشتر و پر رنگ تر می کرد. با قدرت گرفتن شورای ملی ساف به مجلس قانونگذاری فلسطینی، مجلسی فرمایشی در کرانه باختری به وجود می آید که در آن نه تنها اعضای مقاومت حضور ندارند بلکه هیچ یک از کسانی که کمترین مخالفتی با رژیم صهیونیستی کرده اند نیز در آن حضور نخواهند داشت. علاوه بر همه اینها ابومازن در رام الله می تواند مخالفان خود را نیز از این عرصه کاملا دور نگه دارد.

حذف چهره های مخالف رژیم صهیونیستی از شورای ملی

در چنین موقعیتی حضور شخصیت هایی از تمام طیف‌های  فلسطین در شورای ملی ساف مانعی بر سر راه ابومازن و جناح غربی- عربی بود. از سال 2016 ابومازن تلاش کرد شورای ملی را که مقرش در امان اردن بود به کرانه باختری منتقل کند. در اردن امکان دسترسی تمام اعضای شورای ملی به این سازمان وجود داشت، اما در کرانه باختری تنها کسانی می توانستند به آن دسترسی داشته باشند که رژیم صهیونیستی آنها را تأیید کند. لذا هنگامی که ابومازن اعلام کرد قصد دارد بیست و سومین نشست شورای ملی را برای اولین بار در کرانه باختری برگزار کند با مخالفت طیف های مختلف سیاسی و اعضای شورای ملی ساف روبرو شد. همه می دانستند این اقدام ابومازن تنها یک معنی دارد و آن اینکه هرکس مورد تأیید رژیم صهیونیستی نیست از شورای ملی ساف حذف خواهد شد.

بسیاری از شخصیت های فلسطینی تلاش کردند این نشست در لبنان برگزار شود، اما با اصرار ابومازن این نشست در رام الله برگزار شد تا براساس آماری که خود شورای ملی ساف ارائه کرده است تنها 605 نفر از 747 عضو این شورا در نشست رام الله حضور یافتند. برخی از اعضای فتح و ساف از نوار غزه نتوانستند در این نشست حاضر شوند چه رسد به اینکه از خارج فلسطین نیز بتوانند خود را به این نشست برسانند.

این در حالی است که شورای ملی ساف هنوز براساس ساختار قدیمی ساف استوار است و اگر براساس توافقنامه آشتی ملی فلسطین سال 2014، در ساختار ساف تجدید نظر شود، تمام گروه های مقاومت نیز باید در آن عضو شوند که در این صورت این شورا کاملا دگرگون خواهد شد.

دور کردن ساف و شورای ملی از فلسطینیان خارج

همانگونه که در مقدمه به آن اشاره شد، پس از تأسیس حکومت خودگردان فلسطین، نقش ساف کمرنگ شد و تنها، مأمنی برای فلسطینیان خارج از فلسطین و آوارگان فلسطینی شد. در معامله قرن ترامپ، آوارگان فلسطینی باید تار و مار شوند و با تقسیم در نقاط دور از هم در جوامع دیگر حل شوند. به همین دلیل حضور مهمترین رکن تصمیم سازی ساف که می تواند مأمنی برای آوارگان فلسطینی باشد در خارج از دستان ابومازن می تواند مانعی بر سر خواسته های ترامپ باشد به همین دلیل شورای ملی به رام الله برده می شود تا دست هیچ آواره فلسطینی به آن نرسد.

تلاش آمریکا طی دو سال گذشته برای بستن دفتر نمایندگی ساف در نیویورک و واشنگتن و همچنین اقدام آمریکا در راستای تعطیلی آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (انروا) نیز در همین راستا قابل تحلیل است.

ایجاد سیستم انتصابی به جای سیستم انتخابی

ابومازن طی سال‌های گذشته همواره در نشست های فتح و ساف خود را به عنوان تنها گزینه ریاست مطرح کرده است و هیچ گاه کسی در کنار وی حتی به عنوان یک نامزد صوری حضور نداشته است. لذا انتخاباتی که به ریاست ابومازن منتهی شده است همواره یک انتخاب اجباری و استبدادی بوده است. تمام کسانی که تلاش کرده اند به جایگاه ریاست در فتح و ساف برسند به نوعی از ساختار قدرت خارج شده‌اند. لذا شجاعت اعلام مخالفت در سیستمی که او در آن حضور دارد به شدت کمرنگ شده است.

