Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@17:16:39 GMT

تنهايي و ترس از تنها شدن

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۴۶۵۱

تنهايي و ترس از تنها شدن

خبرگزاري آريا -

تنهايي را نبايد با ترس از تنها شدن برابر دانست‎
تنهايي را نبايد با ترس از تنها شدن برابر دانست. همه آدمها گاهي بخاطر شرايط تنها مي‌شوند يا خيلي‌وقت‌ها هم تصميم مي‌گيرند که تنها باشند. تنها بودن اگر تحت کنترل خود فرد باشد، مي‌تواند تجربه‌اي مثبت، لذت‌بخش و از نظر احساسي روحيه‌بخش باشد. انزوا يعني تنها و دور از آدمها بودن و معمولاً نشانه تصميمي آگاهانه براي تنهايي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تنهايي معمولاً انزوايي ناخواسته است.
درک تنهايي
تنهايي وضعيتي است که فرد احساسي قوي از خالي بودن و کنار افتادن از جمع دارد. تنهايي چيزي بيشتر از حس خواستن يک همراه است. تنهايي يعني حس قطع ارتباط و دور افتادن از آدمها، طوريکه داشتن هر نوع ارتباط انساني معنادار سخت يا غيرممکن به نظر برسد. افراد تنها از درون احساس پوچي و خلاء دارند.
تنها بودن و تنهايي يا حتي ترس از تنها شدن باعث ايجاد حس ناامني، اضطراب و افسردگي به آدمها مي‌دهد. اگر از تنها شدن بترسيد، ممکن است بيش از اندازه به انسانها خودتان را نيازمند حس کنيد و ممکن است احساس کنيد بايد هميشه کنار ديگران باشيد. درحاليکه اگر احساس کنيم هميشه بايد کسي کنارمان باشد، يعني اين نياز دارد ما را کنترل مي‌کند.
«تنها بودن» براي افراد مختلف معاني مختلف دارد. خيلي مهم است که بفهميد اين ترس شما از کجا سرچشمه مي‌گيرد و تا چه ميزان اين ترس شما و رفتارهايتان را کنترل مي‌کند. بعنوان مثال، اگر عنصر اجتماعي دليل اين ترس است، يا با نگراني‌ از خشونت‌هاي شخصي در ارتباط است، يا تمرکزتان بيشتر روي يک فرد خاص يا يک نوع افراد خاص است نه هر آدم ديگري، بايد متوجه شويد.
شواهد باليني و تحقيقي اين واقعيت را تاييد مي‌کند که در اکثر موارد دليل اصلي که زن‌ها و مردها وارد يک رابطه مي‌شوند و بعد در يک رابطه مي‌مانند، بخاطر ترس از تنها بودن است. و همانطور که هر مشاور خوبي مي‌داند، رابطه‌اي که مبتني بر ترس باشد، مطمئناً رابطه رضايت‌بخشي نخواهد بود. تازمانيکه فرد ياد نگيرد از تنها بودن با خود لذت ببرد، يا تنها خواهد ماند و يا در رابطه‌‌هايي از سر ترس. معمولاً کساني که با خودشان راحت نيستند، نه تنها نمي‌توانند بهترين ورژن خودشان باشند بلکه سطح عميق‌تري از صميميت با ديگران را هم نمي‌توانند تجربه کنند.
در بدترين حالت، ترس از تنها ماندن نام‌هاي مختلفي مي‌گيرد: اتوفوبيا، مونوفوبيا و خودبيزاري . اين ترس از تنها ماندن معمولاً تاثير قابل‌توجهي بر کيفيت زندگي فرد دارد. مي‌تواند منجر به حملات وحشت شود، فرد را از عزيزانش دور کند و زندگي فرد را به کلي نابود کند. علائم اين مشکل معمولاً تنگي نفس، نفس‌نفس زدن، نامنظم شدن ضربان‌قلب، عرق کردن، حالت‌تهوع و احساس عمومي ترس است. البته هر کس به روش خاص خود ترس از تنها شدن را تجربه مي‌کند و علائم خاص خود را دارد.
تاثيرات تنهايي
اثرات تنهايي و ترس از تنهايي مي‌تواند منجر به اضطراب، حملات وحشت، فوبيا، افسردگي، خودکشي، اعتياد به موادمخدر، اعتياد به الکل و بيماري‌هاي حاد و مزمن شود. تنهايي مزمن (برخلاف تنهايي طبيعي و نرمال که هرکس گاهي‌اوقات احساس مي‌کند) مي‌تواند وضعيتي جدي باشد و احتمال مرگ به واسطه سرطان و همچنين سکته و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را افزايش مي‌دهد. افراديکه خود را از جامعه دور کرده‌اند معمولاً کيفيت خواب پاييني هم دارند که باعث مي‌شود به اندازه کافي استراحت نکرده و ضعيف شوند.
چه چيز منجر به تنهايي و ترس از تنهايي مي‌شود؟
آدمها به دلايل مختلفي تنهايي را تجربه مي‌کنند و بسياري اتفاقاتي که در زندگي مي‌افتد با آن در ارتباط است. تنهايي واکنشي بسيار متداول به طلاق يا جدايي‌هاست. در چنين مواردي، هر دو طرف فقدان فردمقابل خود را احساس کرده و همچنين حس مي‌کنند بخاطر اين اتفاق يا ناراحتي‌شان از بسياري جمع‌هاي اجتماعي طرد مي‌شوند.
تنهايي مي‌تواند واکنش به يک موقعيت يا اتفاق خاص مثل مرگ يا نبودن طولاني‌مدت عزيزان باشد. همچنين بعد از تولد کودک، ازدواج يا اتفاقات کوچک و بزرگ زندگي ممکن است ايجاد شود. حتي در ازدواج‌ها يا روابط جدي ديگر که بخاطر نبود ارتباط احساسي و عاشقانه دو طرف احساس خشم و عصبانيت دارند هم ممکن است تنهايي اتفاق بيفتد.
ترس از تنها شدن هم مي‌تواند از چيزهاي مختلف سرچشمه بگيرد. ممکن است در نقطه‌اي از زندگي احساس کرده باشيد که ديگران شما را طرد مي‌کنند و يا تصور کنيد تنها بودن يعني کسي دوستتان ندارد يا همه ناديده‌تان مي‌گيرند. ترس از تنها شدن مي‌تواند مستقيم با نداشتن اعتمادبه‌نفس و اين باور که از هيچ فعاليتي به تنهايي نمي‌توانيد لذت ببريد، در ارتباط باشد.
يا شايد هم هيچوقت ياد نگرفته‌ايد که چطور وقتي تنها هستيد، احساس راحتي کنيد. اين هم مثل همه چيزهاي ديگر زندگي قابل يادگيري است. شما مي‌توانيد ياد بگيريد که چطور وقتي تنها هستيد، از تنهايي‌تان لذت ببريد. و وقتي بتوانيد بر ترس از تنها ماندن غلبه کنيد، بلافاصله فردي مستقل‌تر شده و اعتمادبه‌نفستان بالا مي‌رود. درواقع، غلبه بر ترس از تنها ماندن مزيت‌هاي زيادي برايتان دارد. وقتي تنها باشيد مي‌توانيد با آرامش فکر کنيد و نوعي آرامش خاص هست که فقط مي‌توانيد آن را در تنهايي‌هايتان تجربه کنيد. خيلي وقت‌ها زمان‌هايي را که به تنهايي مي‌گذرانيد باعث مي‌شوند زمان‌هايي که با ديگران هستيد برايتان لذت‌بخش‌تر شود.

خيلي مهم است که بدانيد تنهايي و ترس از تنها ماندن تجربياتي بسيار متداول هستند‎
درمان تنهايي
جايگزين اينکه تنهايي و ترس از تنها ماندن را يک نقص يا يک خصوصيت غيرقابل‌تغيير شخصيتي بدانيد اين است که بفهميد تنهايي چيزي قابل‌تغيير است. همچنين خيلي مهم است که بدانيد تنهايي و ترس از تنها ماندن تجربياتي بسيار متداول هستند. طبق تحقيقات اخير، 25 درصد از افراد بزرگسال حداقل هر چند هفته يکبار حس تنهايي دردناکي را تجربه مي‌کنند و اين ميزان در بين نوجوانان و دانشجويان حتي بالاتر است. حس تنهايي نه وضعيتي ثابت و مداوم است و نه به خودي خود بد است. بلکه بايد به آن بعنوان علامت هشداري براي نيازهاي مهمي که ناديده گرفته شده‌اند نگاه کنيد.
اولين قدم اين است که قبول کنيد با تنها ماندن مشکل داريد و مي‌خواهيد احساس و رفتارتان تغيير کند. يادتان باشد، همه ما نقاط قوت و ضعف‌هايي داريم و مخفي کردن ضعف‌هايمان انرژي بسيار بيشتري مي‌برد تا اينکه بخواهيد روي آنها کار کرده و بر آنها غلبه کنيم.
متداول‌ترين نوع روش درماني که براي اين مشکل استفاده مي‌شود، درمان شناختي-رفتاري، واقعيت‌درماني و رفتاردرماني است. با کار کردن با متخصصين و روانشناسان باتجربه مي‌توانيد رويکردهاي رفتاري و مهارت‌هاي ارتباطي جديد و تکنيک‌هاي خاصي ياد بگيريد که کمکتان مي‌کند با اضطراب و افسردگي‌تان کنار بياييد.
تکنيک‌هاي ريلکسيشن و تمدداعصاب معمولاً در کنار روش‌هاي درماني ديگر مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين تکنيک‌ها شامل روش‌هاي خاص تنفس، تمرينات ريلکسيشن عضلات، تصويرسازي ذهني و صحبت کردن با خود است. اين تکنيک‌ها به شما کمک مي‌کند بتوانيد با حس تنهايي، افسردگي و اضطرابتان کنار آمده و بر آنها غلبه کنيد.
مديتيشن هم مي‌تواند مورداستفاده قرار گيرد. بااينکه اينها ترس از تنها ماندن را درمان نمي‌کنند اما مي‌توانند موقتاً علائم آن را بهبود بخشند.
يک روش درماني ديگر براي تنهايي و افسردگي، به ويژه در افراد ميانسال، درمان به وسيله حيوانات خانگي است. بعضي تحقيقات و مطالعات نشان مي‌دهند که وجود يک حيوان مي‌تواند احساس افسردگي و تنهايي را بهبود بخشد. طبق يافته‌هاي مرکز کنترل بيماري‌ها، داشتن يک حيوان خانگي فوايد بسيار زيادي براي سلامتي افراد دارد.
منبع:مردمان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۴۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

احساس خستگی مداوم در دنیای امروز بسیار رایج است. تحقیقات نشان داده تنها اضطراب بالا نیست که می‌تواند باعث شود تمام روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنیم.

به گزارش روزیاتو، در بسیاری از موارد عوامل فیزیکی و نه روانی، دلیل این مشکل هستند که تشخیص آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

در ادامه از دلایل پنهان خستگی دائمی خواهیم گفت:

۱- مصرف زیاد کافئین

ما معمولاً تصور می‌کنیم قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا تنها باعث می‌شوند انرژی مان فوراً بالا برود و به کلی فراموش می‌کنیم که انرژی ما بی پایان نیست. به همین دلیل، وابستگی بیش از اندازه‌ای به این نوشیدنی‌ها پیدا می‌کنیم. شاید برای مدت کوتاهی احساس خوبی پیدا کنیم، اما روز بعد خستگی شدیدی احساس خواهیم کرد.

به علاوه، قهوه تأثیر بسیار زیادی بر خواب ما دارد و آن را ضعیف و ناکافی می‌کند. مصرف زیاد قهوه ارتباطی مستقیم با بی قراری‌های شبانه و همینطور افزایش بیداری در نیمه‌های شب دارد و بنابراین، به طور کلی، مدت زمان خواب را کاهش می‌دهد.

به علاوه، برخی افراد به تأثیرات کافئین بر خواب حساس ترند. به همین دلیل اگر متوجه چنین چیزی شده اید، مصرف آن را کاهش دهید و ببینید که کمکی به بهبود خواب و سطح انرژی تان می‌کند یا خیر.

چای سبز هم حاوی کافئین است، بنابراین اگر طرفدار این انرژی زای «طبیعی تر» هستید، باید ببینید که آیا اصلاً برای سلامتی تان خوب است یا نه. مصرف روزانه یک فنجان چای ایرادی ندارد، اما ضرر مصرف زیاد آن ممکن است بیشتر از فوایدش برای سلامتی باشد.

۲- عدم مصرف به اندازه‌ی آب

برخورداری بدن از آب کافی برای حفظ سطح انرژی ضروری است. ما با هر کالری‌ای که مصرف می‌کنیم، آب از دست می‌دهیم؛ و همه‌ی این از دست رفتن‌ها باید جایگزین شود. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشیم، بیشتر و بیشتر احساس خستگی خواهیم کرد و توان مان برای تمرکز به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

در حقیقت، کمبود آب تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، امری که روی چرخه‌های خواب هم تأثیر می‌گذارد، به طوری که آن‌ها را کوتاه می‌کند، مانند همان تأثیری که قهوه دارد؛ و نشانه‌های این مسأله هم بسیار آشنا هستند: تشنگی، احساس خستگی، سرگیجه و حتی سردرد.

ممکن است شنیده باشید که هر روز باید ۸ لیوان آب نوشید. اما این امر تماماً به وزن، سن، جنسیت و میزان فعالیت بدنی فرد بستگی دارد. برای شروع، هر زمان که احساس خستگی کردید، یک لیوان آب بنوشید و خودتان را زیر نظر بگیرید. خواهید دید که خیلی زود حال و روحیه تان بهتر می‌شود.

۳- کمبود آهن

این امر باعث مشکل کم خونی می‌شود که ممکن است دلیل اصلی احساس خستگی زیاد شما باشد. کمبود آهن در خون مانع از آن می‌شود که بدن بتواند به اندازه‌ی کافی هموگلوبین تولید کند. با این حال، تا زمانی که آزمایش خون ندهید، نمی‌توان با اطمینان در اینباره صحبت کرد. در برخی موارد شدید، می‌توان از روی رنگ پریدگی زیاد پوست در مقایسه با پوست طبیعی، به کمبود گلبول‌های قرمز پی برد.

اگر احساس خستگی برای شما مدت‌ها است که به امری دائمی تبدیل شده، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر آهن کافی در بدن شما وجود ندارد، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و اسفناج و گوشت بیشتری مصرف کنید. می‌توانید از مکمل‌های آهن هم استفاده کنید.

۴- وگان یا وجترین بودن

وگان یا وجترین بودن ایرادی ندارد. اما ویتامین ضروری B۱۲ تنها در پروتئین حیوانی وجود دارد و کمبود آن می‌تواند یاعث احساس خستگی شود؛ بنابراین به پزشک مراجعه کنید و همه‌ی ویتامین‌های لازم را دریافت کنید تا همیشه انرژی داشته باشید.

۵- کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید بیماری بسیار رایجی است و زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، هورمونی که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که وقتی سطح این هورمون پایین است، ممکن است احساس خستگی کنیم، دچار اضافه وزن شویم و همیشه احساس سرما کنیم.

لازم به ذکر است که کم کاری تیروئید می‌تواند در نشانه‌های افسردگی هم نقش داشته باشد. اما یک آزمایش خون ساده می‌تواند آن را مشخص کند و پزشک می‌تواند دارو‌های برای شما تجویز کند که به حل مشکل کم کاری تیروئید و بهبود حال تان کمک می‌کنند.

۶- اختلال وقفه تنفسی خواب (آپنه خواب)

آپنه خواب مشکلی مزمن است که ممکن است تنفس فرد را در حین خواب به طور موقت متوقف کند. این وضعیت تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد، اما می‌تواند طی شب بار‌ها رخ دهد. در اغلب موارد، تنفس فرد با یک خروپف یا صدایی مشابه به حالت عادی بازمی گردد. این مشکل خواب فرد را مختل می‌کند و به همین دلیل باعث احساس خواب آلودگی و خستگی در روز بعد می‌شود.

دیگر نشانه‌های آپنه خواب عبارتند از: سردرد‌های صبحگاهی، مشکلات حافظه، تمرکز پایین و زودرنجی؛ بنابراین اگر می‌دانید که خروپف می‌کنید، از اطرافیان خود بپرسید که ایا متوجه شده اند که حین خواب مشکل تنفس هم دارید یا خیر. اگر این نشانه‌ها را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های زیادی برای این حل این مشکل وجود دارد که به بالا رفتن کیفیت خواب و روحیه‌ی شما کمک می‌کنند.

۷- حساسیت‌های غذایی

بسیاری از افراد دچار حساسیت غذایی هستند، بخصوص اگر به تیروئیدیت هاشیموتو یا هر گونه بیماری خودایمنی دیگر مبتلا باشند. رایج‌ترین حساسیت‌های غذایی عبارتند از حساسیت به گلوتن، سویا، تخم مرغ، ذرت و آجیل.

در اینصورت، با یک آزمایش خون ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا حساسیتی دارید یا خیر. یا می‌توانید صرفاً ماده غذایی که فکر می‌کنید برایتان مشکل ساز است را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار نه تنها به حفظ سطح انرژی تان کمک می‌کند، بلکه شما را از دیگر عوارض حساسیت غذایی تان هم می‌تواند مصون نگه دارد.

۸- نور آبی

قرارگیری طولانی مدت در معرض نور آبی بخصوص در زمان شب، می‌تواند تأثیر چشمگیری برای کیفیت خواب ما و سلامت مان داشته باشد. نور آبی از صفحه‌ی تمامی لوازم الکترونیکی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم ساطع می‌شود، از تلویزیون و کامپیوتر گرفته تا موبایل و تبلت.

همچون هر مسأله‌ی دیگری، در اینجا هم کلید حل مشکل رعایت تعادل است؛ بنابراین سعی کنید استفاده از لوارم الکترونیک را تا حد امکان کاهش دهید یا نور صفحه‌ی آن‌ها را کمتر کنید.

با این حال، اگر تصور می‌کنید کنار گذاشتن موبایل و کتابخوانی پیش از خواب، مشکل را برطرف خواهد کرد، باید بدانید که در اشتباه هستید، چرا که لامپ‌های معمول هم یکی از منابع نور آبی به شمار می‌روند؛ بنابراین تلاش کنید به جای آن‌ها از لامپ‌هایی استفاده کنید که ضریب M/P پایین تری دارند. این لامپ‌ها تنها به اندازه‌ی کافی روشنایی تولید می‌کنند و باعث خسته شدن چشم‌ها نمی‌شوند.

اگر نمی‌توانید از کار با موبایل پیش از خواب دست بکشید، یا اگر به بی خوابی دچار هستید، از عینک‌های مخصوص حذف نور آبی استفاده کنید. این عینک‌ها گرچه شما را در برابر تأثیرات نور آبی مصون نگه نمی‌دارند، اما به طور حتم باعث می‌شوند در معرض نور آبی کمتری قرار بگیرید.

۹- سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن به خستگی شدیدی اطلاق می‌شود که بیشتر از ۶ ماه به طول انجامد. این مشکل با استراحت برطرف نمی‌شود و اغلب موجب کاهش عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی فرد می‌شود؛ و حتی می‌تواند باعث شود دائماً احساس کنید در حال غش کردن هستید.

تشخیص این مشکل تنها توسط پزشکان ممکن است و گرچه درمان قطعی‌ای ندارد، اما اغلب نشانه‌های آن را می‌توان با دارو و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. در برخی موارد، نشانه‌های این مشکل می‌تواند سال‌ها به طول انجامد، اما با کمک روش‌های درمانی، بسیاری از افراد به مرور احساس بهبود می‌کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی؛ جهانبخش از تنهایی درمی‌آید؟
  • ۸ موقعیتی که نیازی نیست درباره آنها به دیگران توضیح دهید
  • سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است
  • رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • مارتین لوتر کینگ و خشونت
  • کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • ویژگی‌های افراد پر انرژی