Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:15:37 GMT

وقوع زلزله بزرگ یا آتشفشان در سی سخت عوام فریبی است

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۵۷۲۷

وقوع زلزله بزرگ یا آتشفشان در سی سخت عوام فریبی است

تهران – ایرنا – سرپرست دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کهگیلویه و بویراحمد، وقوع زلزله بزرگ یا آتشفشان در پی زمین لرزه 5.3 ریشتری در این استان را شایعه و عوام فریبی دانست.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا، طهمورث وفائی در پی زمین لرزه 5.3 ریشتری و پس لرزه های آن در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله سی سخت یاسوج، چیتاب و نگرانی مردم با انتشار اطلاعیه ای به برخی شایعات پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این اطلاعیه آمده است: ایران در کمربند لرزه خیز آلپ هیمالیا قرار دارد و دارای گسل های فعال درون قاره ای است و روزانه تعداد زیادی زلزله های نامحسوس توسط انسان و زلزله های محسوس بر اساس مقیاس ریشتر رخ می دهد.
تعداد این زلزله ها در ابتدای فصل سرد و یا ابتدای فصل گرم بیشتر می شود. اگر رصد کنید در ابتدای فصل گرم زلزله های بسیاری در سطح کشور در مقیاس کمتر از 5.5 و به ندرت تا 5.8 ریشتر در مسیر گسله های فعال رخ داده است.
زلزله سی سخت زلزله ای متوسط مقیاس است و بزرگای 5.3 ریشتر داشته و پس لرزه های آن کمتر بوده که 4.8 و3.3 ریشتر هستند و احتمال پس لرزه های دیگر با بزرگای زیر 4.5 ریشتر وجود دارد.
تاریخچه لرزه ای سی سخت و یاسوج گویای عدم رخداد زلزله های مهیب می باشد حتی در منطقه سی سخت به علت حضور لایه نمکی و شبه پلاستیکی در زیر پوشش رسوبی از زلزله های مهیب در امان است اما نباید از وجود زلزله های متوسط مقیاس غافل بود و می بایست بر بستر های پایدار و ساخت سازه های مهندسی جدیت داشته باشیم تا زلزله های زیر 6 ریشتر بر آنها اثر نداشته باشد.
در ارتباط با آتشفشان نیز قابل ذکر است که در سی سخت و یاسوج احتمال وجود آتشفشان وجود ندارد و حتی فکر کردن در این ارتباط ابلهانه است؛ چراکه آتشفشان یک پدیده ای است که در طی هزاران و میلیون ها سال در شرایط قاره ای و زمین شناسی خاص در عمق بیش از 50 کیلومتر در پوسته زمین شکل می گیرد مانند قله های آتشفشانی دماوند, بزمان, تفتان و … که در ایران معروف هستند.
آتشفشان محصول یک پدیده زمین شناسی است. می توان با تسطیح مناسب بستر زمین،رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و ساز و زهکشی، شرایطی مناسب برای زندگی خود در منطقه زاگرس را رقم بزنیم.
در ادامه این اطلاعیه ضمن درخواست از ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر حفظ آرامش خویش و اطرافیان و دوری از هرگونه شایعات غیراصولی و فاقد مستند تاکید شده است که گزارش نهایی بررسی زمین لرزه های منطقه نیز پس از بررسی میدانی به استانداری کهکیلویه و بویراحمد ارائه خواهد شد.
در پی زمین لرزه 5.3 ریشتری و پس لرزه های آن در استان کهگیلویه و بویراحمد و انتشار شایعات در فضای مجازی مبنی بر وقوع زمین لرزه مخرب در منطقه و ایجاد جو روانی و مشکل ساز برای مردم جلسه ای با حضور رئیس مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) و مسوولین استانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر فنی، مدیرکل مسکن و شهرسازی، رییس اداره امور صنایع معدنی استان، سرپرست دفتر زمین شناسی و اکتشافات معدنی مرکز یاسوج، تشکیل شد.
در این جلسه وضعیت زلزله اخیر بررسی و زلزله های دستگاهی 100 سال اخیر و زلزله های تاریخی بر روی نقشه های لرزه زمین ساخت منطقه، تصاویر ماهواره ای و زمین شناسی تشریح و مقرر شد اطلاع رسانی دقیق و مستند و شفاف به مردم در جهت مقابله با فضای روانی ایجاد شده از طریق رسانه های مختلف و فضای مجازی انجام گیرد.
1836**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: مردم استان در روزهای آینده از بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرند، چراکه احتمال وقوع سیلاب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: نظر به هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان کردستان، مبنی بر وقوع بارندگی‌های قابل توجه در روزهای پیش‌رو، وقوع سیلاب و طغیان در رودخانه‌های محدوده کردستان بسیار محتمل است.

وی افزود: از اهالی روستاها، دامداران، باغداران و کشاورزان انتظار داریم از حضور در اراضی منتج به بستر رودخانه‌ها، مخازن و پایاب سدهای استان امتناع و در رعایت موارد ایمنی جدیت لازم را به‌کار گیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان خاطرنشان کرد: ضروری است شهروندان و گردشگران نیز از تردد، توقف و اسکان در مسیر رودخانه‌های بالادست و پائین دست منابع مذکور به طور جدی پرهیز کنند تا از بروز هرگونه حوادث احتمالی بر اثر سیلاب جلوگیری به‌عمل آید.

آریانژاد تصریح کرد: تیم بحران و پدافندغیرعامل شرکت و اکیپ‌های گشت و بازرسی ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان نیز به صورت شبانه‌روزی جهت مقابله با هرگونه بحران در حال آماده‌باش کامل هستند.

کد خبر 749637

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • هشدار وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشانی در اندونزی
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • هشدار احتمال وقوع سیلاب در ایلام
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • گزارش رسانه صهیونیست از فریبی به نام اسکله غزه + فیلم
  • قلعه خواجه لرزید