Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، 6 ماه از سال؛ همه‌ی فرصتی است که صیادان می‌توانند تورهای خالی خود را به دل دریای سخاوتمند بیندازند و روزیِ اندکی را سرمایه‌ای کوتاه مدت برای زندگی‌شان کنند. 6 ماهی که همه‌ی سختی‌ها و ناملایمتی‌هایش را به جان می‌خرند و چشم امید می‌دوزند به آنچه که قرار است نصیب‌شان باشد. اما امسال ناملایمتی‌ها بیش از گذشته شده است و دریای سخاوتمند، دیگر توان مهرورزی به آنهایی که سالیان سال و بلکه نسل‌ها سر سفره‌اش نشسته‌اند را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر چرخ اقتصاد دریا به درستی نمی‌چرخد و امسال نیز بدتر از گذشته این چرخ لنگ می‌زند و تاثیر منفی‌اش را بر زندگی اهالی دریا گذاشته است.

254 تن صید ماهی در فصل صید امسال

 ابراهیم کلته (مدیرعامل اتحادیه ماهی‌گیران استان گلستان) اکنون که فصل صید تمام شده،‌ وضعیت نامساعد دریا و آنهایی که روزیشان به سخاوت آن گره خورده است را اینگونه تشریح می‌کند: فصل صید از 20 مهر ماه شروع می‌شود و تا 25 فروردین ماه ادامه می‌یابد اما امسال مجموع صید ماهیگیران استان گلستان در قالب 21 تعاونی فقط 254 تن بوده که نسبت به استان‌های همجوار مازندران و گیلان خیلی کمتر بوده است.

حضور روزافزون صیادان غیرمجاز، مختل کننده اقتصاد دریا

وی، دلیل کاهش روزی صیادان از منطقه دریایی که در آن صید می‌کنند را افزایش تعداد صیادان غیرمجاز بیان می‌‌کند و می‌گوید:‌ در منطقه ما که دو ساحل شمالی و غربی را دربرمی‌گیرد، تعداد صیادان غیرمجاز خیلی زیاد شده است که مزاحمت‌های فراوانی را برای جامعه صیادی ایجاد کرده‌اند به گونه‌ای که گاهی صیادان مجاز نمی‌توانند به دریا بروند و کار کنند.

کلته با بیان اینکه امسال وضعیت از این نظر خیلی بدتر شده است، تصریح می‌کند: صیادان مجاز نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری در میزان صید ماهی داشته‌اند و در تورهایشان ماهی‌های چندانی نبوده است چون صیادان غیرمجاز آنقدر در منطقه صیدگاهی حضور دارند که دیگر چیزی به صیادان مجاز نمی‌رسد.

تجاوز آسان صیادان غیرمجاز به پَره‌های صیادان گلستانی

مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان با یادآوری اینکه صیادان گلستان در محدوده تعریف شده‌ای کار می‌کنند و به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، می‌گوید: صیادان جایگاهی با وسعت و عمق مشخصی دارند که نهایت 10 کیلومتر از ساحل فاصله می‌گیرند اما در همان جایگاه تعریف شده نیز اختیار آنچنانی ندارند.

وی با بیان اینکه صیادان مجاز فقط می‌توانند در محدوده تعریف شده کار کنند، اذعان می‌کند: صیادان در جایگاه تعریف شده خود نمی‌توانند درست کار کنند زیرا صیادان غیرمجاز راحت به حریم آنها تجاوز کرده و دام‌گذاری می‌کنند و هرچه می‌گوییم اینجا جایگاه تعیین شده جامعه صیادی و جایگاه پَره است، گوش نمی‌دهند و زور می‌گویند.

کمبود آب رودخانه‌ عامل دیگر کاهش ماهیان

البته بخشی از مشکل کاهش ماهی‌ها و در نتیجه کم شدن صید صیادان مجاز به گفته وی به مسئله نبود آب کافی در رودخانه‌ها و ایجاد سدهای غیرمجاز در رودخانه بازمی‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان در توضیح نقش کاهش آب در کم شدن میزان صید صیادان، می‌گوید: نبود آب در رودخانه باعث می‌شود که ماهیان مهاجر برای تخم‌ریزی به رودخانه نیایند چون گونه‌های سفید یا کلاچی و کپور که صید بومی منطقه ماست در آب‌های شیرین تخم‌گذاری می‌کنند و به دلیل نبود آب در استان تخم‌ریزی هم انجام نمی‌دهند.

مطالبات صید خاویاری صیادان پرداخت نشده است

گذشته از همه اینها یکی از مشکلات اصلی صیادان استان گلستان که امسال گریبان آنها را گرفته است،‌ پرداخت نشدن مطالبات آنها بعد از گذشت دو ماه از پایان فصل صید است. کلته با بیان این مطلب، اظهار می‌کند: مشکل امسال صیادان در زمینه کم بودن صید ماهی‌‌ها یک طرف قرار می‌گیرد و متاسفانه پرداخت نشدن مطالبات صیادان توسط مدیریت امور ماهی‌های خاویاری پس از گذشت 2 ماه از پایان صید، مسئله و دغدغه دیگر صیادان استان شده است.

وی با بیان اینکه امسال صیادان برای صید خاویار به طور سرانگشتی در مجموع 200 میلیون تومان طلبکار هستند، می‌گوید: تاکنون خیلی پیگیر شده‌ایم و چندین بار نیز مذاکره کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته‌ است.

سال‌های گذشته یک هفته‌ای مطالبات صیادان پرداخت می‌شد

مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان با طرح این سوال که مگر جامعه ماهیگیران چقدر درآمد دارند که مطالباتشان را پرداخت نکرده‌اند، اظهار می‌کند: چشم امید صیادان به صید زمینی خاویار است که آن هم متاسفانه هنوز پرداخت نشده این در حالی است که سال‌های گذشته یک هفته بعد از تحویل صید، مطالبات صیادان را پرداخت می‌کردند اما امسال نمی‌دانم مشکل کجاست که هنوز پرداخت نکرده‌اند.

کلته با بیان اینکه پرداخت نشدن مطالبات صیادان مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است، تصریح می‌کند: صیادان معترض و طلبکاران به در خانه‌های مدیران تعاونی‌ها می‌روند و  آنها را خیلی تحت فشار قرار داده‌اند به طوری که یکی از مدیران تعاونی صیادی به خاطر پرداخت نشدن مطالبات صیادان و فشارهای وارده از طلبکاران، سکته کرد.

وی درباره وضعیت مطالباتی ماهی‌های استخوانی نیز توضیح می‌دهد: ماهی‌های استخوانی را خود صیادان به‌صورت نقدی می‌فروشند و در این زمینه مطالبه‌ای ندارند.

حق بیمه زیاد مشکل اساسی صیادان استان گلستان

یکی دیگر از مشکلات اساسی و دیرینه صیادان مسئله بیمه آنها به شمار می‌رود، نکته‌ای که مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان آن را اینگونه تشریح می‌کند:‌ حدود هزار و 400 صیاد در استان گلستان داریم که مشکل بیمه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های همه آنهاست به گونه‌ای که فکر نمی‌کنم که حتی 100 نفر آنها توانسته باشند حق بیمه خود را پرداخت کنند.

کلته با بیان اینکه حق بیمه صیادان خیلی زیاد است و آنها از پس تامین و پرداخت آن بر نمی‌آیند، می‌گوید: صیادان در نان شب خود مانده‌اند چه برسد به اینکه بخواهند حق بیمه خود را بپردازند مخصوصا در فصل غیرصید که مجبورند بیمه اختیاری برای خود رد کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حق بیمه هر نفر 251 هزار تومان بوده است و امسال احتمال دارد به 300 هزار تومان هم برسد، توضیح می‌دهد: صیادان 6 ماه سر کار هستند و بیمه اجباری دارند که باید بپردازند اما برای فصل بیکاری اگر تمایل داشته باشند می‌توانند بیمه اختیاری و خویش‌فرما داشته باشند اما توان پرداخت آن را ندارند.

مشکل بازنشستگی و نداشتن مستمری به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه

کلته با بیان اینکه خیلی‌ها هستند که به دلیل ناتوانی در پرداخت حق بیمه‌هایشان با مشکل بازنشستگی و دریافت مستمری مواجه شده‌اند، اظهار می‌کند: برای نمونه ما فردی را داریم که با وجود اینکه 80 سال سن دارد اما چون نتوانسته است حق بیمه خود را مرتب پرداخت کند، بازنشسته نشده است.

وی حتی به صیادی اشاره می‌کند که 20 سال حق بیمه پرداخت کرده است اما چون یکی دو سال آخر نتوانسته حق بیمه خود را بدهد و فوت کرده، به خانواده‌اش مستمری تعلق نگرفته است و پیگیری‌های فراوان ما برای برقرار شدن مستمری و رفع این مشکل نتیجه‌ای نداشت.

مدیرعامل اتحادیه ماهیگیران استان گلستان با بیان نقد صریح از نواقص قانون تامین اجتماعی می‌گوید: صیادان مشکلات زیادی دارند که باید پیگیری شود و گوش و زبان جامعه صیادی،‌ تنها خبرنگاران هستند.

گفتگو: ندا علیزاده

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیمه صیادان صیادان غیر مجاز صیادان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۴۹۸۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره پنجاهمین سالگرد بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراجع بین المللی برای تأمین مالی بانک توسعه اسلامی است که امسال ۵۰ امین سالگرد تاسیس آن است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌ها مرتفع شود، و بدهی‌های جمهوری اسلامی را به صفر برسانیم.

خاندوزی ادامه داد: همچنین درصدد هستیم بانک توسعه اسلامی برای ۱۱ پروژه تأمین مالی کند ما بدهی‌های قبل از ۴۰۰ را پرداخت کردیم و فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌ها آغاز شده است و بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید دریافت کردیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: امیدواریم در نشست ریاض مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویدیو/ پرداخت کامل بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی
  • پرداخت کامل بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی
  • مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد
  • خاندزوی: بدهی‌های ایران تا سال قبل را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • انواع مرغ ماهی خوار در ایران + بررسی خصوصیات آن ها
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال‌وبختیاری