Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی جدید آمریکا چند روزی است که بطور مرتب موضوع تصمیم دولت «دونالد ترامپ» برای تغییر نظام در ایران را «رد» می کند.

برای مثال شب گذشته مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر پیشنهاد فشار واشنگتن برای تغییر نظام در ایران را مطرح کرده بود مدعی شد این موضوع در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان بولتون در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» که روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت پخش شد گفت دستور کار دولت فعلی آمریکا این است که مطمئن شود ایران هرگز به توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک نمی‌شود.

وی پیشتر در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که پیش از این درباره ضرورت «تغییر رژیم» ایران صحبت کرده، گفته بود که در سال‌های گذشته که فردی «آزاد» بود٬ در این زمینه مطالب زیادی نوشته و مطرح کرده است.

بولتون که ماه مارس از سوی دونالد ترامپ به عنوان جانشین هربرت مک‌مستر٬ مشاور امنیت ملی کاخ سفید انتخاب شد، به سی‌ان‌ان همچنین گفت: «موقعیتی که اکنون من در آن قرار دارم این است که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری هستم. من تصمیم‌گیرنده امنیت ملی نیستم. ایشان (ترامپ) تصمیم‌گیرنده است و مشورتی که من به ایشان می‌دهم بین ماست».

این اظهارات در حالی است که مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در سیاست‌گذاری و تصمیم‌های دولت در سیاست خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

اظهارات تازه مشاور امنیت ملی ترامپ در حالی مطرح شده که وی ماه ژانویه در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود دولت آمریکا باید اقداماتی از جمله افزایش فشار اقتصادی به ایران و حمایت از مخالفان حکومت انجام دهد.

بولتون با بیان اینکه «ما کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم و باید انجام دهیم»٬ افزوده بود که «هدف نهایی ما باید تغییر رژیم در ایران باشد».

بولتون در سال ۲۰۱۵ نیز در یادداشتی برای روزنامه «نیویورک تایمز» خواستار حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران شده بود و در سال ۲۰۱۶ نیز با آنکه احتمال می‌رفت به عنوان وزیر خارجه برگزیده شود٬ از تغییر نظام در ایران سخن گفته بود.

وی سال ۹۵ نیز در یک گفتگو گفته بود: حکومت ایران خطر اصلی برای صلح جهانی و امنیت خاورمیانه است. سرنگون کردن این حکومت بدون شک آرامش و خوشنودی را به منطقه باز خواهد گرداند و در عین حال مهمترین خطر در منطقه را از بین خواهد برد».

به دلیل اتخاذ مواضع تند بولتون علیه جمهوری اسلامی٬ انتصاب وی به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، گمانه‌هایی مبنی بر افزایش فشارها بر ایران و تندترشدن فضا علیه تهران از سوی آمریکا را مطرح کرده بود.

این گمانه‌ها از آن رو مطرح می‌شد که ترامپ به جای رکس تیلرسون نیز مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا، را به عنوان وزیر خارجه انتخاب کرد که وی نیز مواضع تندی علیه حکومت ایران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد.

با این حال ساعتی پس از آن که رئیس‌جمهوری آمریکا رسماً کناره‌گیری از برجام و وضع تحریم‌های تازه علیه تهران را اعلام کرد، مشاور امنیت ملی او تأکید کرد که این اقدام «پیش‌درآمد مواجهه نظامی با ایران نیست».

تایمز اسرائیل در گزارشی که ۱۸ اردیبهشت‌ماه منتشر کرد به نقل از جان بولتون نوشته بود افرادی که تصور می‌کنند خروج آمریکا از برجام به جنگ با جمهوری اسلامی می‌انجامد٬ سخت در اشتباهند.

وی در عین حال در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که برجام در شکل فعلی «ایرادهای بنیادی» دارد و «راه ایران به سوی بمب اتمی را سد نمی‌کند».

این در حالی است که پس از امضای برجام٬ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده‌ که تهران به مفاد برجام پایبند بوده و از آن تخطی نکرده است. این امر باعث شده بود که حامیان توافق اتمی بگویند که خروج آمریکا از برجام در این شرایط به معنای «تخطی آمریکا» از توافق خواهد بود.

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در پاسخ به این نکته نیز گفته بود که «فکر نمی‌کنم که ما برجام را زیر پا می‌گذاریم، ما از آن کنار می‌کشیم».

سند واشنگتن فری بیکن

در این میان اما شب گذشته رسانه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» سندی را افشا کرد که دروغ بودن ادعاهای چند روز اخیر جان بولتون را تائید می کند.

در همین رابطه سایت «redice» نیز با باز نشر این سند می نویسد: این سند نشان می دهد که حرف های اخیر «رودی جولیانی» در خصوص تلاش برای تغییر نظام در ایران صحیح است.

در این گزارش آمده است: بدنبال خروج آمریکا از برجام سندی سه صفحه ای در میان مقامات شورای امنیت ملی آمریکا توزیع شده که در خصوص تغییر نظام در ایران است.

این سند سه صفحه ای توسط گروه SSG (گروه مطالعات امنیتی) که یک اندیشکده  امنیتی بوده و ارتباطات نزدیکی با مقامات کاخ سفید بویژه تیم امنیت ملی از جمله جان بولتون دارد تهیه شده است.  

سفارش این سند از سوی جان بولتون که مدت هاست در پی تغییر سیاست خارجی آمریکا در خصوص ایران بر اساس تغییر نظام در این کشور است چندان جای تعجب ندارد.

به نوشته redice، پس از ورود جان بولتون به تیم امنیت ملی بحث تغییر نظام در ایران در دولت ترامپ طرفداران بیشتری پیدا کرده و بر همین اساس از این سند سه صفحه ای استقبال شده است.  

این سند سه صفحه ای تاکید کمتری بر مداخله نظامی داشته و در عوض خواستار سرمایه گذاری بر روی نارضایتی های مردم ایران از حکومت دارد. در بخشی از این سند آمده که مردم ایران از مشکلات اقتصادی رنج می برند و این در حالی است که ایران در خارج از مرزها در بخش نظامی هزینه های زیادی را انجام می دهد.

«جیم هنسان» رئیس SSG در رابطه با سند تهیه شده به واشنگتن فری بیکن گفته است: به دلیل ارتباطات نزدیک ایران با روسیه، دولت آمریکا در پی مداخله نظامی مستقیم در ایران و تغییر نظام نیست و در عوض قصد دارد بر روی روش های دیگری برای رسیدن به هدف تغییر نظام در ایران متمرکز شود.

یکی از مقامات کاخ سفید که این سند سه صفحه ای را مطالعه کرده می گوید: دلیل اصلی مخالفت ترامپ با برجام آن است که این توافق حکومت ایران را قدرتمندتر کرده و امکان مداخله نظامی در این کشور را از بین برده بطوریکه این امر (مداخله نظامی در ایران) با مخالفت جهانی رو بر رو شده است. برجام سیستمی را که به دقت برای تحریک و نگرانی جهان در خصوص حکومت ایران ایجاد شده بود را از بین برد و اکنون ترامپ، بولتون و مایک پمپئو تلاش می کنند تا این نگرانی را بازگردانند.

به اعتقاد یکی دیگر از مقامات کاخ سفید، جان بولتون معتقد است که تغییر نظام در ایران ظرف شش ماه آینده رخ می دهد. ترامپ و بولتون ایران را ریشه مشکلات خاورمیانه می دانند و در اصل آنها با برجام مخالف نیستند بلکه با حکومت ایران مخالف هستند. بولتون در سال های گذشته بر روی گزینه های B و C تقابل با ایران کار کرده و اکنون ترامپ وی را به خدمت گرفته تا به سراغ ریشه مشکلات بروند.

بر اساس مقاد این سند آمریکا قصد دارد با دامن زدن به اختلافات دینی و همچنین طرح ادعای تبعیض و فشار بر اقلیت های دینی در ایران و سوء استفاده از موضوع شبکه های اجتماعی به مقصود خود برسد.

کد خبر 4296052 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایران تغییر نظام جان بولتون ایران ایالات متحده آمریکا برجام دونالد ترامپ سوریه عراق رژیم صهیونیستی انتخابات پارلمانی عراق 2018 فلسطین روسیه کره شمالی آلمان داعش ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۴۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد که با جو بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 که با بایدن رقابت می‌کند، گفت که با رئیس جمهوری مثل جو بایدن صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد.

ترامپ امروز سه‌شنبه هنگام حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده موسوم به «حق السکوت»، گفت که بایدن بدترین رئیس جمهور در تاریخ ایالات متحده آمریکا است.

وی با اشاره به برگزاری اعتراضات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های بزرگ آمریکا، بیان کرد: آنچه در دانشگاه‌های کلمبیا، نیویورک و سایر آنها می‌گذرد، مایه شرمساری است. این واقعاً تقصیر بایدن است. او لحن اشتباهی دارد. او کلمات اشتباهی دارد. نمی‌داند از چه کسی حمایت می‌کند و این یک آشفتگی است.

ترامپ بایدن را به مناظره تلویزیونی فراخواند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین را تایید کرد
  • تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • عملیات وعده صادق تمام معادلات دنیا را تغییر داد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند