Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@00:07:10 GMT

خنثی شدن عملیات ایذایی سعودی‌ها درفرودگاه اربیل

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۰۷۵۶

خنثی شدن عملیات ایذایی سعودی‌ها درفرودگاه اربیل

به گزارش جهان نيوز به نقل ازصبح نو، تا کنون منابع دولتی عراق، نتایج رسمی انتخابات را اعلام نکرده است ولی قرار است تا ساعات پایانی امروز دوشنبه نتایج آن منتشر شود.
آقای «هادی محمدی» کارشناس امورغرب آسیا، در خصوص آخرین تحولات انتخابات پارلمانی عراق، عنوان کرد: بر اساس قانون انتخابات عراق نتایج قطعی از سوی کمیسیون انتخابات امروز دوشنبه اعلام می‌شود که توسط یک سیستم مکانیزه انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کارشناس امورغرب آسیا، افزود: یکی از موضوعاتی که در سیستم مکانیزه انتخابات جای بحث دارد این است که سیستم مکانیزه ابزارهای آن کره‌ای است و سرور آن در امارات و مدیریت آن به‌دست آمریکا بوده است و به همین دلیل یک مقدار نگرانی در داخل عراق وجود داشته که با وجود این‌که این دو کشور خیر عراق را نخواستند موضوع تردیدهایی درباره نتایج انتخابات به‌وجود می‌آید که شاید آمریکا و امارات بخواهند اقداماتی در این‌باره انجام دهند.

وی ادامه داد: در روز گذشته شاهد این بودیم که هر گروهی تلاش کرد تا خودش را از دیگر گروه‌ها برتر نشان دهد اما براساس نظرسنجی‌ها و آمار اولیه شاهد پیشتازی گروه «حیدر العبادی» دراین دور از انتخابات بودیم و براساس گمانه‌زنی‌ها، جایگاه‌های دوم و سوم به فراکسیون دولت قانون، سائرون و مقتدی صدر، عمارحکیم، حنان فتلاوی رسیده است.

شرکت نکردن مسرور بارزانی در انتخابات منشأ اقداماتی در عراق است
وی با اشاره به اینکه نتایج انتخابات به نسبت هرمنطقه متفاوت است، افزود: برحسب ویژگی جمعیتی نتایج انتخابات هم متفاوت خواهد بود مثلاً در استان نینوا می‌بینیم که گروه‌های اهل‌سنت پیشتاز هستند یا در اربیل که کردهای عراقی بیشتر ساکن‌اند حزب دموکرات کردستان در صدر است. ضمن اینکه گزارشی از شرکت «مسرور بارزانی» در انتخابات روز شنبه عراق منعکس نشده است و از این موضوع می‌توان دریافت که این رفتار سیاسی ممکن است منشأ اقداماتی باشد.البته تاکنون، در بغداد شاهد پیشتازی فراکسیون شیعی و آقای حیدر العبادی هستیم که گروه‌های فتح هادی عامری و مقتدی صدر در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.  به نظر می‌رسد با توجه به نتایج نظرسنجی ترکیب قدرت، ابتدا فتح و دولت قانون و بعد سائرون پیروز انتخابات باشند که به تشکیل کابینه بپردازند. خردشدن آرا در برخی دیگر از گروه‌ها باعث شده که رایزنی‌هایی بین گروه‌های مختلف در این‌باره ایجاد شود.

رأی مردم به گروه‌های مبارز در انتخابات عراق
این کارشناس امور مسائل غرب آسیا، با اشاره به برگزاری نخستین انتخابات عراق در دوران پسا داعش، تصریح کرد: در انتخابات پارلمانی عراق دیده شد جریان‌هایی که برای مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش مبارزاتی داشتند از محبوبیت و مقبولیت بیشتری برخوردار بودند. پسا داعش و مبارزه با تروریست‌ها در نتایج انتخاباتی عراق تأثیر‌گذار خواهد بود، مثلاً گروه‌های کردی و جریان‌های سنی آقای نجیفی یا علاوی که در این راه موفق عمل نکردند، جایگاه گذشته خودشان را از دست داده و مقداری از کرسی‌های خود را در پارلمان عراق از دست می‌دهند. البته شاهد این هستیم که گروه‌های شیعی و جریان‌هایی که در برقراری امنیت عراق زحمت کشیده‌اند از نگاه منتخبین پنهان نمانده و دارای آرا بیشتری شده‌اند.

محمدی، با اشاره به دخالت‌های عربستان سعودی در انتخابات عراق، تصریح کرد: عربستان سعودی از ماه‌های قبل طبق برنامه‌هایی که با آمریکایی‌ها داشته چندین اقدام را در دستورکار قرارداده و نخستین گام آن‌ها به تعویق انداختن انتخابات این کشور بود تا از قدرتی که پس از شکست داعش و برتری بودن محور مقاومت به‌وجود آمده بود مصون باشند.

خنثی شدن عملیات ایذایی سعودی‌ها در فرودگاه اربیل
وی، افزود: البته سعودی‌ها که نتوانستند زمان انتخابات عراق را با تأخیر همراه سازند ایجاد اختلاف را در دستور کار خود قرار دادند و به گروه‌هایی مثل علاوی یا کردها، سیاست‌های مقابله با ایران را در دیکته کردند که برخی گروه‌ها از این اقدام سرباز زدند. البته مرحله تطمیع و دادن رشوه موضوع بعدی سعودی‌ها بود که به برخی نامزدهای انتخاباتی پیشنهاد شد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا، یادآور شد: موضوع دیگر این بود که سعودی‌ها به‌شدت تلاش کردند تا از طریق فرودگاه اربیل و مشارکت بارزانی تیم‌های ترور را وارد عراق کنند و اقدامات ضد امنیتی و ایذایی یا انفجار و ترور را به اجرا بگذارند که این هم با شکست مواجه شد.

بازگشت عراق به نقش منطقه‌ای
محمدی با اشاره به دوران پسا انتخابات عراق، گفت: عراق ناچار است که در 90‌روز آتی کابینه خود را معرفی نماید که نیازمند رایزنی گروه‌های مختلف سیاسی عراق است و ممکن است این امری زمان بر  باشد و پیش‌بینی می‌شود که عراقی‌ها در مرحله جدید به یک توافق دست یابند و کابینه‌ای با تأخیر تشکیل دهند. البته دیده می‌شود که مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی در دستور کار آن‌ها دیده شود که موضوعات نیاز امروز عراق است.

وی، ادامه داد: یادوآور شویم عراق دارای نقش پررنگ منطقه‌ای و عربی بوده است و به دلایلی که در سال‌های اخیر در این کشور روی داد به دنبال ایجاد ثبات و اهداف داخلی خود بوده است که موجب شد از نقش منطقه‌ای خود غافل بماند و می‌توان گفت یکی از دستور کارهای جدید که می‌شود در عراق دید این است که عراق کنونی می‌تواند نقش خود را که همان نقش منطقه‌ای است بار دیگر ایفا نماید.

مشارکت 44‌درصدی عراقی‌ها در انتخابات پارلمانی
کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده است از مجموع جمعیت 37‌میلیونی عراق، 24‌میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و انتخابات در 18‌استان عراق برگزار شد به این معنی که در هر یک از استان‌ها بر اساس تراکم جمعیتی، هفت تا 34‌نماینده انتخاب می‌شوند. همچنین میزان مشارکت بیش از 44‌درصد اعلام شده است.

در این انتخابات بیش از هفت‌هزار نامزد برای تصدی 328‌کرسی پارلمان رقابت کردند. این نخستین انتخابات پارلمانی بعد از شکست گروه تروریستی داعش در پایان سال میلادی گذشته و دومین انتخابات بعد از خروج آمریکا از عراق در سال‌2011 میلادی به‌شمار می‌رود. پیام رسان سروش پیام رسان ایتا پیام رسان بله اینستاگرام

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۰۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا گفت: در سال جاری، ساینا اس اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد.   به گزارش سایپا منصور ابطحی با اعلام این خبر درباره روند صادرات خودروهای سواری و تجاری که گروه سایپا در سال جاری دنبال خواهد کرد،‌ اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته،‌ صادرات محصولات سایپا در سال جاری به کشورهای مختلف ۳ برابر خواهد شد. بدین جهت محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای همسایه،‌ آسیای میانه‌ و کشورهای آفریقایی صادر می‌شود. بر این اساس قصد داریم در بازارهای عراق، سوریه،‌ روسیه و ونزوئلا حضور و نقش پر رنگ‌تری داشته باشیم.   وی با بیان اینکه بازار عراق برای ما خیلی مهم و استراتژیک است،‌ یادآور شد: در سال جاری ساینا اس اتوماتیک به عراق صادر خواهد شد. همچنین سطح روابط و همکاری‌های صنعتی خود را با کشورهای آفریقایی افزایش خواهیم داد. بدین جهت بنا شده خودروهای تجاری سبک زامیاد (فرمان راست-فرمان چپ) و خودروهای اقتصادی گروه سایپا (کوییک-اطلس-ساینا) به این کشورها صادر شود.   ابطحی تاکید کرد: کشورهای آفریقایی شانس بزرگی برای کسب و کارهای ایران به خصوص حوزه خودرو دارد و از این رو با خیلی از کشورهای آفریقایی مذاکرات جدی شروع شده است.   مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه بازار روسیه بسیار بزرگ است و محصولات گروه سایپا امکان صادرات به این کشور را دریافت کرده‌اند،‌ گفت: با توجه به اخذ گواهی استاندارد صادرات کالا به روسیه (GOST)،‌ از ابتدای تابستان سال جاری صادرات خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک و دنده‌ای گروه سایپا به کشور یاد شده آغاز می‌شود و البته در حال برنامه‌ریزی هستیم که مجوزهای لازم برای صادرات شاهین پلاس را هم دریافت کنیم.   وی تاکید کرد: برنامه صادرات خودرو به ونزوئلا نیز در تابستان سال جاری در حال نهایی شدن است و محصولات ساینا و کوییک به این بازار ارسال خواهد شد. در دور جدید همکاری با طرف ونزوئلایی در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، چند محموله هزار دستگاهی خودروی آماده (CBU) به بازار مزبور صادر شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساینا اس اتوماتیک روانه عراق می شود / صادرات چندین هزار ساینا و کوئیک به ونزوئلا
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • اسلامی: نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • نتایج انتخابات الکترونیکی یک‌ساعته حاضر می‌شود