Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد ایرانشناسی استان مرکزی گفت: گنجینه‌های هویتی کشور در روستاها در وضعیت نامساعدی به سر می‌برند. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۵ استانها مرکزی نظرات

حسین سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به تاریخ برگزاری همایش نسخ خطی اظهار داشت: وجود فرهنگ حفظ و نگهداری نسخ خطی در عموم جامعه اهمیت زیادی درراستای حفظ این منابع به‌عنوان میراث فرهنگی کشور دارد، بر این مبنا با مشارکت دفتر روستایی استان مرکزی، آئین تجلیل نسخ خطی استان مرکزی 25 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این همایش در اصل با هدف تشویق افرادی است که در نگهداری هویت تاریخی اسناد، نقش بزرگی را ایفاء کرده‌اند و در حلقه پژوهش‌ها فراموش شده بوده‌اند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی برای نخستین بار در این زمینه پیش‌قدم شده که امیدوار هستیم بتوانیم در این راستا سرچشمه‌های خوبی را در نتیجه این اقدام به حامیان نسخ خطی و محافظان میراث ملی کشور اهدا کرده و درنهایت اعتماد متقابلی در آحاد جامعه و دولت به وجود بیاید.

سبحانی عنوان کرد: نسخ خطی و اسناد، عمیق‌ترین و اساسی‌ترین منابع بنیادی و فرهنگ هر کشوری هستند که مورد غفلت قرار گرفته‌اند، گنجینه‌های هویتی کشور در روستاها در وضعیت نامساعدی به سر می‌برند، در زمینه حراست از منابع تاریخی شروع به فعالیت کردیم و درنهایت توانستیم در مدت 2 سال 60 هزار سند در بانک اطلاعات اسنادی جمع‌آوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با برگزاری این همایش بتوانیم 90 هزار نسخه دیگر به گنجینه بانک اسناد ملی اضافه کنیم زیرا حدود 50 هزار نسخه توسط پژوهشگاه اسناد تاریخی قم و 40 نسخه هم توسط پژوهشگران آزاد به این همایش اهداء می‌شود.

رئیس بنیاد ایرانشناسی استان مرکزی ادامه داد: در حاشیه همایش، یک برنامه رونمایی از یک کتاب در زمینه نسخ خطی را داشته و همچنین نمایشگاه نسخ خطی را برای نخستین بار با حضور خط سیاق داریم، معتقد هستیم سیاق‌دانان استان مرکزی، حلقه‌های گمشده تاریخ هستند و بر این باور هستیم که بسیاری از مستوفی‌ها، منشیان و عالمان برخاسته از همین دیار هستند.

وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری اسناد تاریخی گفت: یکی از دستاوردهای دفتر روستایی ساماندهی و جمع‌آوری اسناد تاریخی، قدیمی و آثار موجود در روستاها است که وضعیت مناسب نگهداری را نداشته‌اند، امیدوار هستیم با تداوم این قبیل کارها بخشی از تاریخ و نواقص فرهنگی را تصحیح کرده و بتوانیم به آیندگان انتقال دهیم.

انتهای پیام/ش

R41371/P1361/S6,73/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۸۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان‌شهر اراک

شهردار اراک گفت: پیگیر تخصیص اتوبوس و تاکسی برقی برای این شهر هستم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علیرضا محمودی پیش از ظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دیدار و نشست با معاون توسعه حمل‌ونقل وزارت صمت، اظهار کرد: به‌کارگیری اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، گامی مهم در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک است.

وی افزود: پیگیر تخصیص اتوبوس و تاکسی برقی برای این شهر هستیم.

به گزارش ایمنا، در این نشست مشترک که با حضور نادر قلی ابراهیمی نماینده منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، علی اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با معاونت توسعه حمل و نقل وزارت صمت و نماینده معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد، پیرامون قول مساعد وزیر صمت در خصوص به‌کارگیری اتوبوس و تاکسی‌های برقی ویژه کلان‌شهر اراک گفت‌وگو شد.

در این جلسه روش‌ها و مدل‌های مختلف تخصیص و به‌کارگیری خودروهای برقی با توجه به ضرورت کاهش و کنترل آلودگی هوا ناشی از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده در سطح شهر اراک مورد بحث و بررسی قرار گرفت و توافقات اولیه در این زمینه حاصل شد.

همچنین مقرر شد، شهرداری اراک با هماهنگی استانداری مرکزی با بررسی مدل‌های مختلف، مدل بهینه اقتصادی به‌کارگیری خودروهای برقی را با توجه به شرایط و ملاحظات محلی احصاء و در ادامه مذاکرات بعدی با بانک‌های عامل و شرکت‌های خودروساز به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز و سفارش ساخت و تحویل خودروها انجام گیرد.

کد خبر 747575

دیگر خبرها

  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی در دانشگاه اراک
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • اختصاص اتوبوس و تاکسی برقی برای کلان‌شهر اراک