Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:40:52 GMT

خفاش‌آزاری و تخریب طبیعت، محصول جدید شایعات دروغین

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۹۲۴۸۳

خفاش‌آزاری و تخریب طبیعت، محصول جدید شایعات دروغین

نشر اکاذیب و مطالب غیر علمی در مورد خواص درمانی لانه خفاش‌ها، یک موج مخرب در بین سودجویان ایجاد کرده و منجر به هجوم و فعالیت غیرقانونی آنها در محل‌های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاش‌ها شده، مکان‌هایی که به غلط، لانه معرفی میشود. ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ اجتماعی محیط زیست نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، طاهره افتخاری، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علی رغم فواید و نقش بسیار مهم خفاشها در طبیعت، عوامل اصلی تهدید آنها که شامل تخریب و ناامنی زیستگاه های تغذیه ای یا محل های استراحت آنها می باشد مدتی است که گریبانگیر خفاشهای کشور شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه نشر و اشاعه اکاذیب و مطالب غیرعلمی در مورد خواص درمانی و ارزش لانه این حیوانات که حتی در سطح تجارت معمول و بین الملل هم مطرح نیست ، یک موج مخرب و بی نتیجه در بین سودجویان و افراد ناآگاه ایجاد کرده که منجر به هجوم و فعالیت غیر قانونی و ورود آنها به محل های زندگی این حیوانات و برداشت و تخریب مکانهای حضور خفاشها که به غلط لانه معرفی شده است.

افتخاری تصریح کرد:  این امر باعث تخریب زیستگاه ، بر هم زدن امنیت آن و ایجاد استرس بویژه در فصل زادآوری و ترک و رها کردن فرزندان توسط والدین خفاش شده است.

وی تاکید کرد: این قبیل فعالیتها تبعا طبق قانون و مصوبات زیست محیطی مرتبط، غیر قابل توجیه بوده و با مسببین این امر مقابله شده و پیگرد قانونی خواهد داشت. این شایعات و تبلیغات صرفا روش جدیدی برای کلاهبرداری و سوء استفاده از افراد ناآگاه است و سود وعده داده شده به متخلفان را هم به همراه ندارد.

افتخاری خاطرنشان کرد: بنا بر مطالعات صورت گرفته توسط گروه جانوری دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست،راسته خفاشها تنها پستانداران با قدرت پرواز واقعی هستند که در تمامی دنیا بجز نواحی قطبی و مناطق بسیار گرم زندگی می کنند.

این گزارش می افزاید: فرحناز آذین رئیس گروه جانوری موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این راسته با 19 خانواده و بیش از 1250 گونه در دنیا تقربیا یک چهارم فون پستانداران را شامل می شوند. کشور ایران تنوع قابل توجهی از گونه های خفاش را به نسبت وسعت خود داراست و به همین دلیل در طی دهه های اخیر مطالعات وسیعی در مورد خفاشهای ایران صورت گرفته و مطابق با آخرین بررسی ها بالغ بر 50 گونه خفاش ( 8 خانواده و 16 جنس ) در ایران شناسایی شده اند که این رقم بالاترین تعداد در خاور میانه محسوب می شود .

وی تصریح کرد:  باستثنای یک گونه از خفاشهای ایران که میوه خوار است مابقی حشره خوار هستند. آنها با تغذیه از انواع حشرات آفت و کمک به گرده افشانی و انتشار دانه گیاهان، نقش حیاتی درحفظ تعادل و سلامت اکوسیستم ها ایفا می کنند.

فضولات این حیوان حاوی مقدار زیادی مواد معدنی بویژه نیتروژن است و کود بسیار مناسبی در کشاورزی محسوب می گردد . خفاش ها خواب زمستانی دارند ، شبگرد بوده و در نواحی تاریک و بطور عمده در سوراخ و شکاف درختان ، سنگها و غارها بصورت آویزان از سقف بسر می برند و در واقع لانه سازی نمی کنند.

آذین تاکید کرد: مطابق با فهرست سرخ IUCN حدود 25 درصد خفاشها در وضعیت درمعرض تهدید قرار دارند لذا تدوین و اجرای برنامه های مدیریت حفاظت خفاشهاو تلاش برای آشنایی عموم با نقش مفید آنها برای ادامه بقا و رفاه جوامع انسانی و حفظ تنوع زیستی از ضروریات است.

 شایان ذکر است، طبق تحقیقات اخیر گفته شده که بزاق خفاش خون آشام وامپیر vampire bat (Desmodus rotundus) و بالاخص آنزیم دسموتپلازDSPA ) (موجود در آن، می تواند از تشکیل لخته خون و سکته مغزی در انسان جلوگیری کند اما بطور قطع این نوع خفاش در ایران وجود ندارد ضمن اینکه لانه فرضی یا باقیمانده بزاق هم که در مجاورت هوا وگذشت زمان قرار گرفته باشد دارای چنین نقشی نخواهد بود.

انتهای پیام/

R7856/P34399/S2,23/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۲۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت : جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۹۰ تُن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک» از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ در استان بوده و تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی ، برای یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، یوسف یوسفی اظهار کرد: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی، و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی مسیر سبز- ایران پاک در استان مقدار ۴۸۰ هکتار از اراضی استان و به مقدار حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی «مسیر سبز - ایران پاک» را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی تاکید کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

وی افزود: طبق ماده هفت قانون مدیریت پسماندها (‌مصوب ۱۳۸۳/۰۲/۲۰ مجلس شورای اسلامی) مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌هاست.

کد خبر 750080

دیگر خبرها

  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ۹۰ تُن پسماند و نخاله ساختمانی در استان مرکزی جمع‌آوری شد
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود