انتقاد مهمان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی از «بدعهدیهای»
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۴۹۷۸۶۳
به گزارش پارس نیوز،
«کلارچه اورلمنس» ـ مدیر تولید پروژه پرفورمنس آرت «بینگ» (بودن) درباره این اثر به دعوت جشنواره تئاتر دانشگاهی قرار بوده همین روزها در این رویداد اجرا شود ضمن اشاره به کنسل شدن برنامه خود در جشنواره و اجرای آن در خانه نمایش مهرگان با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی بیان کرد: این پروژه تولید مشترک ایران و بلژیک است که جرقههای اولیه آن در سال 2014 و پس از برپایی یک کارگاه زده شد و با همکاری معصومه جلالیه و علیرضا میرمحمدی که اجراگران این اثر هستند به یک اثر نمایشی تبدیل شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: مدتی قبل از طرف جشنواره تئاتر دانشگاهی با ما تماسی گرفته شد و برای شرکت در جشنواره دعوت صورت گرفت تا این اثر را در جشنواره اجرا کنیم. بر این اساس ما قرار بود دو نمایش «جزر و مد» و «بودن» را در این رویداد اجرا کنیم اما متأسفانه بنا به اتفاقاتی، از اجرای نمایش «بودن» صرف نظر کردیم.
اورلمنس در اینباره توضیح داد: ما به دلیل قولهایی که جشنواره داده بود و الان آنها را عملی نکرده و حتی به طور مستقیم پاسخی به درخواستها و ایمیلهای ما نمیدهد این تصمیم را گرفتهایم چون متأسفانه شرایط برای همکاری فراهم نشد. دستاندرکاران جشنواره قول داده بودند چهار روز اجرا در اختیار ما قرار دهند که دو روز آن به نمایش «جزر و مد» و دو روز به نمایش «بودن» اختصاص پیدا کند اما متوجه شدیم «بودن» را باید فقط در یک روز اجرا کنیم ضمن اینکه با توجه به ساختار اجرا و آمادهسازیهایی که احتیاج داشتیم دو روز زمان برای آمادهشدن و set up نیاز داشتیم که آن هم به کمتر از یک روز رسید. ضمن اینکه درخواست دو تکنسین از سالن اجرا (تالار مولوی) برای فراهم کردن شرایط اجرا داده بودیم که آن هم میسر نشد.
مدیرتولید پروژه «بودن» همچنین گفت: مشکل بعدی ما این است که در این مدت جشنواره به صورت مستقیم با ما ارتباط برقرار نمیکند و جواب ایمیلهای ما را نمیدهد به همین دلیل رفتار بزدلانهای داشته و به جای اینکه مشکلات را مستقیم با ما حل کند فقط به طور غیرمستقیم ارتباط برقرار کرده است. این در حالی است که ما سرمایهگذاری زیادی به لحاظ انسانی و مالی برای این پروژه داشتهایم و میخواستیم آن را با تماشاگران ایرانی قسمت کنیم به طوری که هزینه بلیت هواپیما و حقوق عوامل را هم از طریق کمپانی خودمان پرداخت کردهایم اما نه تنها شرایط اجرا فراهم نشد بلکه جشنواره هنوز هزینههای ویزا را هم به ما پرداخت نکرده است.
اورلمنس با اشاره به اینکه این پروژه در آینده در اروپا اجرا میشود و گروه مهرماه برای برپایی یک تور در شهرهای مختلفی مثل شیراز، اصفهان و تهران هم برنامهریزی کرده است، گفت: برای ما اهمیت زیادی دارد که این اثر حتما در ایران اجرا شود و بسیار خوشحالیم که با حمایت مدیران تئاتر ایران ارتباط خوبی با خانه نمایش مهرگان برقرار کردیم و آن ها با توجه به زمان کم برخلاف بیاحترامی جشنواره با احترام و مهربانی زیاد با ما برخورد کردند.
به گفته وی نمایش «بودن» محصول مشترک بلژیک و ایران طبق برنامهریزی انجام شده 23 و 24 اردیبهشتماه در دو نوبت 17 و 21 در خانه نمایش مهرگان که تازه راهاندازی شده و واقع در خیابان خارک است، اجرا خواهد شد.
این مدیر هنری در پایان خاطر نشان کرد: با وجود همراهی این خانه نمایش متأسفانه پس از آنکه مسئولان جشنواره متوجه شدند ما قصد داریم این نمایش را در جای دیگری اجرا کنیم ما را تهدید کردند که هم غرامت میگیرند و هم اجرای «جزر و مد» را کنسل خواهند کرد.
انتهای پیام/
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: تئاتر ایران بلژیک مشکلات هواپیما حقوق اصفهان اصفهان ایران تئاتر پارس جشنواره تئاتر پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» شامگاه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ با اجرای حامد مدرس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
علاوه بر جمع زیادی از کودکان و خانواده های آنان و شرکت کنندگان در این جشنواره، هنرمندانی همچون عادل بزدوده، وحید آقاپور مریم سعادت، حسن دادشکر، مهدی صبایی، هومن حاج عبداللهی، محمد بحرانی، رضا فیاضی، ماشاالله شاهمرادی زاده، ساقی زینتی، حسن دادشکر در کنار محسن برمهانی معاون سیما، محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حاضران در این مراسم بودند.
در این نشست که با حدود ۹۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری خردسال و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، یک نمایش موزیکال کوتاه توسط سه بازیگر کودک اجرا شد.
در ادامه نمایش عروسکی کوتاهی توسط «خاله گلی» و گودرز اجرا شد.
در ادامه این نشست، محسن برهانی معاون سیمای رسانه ملی پشت تریبون آمد و عنوان کرد: باید از همه کسانی که این رویداد مهم رسانهای را برای دومین بار برگزار کردند تشکر کنم.
وی اظهار کرد: در دورانی که تولید محصول برای خردسالان و کودکان به سمت پویانمایی و واقعیت مجازی رفته است، کمک به اینگونه تولید محتوای کودک کار بزرگی است. از آقای باطنی و دبیر جشنواره سپاسگزارم که رویدادی را برگزار کردند که بیست میلیون نفر از کودکان و خردسالان ما با رأی دادن در آن مشارکت کردند.
وی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده این رویداد به صورت بینالمللی برگزار شود، چرا که خلأ آن در منطقه احساس میشود چراکه در کشورهای دیگر هم بحث نمایش عروسکی با آمدن ابزارهای رایانهای کمرنگ شده است.
معاون سیما گفت: امروز قرار بود آقای جبلی ریاست محترم سازمان هم در این مراسم حضور داشته باشند که به خاطر کار غیرمترقبهای که پیش آمد از بنده خواستند تا به نمایندگی از ایشان در این جمع صمیمانه و پرنشاط حاضر شوم.
در ادامه، مهدی صبایی وحید آقاپور به روی سن آمدند تا در کنار محسن برهانی معاون سیما جوایز تعدادی از منتخبان را اهدا کنند.
در بخش بازیگری از گروه تئاتر «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر به عمل آمد.
محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: عروسکها از مهمترین زبانهای مشترک ما و کودکان است و کارشان این است که ما را به دنیای خیال ببرند. مدتی بود که حضور عروسکها در تلویزیون کمرنگ شده بود. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این بود که عروسکها را با قدرت و باشکوه به تلویزیون برگردانیم و خاطره سازی این عروسکها را که در دهه شصت و هفتاد پررنگ بود را دوباره احیا کنیم.
مدیر شبکه کودک اظهار کرد: ما شاهد ارسال بیست میلیون رأی به جشنواره دوم «عروسکخونه» بودیم ضمن اینکه ویدىوهای ما در این دوره از جشنواره در سراسر کشور ۲۴۰ میلیون تماشا داشت. این استقبال و همراهی مخاطبان حتماً انگیزه ما را برای ادامه مسیر بیشتر میکند.
در ادامه رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاج عبداللهی و مریم سعادت برای تجلیل از حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه آمدند.
حسن دادشکر با ابراز تشکر از این مراسم نکوداشت گفت: آن چیزی که من و همنسلان من انجام دادند چیزی جز وظیفه نبوده؛ من از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه داد. م به امید اینکه نسلی از هنرمندان جدید را برای این کشور تربیت کنم.
این هنرمند پیشکسوت افزود: نمایش کودک فقط یک پدیده سرگرمکننده نیست، بلکه فرهنگساز است و تحول ایجاد میکند.
من اینجا و هر جا که تریبونی بوده وظیفه خود دانستم و میدانم این بگویم که ما کارهایی زیادی در سطح کشور داریم که ملغمهای از جیغ و هورا کشیدن است. این شکل از برنامهسازی کار درستی نیست. چرا در تلویزیون همه مثل هم کار میکنند و خلاقیت ندارند؟ چرا همه از بچهها میخواهند جیغ و هورا بکشند؟ ما نباید تماشاگرمان را خسته کنیم و بعد از آنها بخواهیم که حیف و داد بکشند
وی عنوان کرد: با جیغ و دست هورا و تشویق فقط احساسات را تخلیه میکنیم؛ بنابراین به عنوان یک علاقهمند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم؛ و پیشنهاد میکنم که فکری برای این فرمول دست و جیغ و هورا بکنند.
دادشکر اظهار کرد: من خدمتگزار بچههای ایران هستم و از این جشنواره و همکاران و اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند تشکر میکنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر به کار دیگری فکر نمیکردیم.
در ادامه، با پخش کلیپهایی از مجموعههای تلویزیونی خاطره ساز دهه شصت و هفتاد از عادل بزدوده عروسکسازی پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.
وی در صحبتهای کوتاهی گفت من بیشتر با عروسکها زندگی میکنم و با آنها صحبت میکنم.
بزدوده افزود: خاطرهای هم دارم که مربوط به طراحی عروسک مجموعه «ماجراهای تا به نا» است. وقتی اسم عجیبوغریب «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» برای این عروسک انتخاب شدو ما اولین سکانسها را کار میکردیم تنها کسی که در اولین پلانها توانست این اسم را درست بگوید، مانی نوری ۶ ساله بود که برای ما شگفتآور بود. چون خانم برومند اصرار داشت که این اسم سیلاب بندی شود و آهنگین شود تا در ذهنها ماندگار باشد.
انتهای پیام/
سید مرتضی حسینی