Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:37:55 GMT

جشنواره کوچ عشایر قابلیت بین المللی دارد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۵۶۳۳

جشنواره کوچ عشایر قابلیت بین المللی دارد

اردبیل - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیله سوار مغان خواستار همکاری مسئولان ذی ربط برای برگزاری جشنواره کوچ عشایر این شهرستان در سطح بین المللی شد.

فرنام حامد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره کوچ عشایر به مدت هشت سال متوالی است که در سطح ملی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او گفت: وضعیت استقبال از جشنواره رو به رشد بوده و در آخرین دوره برگزاری طی هفته های اخیر با استقبال قابل توجه گردشگران، شهروندان و میهمانان داخلی و خارجی مواجه بودیم.
وی اظهار کرد: با توجه به گستردگی ابعاد برگزاری جشنواره، این رویداد فرهنگی قابلیت برگزاری در سطح بین المللی را دارد.
حامد ادامه داد: با توجه به قرابت فرهنگی با کشور همسایه جمهوری آذربایجان می توان در دوره های بعد از این کشور میهمانانی جهت حضور در جشنواره دعوت کرد.
او با اشاره به اینکه در این دوره از برگزاری میهمانانی از جمهوری آذربایجان در جشنواره حضور یافته و از این رویداد استقبال کردند، اضافه کرد: علاوه بر این درخواست شده مکان مناسب و ثابتی به وسعت 20 هکتار برای برگزاری جشنواره پیش بینی شود.
وی گفت: جشنواره ملی کوچ عشایر یکی از رویدادهای فرهنگی شاخص استان است که توانسته در سال های متوالی برگزاری قابلیت ها و توانمندی عشایر استان را معرفی کند.
جشنواره های ملی کوچ عشایر با محوریت معرفی آداب، رسوم و فرهنگ و توانمندی های مختلف زندگی و کوچ عشایر در بیله سوار برگزار می شود.
در برگزاری این جشنواره طوایف 43 گانه عشایر استان اردبیل حضور می‌ یابند و از چند استان عشایرنشین همجوار نیز برای شرکت در این جشنواره در منطقه دعوت می شود که این امر فرصتی مناسب برای نمایش و معرفی ظرفیت‌ های عشایر منطقه است.
دعوت از ریش سفیدان عشایری و نشست با مسئولان استانی برای حل مشکلات عشایر ، برگزاری بازی های بومی و محلی و ورزشی ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و فرآورده های لبنی ، معرفی دستاوردها و توانمندی های زندگی عشایری ، برپایی آلاچیق ، آیین ‌ها و موسیقی سنتی عشایر ، برگزاری کوچ عشایر و مراسم عروسی به صورت نمادین ، تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان عشایر ، هماهنگی و دعوت از عشایر سایر استان ‌ها برای نمایش زندگی عشایر از جمله محورهای برگزاری این جشنواره در شهرستان بیله سوار می باشد.
جمعیت عشایر استان اردبیل بیش از 80 هزار نفر و در قالب 15 خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند.
عشایر استان از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.
عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.
ایل شاهسون سومین ایل بزرگ کشور است.
6018/ 1257

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي عشاير بيله سوار جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ شهردار سین برخوار گفت: این جشنواره در راستای افزایش سلامت دانش آموزان و بهداشت فردی در بخش‌های (آموزش بهداشت دهان و دندان، مسابقه نقاشی، کاردستی و موزیک تصویر) برگزار شد.
مسعود قنبری افزود: در این جشنواره ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر از مدارس شهر سین در دو نوبت شرکت کردند.
وی گفت: تمامی خدمات دندانپزشکی برای کودکان ۶تا ۱۴ سال در مرکز بهداشت و درمان شهر سین رایگان ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری اردوی تیم ملی گلبال در اردبیل
  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در گچساران
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد
  • سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود
  • رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • راه اندازی مدرسه اوتیسم در اردبیل
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • بیمه رایگان زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند
  • زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند