Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی با اشاره به فراهم شدن امکانات آزمایشگاهی برای اجرای مطالعات حیوانی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل نبود تجهیزات آزمایشگاهی تحقیقات بر روی موش نسبت به سایر حوزه‌های تحقیقاتی 20 برابر کمتر بوده، در حالی که این تحقیقات ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا آی در سمپوزیوم کاربردی تصویربرداری از تحقیقات پیش‌بالینی یکی از چالش‌های تولید بایو داروها و بایومارکرها را در اختیار داشتین زیر ساخت‌های آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: بررسی مقالات منتشر شده در 30 سال قبل نشان می‌دهد تحقیقات بر روی "رت" و "مایس" نسبت به سایر حیوانات 20 برابر کمتر بوده که دلیل آن نبود تجهیزات تصویربرداری برای حیوانات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آی، با بیا اینکه تصویربرداری از حیوانات آزمایشگاهی از طریق دستگاه‌های تصویربرداری انسانی انجام می‌گرفت، اظهار کرد: یک فرد نرمال با قد 175 سانتی‌متر دارای وزن 75 کیلوگرم است و "رت" 2500 بار کوچکتر از انسان است؛ از این رو تحقیق بر روی این حیوان، مطالعات را به سمت ساخت تجهیزات مورد نیاز با دقت بالا هدایت کرد.

رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی، دقت پایین دستگاه، عدم امکان انتقال حیوان به بیمارستان و استفاده از تجهیزات انسانی در زمان‌های نا مشخص را از جمله چالش‌ محققان برای استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری انسانی عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل این محدودیت‌ها این نوع تحقیقات نسبت به سایر تحقیقات در کشور کمتر انجام شد، در حالی که اجرای این مطالعات ارزش افزوده بالایی را برای کشور به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس محققان دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه پیش‌بالینی کردند و تمام تجهیزات آن ساخت ایران و ساخت محققان این دانشگاه است.

این محقق با اشاره به دقت دستگاه‌های تصویربرداری این آزمایشگاه، یادآور شد: دقت تصویربرداری دستگاه اسپکت در نمونه‌های انسانی 15 میلیمتر و در نمونه‌های موش 1.5 میلیمتر و دقت دستگاه سی‌تی‌اسکن انسانی نیم میلیمتر و در نمونه‌های موش یک دهم میلیمتر است.

آی، دستگاه شامل تصویربرداری نوری دو بعدی، تصویربرداری نوری سه بعدی، تصویربرداری سی تی اسکن، گاما کمرا، دستگاه اسپکت و دستگاه تست را از جمله تجهیزات این آزمایشگاه ذکر کرد و گفت: این آزمایشگاه با حمایت 900 هزار دلاری (دلار 3800 تومان) راه‌اندازی شد و خدمات آن شامل همه دانشگاه‌های کشور می‌شود.

رییس آزمایشگاه پیش بالینی، آزمایشگاه‌های "ارسال، ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر"، "کشت بافت"، "مولکولی"، "بافت"، " شیمی" و "رادیو شیمی" را از بخش‌های دیگر آزمایشگاه پیش‌بالینی دانست و خاطرنشان کرد: بررسی مراکز ویژه پیش‌بالینی در دنیا نشان داد که آزمایشگاه پیش‌بالینی کشور بر اساس تعداد مدالیته‌های تصویربرداری موجود در مرکز و همچنین آزمایشگاه‌های جانبی در دنیا در جایگاه نهم قرار دارد.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی با بیان اینکه در این آزمایشگاه تاکنون 124 مورد تصویربرداری و آزمایش برای 35 پروژه تحقیقاتی انجام شده است، یادآور شد: ماموریت ما برای دو سال اول فعالیت این مرکز، آموزش، ترویج و سرمایه‌گذاری بوده است؛ از این رو در 6 ماه اول فعالیت، خدمات این آزمایشگاه رایگان بوده است.