از سوی دیگر چند سالی است که همواره محافل داخلی فتح و حکومت خودگردان از تعیین جانشین ابومازن سخن می گویند. در حالی که سه جایگاهی که ابومازن در آنها حضور دارد همگی با انتخابات باید ریاستشان تعیین شود. این به معنای آن است که ابومازن در تلاش است به جای انتخاب، سیستم انتصابی را حاکم کند. با وجود یک مجلس فرمایشی مثل شورای ملی جدیدی که در رام الله تشکیل شده، این امکان به عملی شدن بسیار نزدیک می شود.

جمع بندی

شورای ملی ساف که می توانست در کنار مجلس قانونگذاری فلسطین یک نهاد غنی برای یاری رساندن به دموکراسی مدنی فلسطین باشد به ابزاری برای به کرسی نشاندن خواسته های آمریکایی ها توسط ابومازن تبدیل شده است. این نهاد با فرمایشی شدن در دوره اخیر عملا به روی آوارگان فلسطینی بسته شد و در راستای اهداف معامله قرن برای حذف آوارگان عمل کرد. از سوی دیگر این شورا موقعیت و فضا را برای ایجاد یک سیستم انتصابی به نفع ابومازن فراهم کرده است.

انتهای پیام/

R1403/P36355/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین نشست هم‌اندیشی سخنرانان اعزامی به عتبات عالیات برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست هم‌اندیشی سخنرانان اعزامی به عتبات عالیات با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در قم برگزار شد.

در این نشست که حجج اسلام سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی و محمدعلی اخویان مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری و حسین بهجتی مسئول دفتر نمایندگی بعثه در کربلا حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین نواب در خصوص اولویت‌ها برای معرفت افزایی بین زائران توصیه‌هایی بیان کرد و بر تهیه نظام موضوعات کاربردی برای انجام سخنرانی‌های مفید، تهیه آزموده‌ها جهت انتقال تجارب و ارائه محتوای فاخر بر اساس منابع و معارف اصیل اسلامی از جمله صحیفه سجادیه تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه دیگر سخنران این نشست بود که با بیان چند تذکر اجرایی، به تشریح انتظارات بعثه از خطبای اعزامی به عتبات عالیات پرداخت.

در ادامه این نشست، چند تن از سخنرانان اعزامی به عتبات عالیات به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در جهت بهبود کیفی برنامه‌های بعثه و سخنرانی‌ها در جمع زائران ایرانی عتبات عالیات پرداختند.

تدارک مسیر ارتباطی زائران با بعثه از طریق ایجاد کانال‌هایی در پیام‌رسان‌های داخلی، آرشیو سخنرانی‌ها در عتبات عالیات و تدوین و چاپ کتاب از آنها، ارائه موضوعات کاربردی و مفید از جمله نکات مورد تأکید مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و پرداختن به موضوعاتی همچون تبیین صحیح معارف ناب اسلامی، مهدویت، سرمشق‌بودن اهل بیت (ع) در همه رفتارها، لزوم استکبارستیزی و مقاومت، امیدبخشی به زائران و… از جمله نکات مطرح شده بود و حاضران پیشنهاد کردند که موضوعات سخنرانی در عین سلسه‌وار بودن مباحث، به نحوی ارائه شود تا زائر حتی اگر در یک جلسه شرکت کند، بهره لازم را ببرد.

در پایان این نشست، از مجله «در رواق ولایت» ویژه نامه عتبات عالیات رونمایی شد.

این ویژه نامه حاوی آداب و احکام سفر به اعتاب مقدسه است و اطلاعاتی مفید برای شناخت بیشتر از اماکن متبرکه عراق ارائه می‌دهد.

کد خبر 6095228

دیگر خبرها

  • سومین شکست متوالی تاتنهام و کسب ۳ امتیاز شیرین چلسی در خانه
  • سومین نشست هم‌اندیشی سخنرانان اعزامی به عتبات عالیات برگزار شد
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • واکنش تند حماس و جهاداسلامی به جنایت خائنانه تشکیلات ابومازن
  • فراخوان داعش؛ به جای غزه در افغانستان «جهاد» کنید
  • نگاهی به تقابل ذوب‌آهن و نساجی؛ جدال برای بقا
  • پلیس آمریکا با گاز اشک‌آور به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه فلوریدای جنوبی حمله کرد
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • حمله با گازاشک‌آور به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • دانشگاه براون آمریکا سرانجام به خواسته دانشجویان تن داد