Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@00:31:31 GMT

کاروان شاعران شعر نو به خانه نیما در «یوش» رسید

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۴۶۲۲

کاروان شاعران شعر نو به خانه نیما در «یوش» رسید

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، شاعران کنگره شعر نو ایران عصر یکشنبه با ورود به شهر یوش زنگ آغاز کنگره را در خانه نیما نواختند.
 
بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم، ایزدی مدیر پایگاه فرهنگی تاریخی یوش در این مراسم اظهار داشت: تاریخ روستای یوش به دوره صفویه بازمی‌گردد. در این روستا 4 طایفه اسفندیاری، جمشیدی، داودی و کریمی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بافت روستا باارزش و مربوط به دوره قاجار است.
 
وی ادامه داد: در دوره قاجار در این روستا بیش از 350 خانواده اسکان داشتند. پدربزرگ نیما خانه‌ای با سه دروازه در این 7 روستا بنا نهاد و در سال1207  این بنا رسماً محل سکونت شد.
 
به گفته ایزدی پس از اینکه نیما فوت می‌کند، پیکر او در مرقد حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده می‌شود، اما در سال 1372 پیکر این شاعر نو به یوش منتقل می‌شود و مقبره او به شکل امروزی در می‌آید. از ‌آن تاریخ مرمت خانه آغاز می‌شود و در سال 88 موزه نیما افتتاح می‌شود.  
 
وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه روستای یوش 7 محله و 12 مسجد دارد از این رو جایگاه این خانه در دوره قاجار بسیار والا بوده است.
 
محمدرضا عبدالملکیان دبیر کنگره شعر نو نیز در سخنانی گفت: امروز قرار بود در کنار آرامگاه پایه‌گذار شعر نو ایران نیمایوشیج زنگ کنگره شعر نو نواخته شود و ما به عنوان فرزندان و شاگردان نیما این قول را در این مکان به نیما می‌دهیم که در تحقق آرمان‌های این شاعر بزرگ و اهدافی که برای شعر نو ایران پی‌ریزی شده پابرجا و مستحکم باشیم.  
 
وی افزود: این نخستین کنگره شعر نو است که امسال به یک معنا و امروز برنامه افتتاحیه آن آغاز خواهد شد.  
 
عبدالملکیان در ادامه به چند نکته اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات شعر معاصر امروز ما این است که ما یک تشکل صنفی سراسری برای شاعران کشور نداشتیم و به سبب همین کاستی شعر امروز ما و شاعرانمان آسیب‌هایی را متحمل شدند.  
 
عبدالملکیان با بیان اینکه مشکل ما در زمینه هنر این است که نمادی نداریم از این رو اولین ضرورت برای شاعران ایران شکل‌گیری و راه‌‌اندازی تشکل صنفی سراسری برای شاعران است، گفت: اگر این تشکل راه‌اندازی شود در بسیاری موارد حافظ حقوق شاعران ایران خواهد بود. کار امروز آغاز می‌شود و امیدواریم این تشکل صنفی در آینده نزدیک راه‌اندازی شود و شاعرانمان به سروسامان برسند چرا که باید تصمیم‌گیری درباره شعر را به شاعران واگذار کنیم.
 
دبیر این کنگره ضمن اشاره به ویژگی‌های آن گفت: ما تصمیم داریم در قالب کنگره و یک برنامه چند روزه مرسوم قالب را تغییر داده و برنامه‌های مستمر سالانه برگزار کنیم ما برای تحقق هدف تریبون جشنواره را از سالن‌ها به فضاهای مجازی منتقل کرده‌ایم تا جامعه مخاطب گسترده باشد. 80 درصد برنامه‌های کنگره شعر نو از طریق فضای مجازی عرضه می‌شود البته ما نشست‌های چند روزه هم خواهیم داشت. پیش‌بینی ما این است سال 97، شش نشست عمومی (شوکا) داشته باشیم. این نام را از شعر نیما اخذ کرده‌ایم و شوکای اول سرآغاز برنامه‌های کنگره است.
 
در ادامه مراسم هرمز علیپور، علیرضا قزوه و ایرج قنبری به شعرخوانی پرداختند و شکری یکی از اهالی روستای یوش به خاطره‌ای پرداخت. در این مراسم همچنین بهرام پاییز چند قطعه را به صورت زنده اجرا کرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خانه نیما ایران اکونومیست شعر نو ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۴۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟

به گزارش خبرآنلاین، دبیر سی ونهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران از ارایه جدیدترین دستاوردهای در زمینه رادیولوژی نوین و هوش مصنوعی در کنگره امسال این انجمن که ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه امسال و با حضور جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن رادیولوژی ایران، دکتر لیلا آقا قزوینی، متخصص رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت ارایه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه کننده به اورژانس ها به خصوص بیماران دچار تروما و سکته های مغزی، تصویربرداری در اورژانس در کنار دیگر مباحثی چون تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی، تصویربرداری زنان و بارداری و تصویربرداری سروگردن از محورهای مورد تمرکز کنگره امسال انجمن رادیولوژی ایران است.

وی با اشاره به شعار کنگره امسال که «رادیولوژی آینده فراتر از افق هاست» و به همین منظور نقش هوش مصنوعی، چت پات ها و چت جی پی تی(Chat GPT ) در رشته رادیولوژی مورد بحث و بررسی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: همچنین در این کنگره چالش های مربوط به هوش مصنوعی و نیز مبحث اخلاق پزشکی در رادیولوژی به همراه ارایه راهکارها در این حوزه ارایه خواهد شد.

دکتر آقا قزوینی با تاکید بر اهمیت درج شرح حال کامل و هدفمند بیمار توسط پزشکان بالینی درخواست کننده تصویر برداری برای دریافت گزارش های اصولی و کاربردی تصویربرداری یادآور شد: از آنجا که دقت و صحت تصاویر درخواستی متخصصان مربوط در جهت تشخیص دقیق بیماری و بهبود حال بیمار موثر است، آشنایی با نکات چالش برانگیز و گمراه کننده تشخیصی در تصویربرداری در این کنگره مورد بحث و هم اندیشی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگ ترین کنگره های تخصصی پزشکی در کشور به شمار می رود که همه ساله میزبان استادان داخلی و خارجی و نیز رادیولوژیست ها و سایر رشته های تخصصی است که امسال قرار است در آن مباحث مهم دیگری مانند PET اسکن ها مورد بحث و هم اندیشی متخصصان حاذق در این رشته ها قرار گیرد.

لازم به ذکر است، این کنگره با حضور بیش از چهار هزار نفر از رادیولوژیست ها ،دستیاران رادیولوژی و رشته های مرتبط و نیز با حضور بیش از چهار صد سخنران داخلی و خارجی به ارایه جدیدترین دستاوردهای علم تصویربرداری می پردازد. همزمان با سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران، نمایشگاه های تجهیزات پزشکی در چهار سالن مجزا در محل هتل المپیک تهران به ارایه آخرین دستاوردهای تجهیزات رشته تصویربرداری خواهند پرداخت.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901391

دیگر خبرها

  • تصویربرداری از بیماران به‌سمت هوش مصنوعی می‌رود؟
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • ربودن مرد جوان برای ۵۰ میلیارد تومان تتر توسط ۳ نفر
  • آدم‌ربایی برای ۵۰۰ میلیارد ریال ارز دیجیتال
  • استقبال خانواده از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • آدم ربایی با چاشنی رمز ارز