آی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی، توضیح داد: در فرآیند توسعه دارو، مطالعات پیش‌بالینی و مطالعات غیر بالینی، مرحله تحقیقاتی است که قبل از شروع آزمایشات بالینی (آزمایش بر روی انسان) آغاز می‌شود و در مطالعات پیش‌بالینی امکان‌پذیری استفاده از دارو، آزمایش‌ تکراری و داده‌های ایمنی مواد جمع‌آوری می‌شود.

به گفته وی، اهداف اصلی این مطالعات شامل تعیین دوز ایمن برای مطالعه اولیه در انسان و ارزیابی مشخصات ایمنی محصول چون ژن‌درمانی، دستگاه‌های جدید پزشکی داروها، راه حل‌های ژن‌درمانی، سلول درمانی و ابزارهای تشخیصی می‌شود.

وی اضافه کرد: به طور متوسط تنها یک دارو در هر 5 هزار ترکیبات که در مرحله توسعه و کشف دارو قرار دارند، معتبر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۳۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این دستگاه نوین متکی بر فناوری نیمه رسانا دوبعدی با قابلیت استفاده از نور محیط است تا مانند یک فیلتر هوشمند پیشرفته عمل کند.

پژوهشگران مدعی هستند این فیلتر به بهبود کیفیت عکس هایی که با دوربین های ارزان گرفته می شود، کمک می کند.

این دستگاه کوچک حدود یک در یک سانتیمتر و شامل یک تراشه شفاف با ضخامت بسیار بسیار اندک است که متشکل از آرایه ۱۰۰ در ۱۰۰ پیکسل و فقط از چند اتم ساخته شده است. آیدوغان اوزجان یکی از مولفان پژوهش در این باره می گوید: دستگاه ارزان قیمت فقط چند سانتیمتر است و می تواند دوربین های کم توان را وادار کند مانند دوربین های با کیفیت بالا عمل کنند. این دستاورد دسترسی به عکسبرداری با کیفیت و وضوح بالا را فراهم می کند.

محققان تصمیم داشتند از ماده ای با حداقل جذب نور استفاده و همزمان سیگنالی تولید کنند که برای مقاصد پردازش نور کافی باشد. دستگاهی که در این تحقیق ساخته شده شفاف، ساده و یک سانتیمتر مربع است. این ابزار از یک نیمه رسانای دو بعدی استفاده می کند که به شکل یک ورقه نازک با چند اتم است.

ماده مذکور به دلیل نازکی شفاف است اما ویژگی های آن سبب می شود فوتون هایی که به آن وارد می شوند، میزان رسانایی الکتریسیته را کنترل کنند. محققان با استفاده از چند الکترود نیمه رسانای ۲ بعدی را به یک لایه کریستال مایع متصل کردند تا آن را عملیاتی کنند.

محصول نهایی یک فیلتر هوشمند ۱۰ هزار پیکسلی است که می تواند به سرعت و به طور گزینشی در واکنش به نور به شیوه ای غیر خطی تیره تر شود. به گفته محققان هر پیکسل می تواند از شفافیت کامل به حالت نیمه شفاف تا کاملا تار تغییر وضعیت دهد. نکته جالب تعداد اندک فوتون های مورد نیاز برای ایجاد تغییر چشمیگر در میزان شفافیت است.

این امر پیشرفت قابل توجهی نسبت به رایانش اپتیکی برای پردازش اطلاعات بصری دارد. محققان اپلیکیشنی را نشان داده اند که دستگاه را با دوربین موبایل یکپارچه می کند تا هرگونه درخشندگی و برق افتادگی در عکس ها را کاهش دهد.

این فناوری کاربردهای مصرفی و تجاری متعددی دارد.

کد خبر 6096318 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس
  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • آغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی زرند
  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • امکان نظارت آنلاین معلمان بر صندوق ذخیره فرهنگیان فراهم شد
  • ساخت دستگاه ديتالاگر درون‌چاهی قابل حمل با همکاری دانش‌بنیان‌ها
  • ساخت دستگاه ديتالاگر درون چاهی قابل حمل با همکاری دانش‌بنیان‌ها