Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@12:53:01 GMT

تغییر شیوه کودک‌آزاری در کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۰۹۰۵۱

تغییر شیوه کودک‌آزاری در کشور

ساعت 24-بنیان‌گذار موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان گفت: به نظر می‌رسد شکل و شمایل کودک‌آزاری در ایران در حال تغییر است.

شهین علیایی‌زند در همایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری که در تالار شهر مشهد  برگزارشد، اظهار کرد: کودک‌آزاری در همه جای دنیا وجود دارد. بعد از قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و به ویژه  کودکان است که بالاترین درآمد را نصیب تجار انسان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفاوت کودک‌آزاری در ایران و سایر مناطق دنیا در این است که در آن مناطق می‌توانیم راحت‌تر در موردش صحبت کنیم، تعامل وسیع‌تر داشته باشیم و برای حل آن برنامه بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اولین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان را از سال ۸۸ در تهران دایر کرده‌ایم و با دشواری به ما مجوز دادند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که در موسسه ما انجام می‌شود این است که می‌توانیم کودک‌آزاری جنسی را دهه به دهه مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه  غیبت مادر به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل کودک‌آزاری به شدت مشاهده می‌شود به کودک‌آزاری جنسی توسط پدرخوانده‌ها اشاره کرد و گفت: این مساله بیشتر شده است، طلاق افزایش یافته و ازدواج دوم و درنتیجه تعداد پدرخوانده‌ها زیاد شده است. همچنین تعداد زیادی از کودک‌آزاری جنسی توسط دوستان مادر را مشاهده می‌کنیم که بچه را می‌سپارند به کسی که  خودش هم حال خوشی ندارد.

علیایی‌زند افزود: شرایط ما روز به روز حادتر می‌شود. در جامعه ما به دلایل مختلف یک قبح‌شکنی فوق‌العاده عظیم رخ داده است. قبح‌شکنی همچون ویروس است و اندام‌های جامعه را در بر می‌گیرد. این روزها افرادی که قرار بوده الگوی رفتاری شوند قبح‌شکنی را در آن‌ها به مراتب بیشتر دیده‌ایم. این موضوع به بدنه جامعه سرایت کرده و قبح شکنی درحال حاضر به امری معمول تبدیل شده است.

وی گفت: اتفاق‌هایی دارد در جامعه ما می‌افتد  که باعث می‌شود شرایط روحی روانی مردم به قدری دشوار باشد که در یک بی‌قراری عمیقی قرار بگیرند. تبعات این بی‌قراری با خشونت‌های اجتماعی عجین است که یکی ازآن‌ها کودک‌آزاری و از جمله کودک‌آزاری جنسی است.

بنیان‌گذار اولین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ازدواج مجدد را باید تشویق کنیم یا نه؟ گفت: ازدواج مجدد را تشویق کنیم اما قبل از آن اجازه دهیم مشاوره و روان درمانی از طرف بیمه‌ها پوشش داه شود زیرا آن‌ها بسیار گران هستند اما بسیار می‌توانند موثر باشند و از ازدواج‌های آسیب‌زا جلوگیری کنند.

علیایی‌زند با بیان اینکه از هر ۴ ایرانی یک نفر اختلال روانی دارد عنوان کرد: در چنین جامعه‌ای چنین اتفاق‌هایی باید طبیعی باشد. بیشتر از فقر و... مساله تبعیض است که مردم را دچار فشار روانی کرده است. تبعیض به میزان قابل توجهی از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. آموزش و پرورش ما مملو از تبعیض است .بچه‌ها را از همان روز اول متفاوت می‌کند؛ بچه هایی که در کپر درس می‌خوانند و بچه‌هایی که سیر هستند و در روز ۱۰ سیب را گاز می‌زنند و می‌اندازند، با این عقده و حقارت جامعه را به بچه‌ها معرفی می‌کنیم بنابراین این بچه‌ها در آینده نمی‌توانند حالت عادی داشته باشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد شکل و شمایل کودک‌آزاری در ایران دارد تغییر می‌کند. کودک‌آزاری به‌ویژه از نوع جنسی در ۱۰ سال گذشته روز به روز خشن تر شده است. درحال حاضر بچه ها را قطعه قطعه می کنند که علت آن در بسیاری موارد مواد مخدر صنعتی است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: گرچه جامعه دارد هزارو یک مساله را به ما معرفی می‌کند اما ماهم  یک چیزهایی را بلد نیستیم اگر ما هم بتوانیم به خودمان آرامش دهیم از طریق لذت بردن از سادگی‌های زندگی می توانیم به مقدار زیادی جلوی بی قراری‌هایمان را بگیریم. ما اصلا لذت بردن از سادگی‌های زندگی را بلد نیستیم؛ می‌شود از هوای خوب، ناز کردن یک گل و... لذت برد.

علیایی‌زند ادامه داد: بیش از هر چیزی کم حوصلگی در میان مردم مشاهده می شود این کم‌حوصلگی ما را  نق نقو کرده و این موضوع باعث می‌شود  حوصله برخورد با بچه‌هایمان را نداشته باشیم. چرا بچه‌های ما بیشتر از بچه‌های سایر دنیا دارند از تبلت استفاده می‌کنند؟. اخیرا تبلت‌ها و گوشی  نقش پستونک را بازی می‌کند. برای خودمان یک جو حوصله بخریم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و آگاهی کلید بسیاری از معضلات ماست گفت: بسیاری از کودک‌آزاری‌ها در اثر عفلت بوده است.روش‌هایی وجود دارد که بتوانیم به بچه‌ها آگاهی دهیم اما آنها را بدبین نکنیم. در کتاب «من همه را دوست دارم اما...»  عنوان کرده‌ام که همه مردم جامعه و دنیا دوست‌داشتنی هستند اما این‌گونه باید از خود مراقبت کنیم.

بنیان‌گذار اولین موسسه پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه با بیان اینکه طبق تحقیقی ملی که در زمینه روسپی‌گیری انجام داده‌ام ۲۵ درصد زنان روسپی در دوران کودکی  و در خانه خود مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: همچنین ما تستی را تدوین کردیم که بدون اینکه بچه‌ها متوجه شوند می توانیم بفهیم آنها چقدر به لحاظ جنسی آسیب‌پذیر هستند. این تست توسط مربی یا مادر پر می‌شود.

وی ادامه داد: دولت و دولت‌ها هزار و یک مسئله دارند اما ما خودمان هم خیلی مسئله داریم. یکی از ایرادات سازمان‌های مردم نهاد ما این است که به شدت وابسته به دولت و دنباله‌رو دولتی‌ها هستند. باید دولت را کنار بگذاریم و خودمان وارد عمل شویم.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۹۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی

سردار سعید منتظرالمهدی با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه ای تاکید کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقای امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ بخشی (نیمه آشکار و نیمه پنهان) به پروژه سرویسِ اسکورت و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آن ها به خارج از کشور می‌ کردند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.

به گفته وی در فاز نخست این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آن ها در دست اقدام و پیگیری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکه ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آن ها با باندهایِ تجارتِ مستهجن و غیر اخلاقیِ خارج از کشور مشخص و در نهایت اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی دادند.

سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیر اخلاقی می‌نمود، گفت: متأسفانه برخی از دخترانِ کم سن و سال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِربِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و … تبلیغ می‌ کرد گرفتار آمده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و… می کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی "رافائل" که با هدف تغییر ذایقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سر شبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

وی خاطر نشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به پایان نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکنِ کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهایِ مبتذلِ ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارجِ کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

سخنگوی پلیس در ادامه به سراغ پرونده «لِوِل آپ دنس» که به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیر اخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاقِ انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء و … می‌نمودند، رفت و گفت: پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • زیر تیغ
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • اجازه ندهید حتی یک کودک از تحصیل جا بماند
  • جزئیات کشف پرونده‌های قاچاق دختران و فساد جنسی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ماجرای رابطه جنسی یک مرد انگلیسی با اجساد
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی