Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، استریبور کیکرتس سفیر کشور کرواسی با حضور در اتاق تعاون ایران با بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در جهت گسترش تعاملات تجاری دیدار و گفتگو کرد.
بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، ضمن خیر مقدم به سفیر کرواسی با معرفی توانمندی های بخش تعاون در ایران، گفت: سیاست اقتصادی ایران با توجه به برنامه های مشخص شده این حوزه بر این است که ۲۵ درصد از بخش های مختلف اقتصادی توسط بخش تعاون مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : بخش تعاون علاقه مند است که ارتباط میان این بخش و تجار و فعالان اقتصادی کرواسی برای ایجاد مسیر جدید برای انجام تعاملات اقتصادی شکل گیرد.
عبداللهی تصریح کرد : نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می دهد، بخش اعظم نیازهای کرواسی را می توان توسط تولیدات بخش تعاون تامین کرد و البته می توان نیازهای داخلی کشور نیز با محصولات کرواسی تامین شود.
وی گفت : با توجه به موقعیت کرواسی می تواند به عنوان یک هاب منطقه ای برای تامین نیازهای سایر کشورهای منطقه ای محسوب شود. همچنین اتاق تعاون می تواند امکاناتی برای تجار و فعالان اقتصادی این کشور کرواسی فراهم کند تا بتوانند با سایر همسایه های ایران ارتباط بگیرند و این اقدام فرصت مناسبی را در اختیار هر دو کشور قرار می دهد.
در این نشست، سفیر کرواسی ضمن قدردانی بابت حضور در اتاق تعاون و کسب اطلاعات در خصوص بخش تعاون همچنین آشنایی با فعالیت ها و توانمندی های این بخش، ابراز خرسندی کرد: ارتباط میان دو کشور ایران و کرواسی هم در تجارت هم در سیاست بسیار خوب است و نکته حائز اهمیت اینکه کرواسی عضو اتحادیه اروپا است و این می تواند نقطه عطفی در گسترش تعاملات تجاری تلقی شود.
وی اذعان کرد: در حال حاضر ارتباط اقتصادی دو کشور بسیار کمتر از روابط سیاسی است و ما در تلاش برای جبران آن هستیم.
سفیر کرواسی در بخش دیگری از این گفتگو اعلام کرد: ما نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بخش تعاون هستیم. استریبور کیکرتس سفیر کشور کرواسی در ادامه این نشست سوالات متعددی در خصوص نحوه عملکرد اتاق های تعاون، بازرگانی و اصناف مطرح کرد.

بهمن عبداللهی با ارائه توضیحات مبسوطی سوالات سفیر را پاسخ گفت و اشاره کرد: با توجه به مسئولیت اجتماعی بخش تعاون و اینکه منافع بخش تعاون میان میلیون ها نفر تقسیم می شود، دولت حمایت جدی از فعالیت های بخش تعاون دارد.
رئیس اتاق تعاون ایران، با تاکید بر حجم ناچیز مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و کرواسی گفت: در تلاش هستیم که این نقصان را با فعالیت های بخش تعاون و فعالان اقتصادی کشور کرواسی جبران کنیم. وی تصریح کرد: اتاق تعاون برای انجام این مهم آماده است که می تواند اعزام هیات های تجاری میان دو کشور همچنین برگزاری نمایشگاه های تخصصی قدم اول در این خصوص قلمداد شود.
سفیر کرواسی در ادامه این نشست به مزایای رقابتی کرواسی تاکید کرد و گفت: با وجود کوچک بودن اقتصاد و کشور متبوعش، کرواسی از مزایای رقابتی خاص نظیر دسترسی به بازارهای اروپایی برخوردار است.
سفیر کرواسی افزود: دو کشور می توانند در جهت گسترش تعاملات تجاری حوزه های انرژی، توسعه صنعت، توسعه صنایع دستی، توسعه حمل و نقل، صنایع برق، راه آهن همچنین حوزه مواد غذایی، داروسازی، فن آوری اطلاعات و گردشگری را مد نظر قرار دهند. وی خاطر نشان کرد: برغم اینکه کرواسی کشور کوچکی است اما حجم بالای از صنعت گردشگری دارد.
وی در بخش دیگری از این نشست به مشکل بزرگ مروادات مالی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: نقل و انتقال پول مشکل قابل توجهی است و ما در تلاش برای حل آن هستیم.

رئیس اتاق تعاون ایران : وزارت امور خارجه از مزیت تعاونی‌ها در تجارت استفاده کند رئیس اتاف تعاون ایران با اشاره به اینکه در دنیا اقتصاد از سیاست و دیپلماسی قابل تفکیک نیست ، تاکید کرد : وزارت امور خارجه می‌تواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشد و در این مسیر از ظرفیت تعاونی ها استفاده کند.
بهمن عبدالهی رییس اتاق تعاون ایران در نشست صبحانه کاری با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره جایگاه ویژه تعاون در قوانین کشور گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در کشور هستند که هرچند تعداد تعاونی های ثبت شده بیش از این است اما در سال های اخیر تعدادی از تعاونی ها تعطیل شدند.
وی افزود: اکثرا تصور می‌کنند تعاونی ها مشتمل بر مسکن و مصرف هستند در حالی که تعاونی ها در بیش از ۱۲۰ رشته شغلی فعال اند و بخش عمده تولیدات و خدمات در بخش پتروشیمی ، دام و طیور، حمل و نقل، دانش بنیان و امثال آن مربوط به بخش تعاونی است.
وی اظهار کرد : سهم بخش تعاون از اقتصاد بالغ بر ۷ درصد است که با هدف گذاری ۲۵ درصدی که در قانون برنامه پنجم توسعه مطرح شده فاصله دارد.
رئیس اتاق تعاون گفت : اکنون بالغ بر ۱۴ میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند و۴۰ میلیون نفر از خدمات تعاونی ها استفاده می کنند که اگر سهم تعاونی های سهام عدالت را اضافه کنبم بالغ بر ۵۲ میلیون نفر خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه در سالهای گذشته اقتصاد در دیپلماسی مغفول مانده است انتصاب انصاری به معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را مثبت ارزیابی کرد.
عبدالهی اظهار کرد: امروز هدف تمام دستگاه های دیپلماسی دنیا کسب منافع اقتصادی است و امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشور ما بعد از سالها غفلت از این بخش بتواند فعال عمل کند.
وی افزود : دستگاه دیپلماسی دستگاه اقتصادی نیست اما می تواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی باشد و در این مسیر میتواند ظرفیت های بخش تعاونی را مد نظر قرار دهد.
عبداللهی با اشاره به رونق اقتصاد تعاون در دیگر کشورها به خصوص از جمله کشورهایی اروپایی و چین تاکید کرد : امیدواریم بتوانیم با افزایش تعاملات ما هم از فرصت های اقتصادی سایر کشورها در بخش تعاون استفاده کنیم.
در این نشست همچنین روسای اتحادیه های تعاونی‌ها در بخش های مختلف به ارائه مشکلات خود در حوزه تجارت و تشریح مشکلات و موانع اقتصادی در بازارهای خارج از کشور پرداختند و پیشنهاداتی از جمله اختصاص خط اعتباری برای تعاونی‌ها، توجه به رفع موانع و لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون در دیپلماسی اقتصادی را مطرح کردند.
در این نشست صادقی مدیرعامل اتحادیه تعاونی پسته با اشاره مشکلات صادرات پسته و از دست دادن سهم ۹۶ درصدی این محصول در بازار اروپا طی سال‌های گذشته گفت: پسته ما ظرفیت زیادی دارد و می‌توانیم به بازار اروپا برگردیم؛ چطور مرسدس بنز به راحتی از آلمان وارد ایران می‌شود و بسیاری از محصولات اروپا به راحتی وارد بازار ایران می‌شوند اما در مقابل امتیازی نمی‌گیریم.
همچنین هاشمی، مدیرعامل اتحادیه های تعاونی حمل و نقل با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از جابجایی کالا و ۹۰ درصد از حمل و نقل مسافر دریایی توسط بخش تعاون صورت می گیرد خواستار رفع موانع بین المللی در این حوزه شد. وی همچنین پیشنهاد حضور بخش تعاون را در هیات‌های دیپلماتیک برای رایزنی، مشاوره و رفع موانع مطرح کرد.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه : لزوم امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی برای دستیابی به بازارهای منطقه معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست صبحانه کاری با اتاق تعاون ایران گفت : در این که بخش تعاون در ایران به خوبی معرفی نشده، شکی نیست و محدوده تعریف تعاونی‌ها در ایران بسیار کمتر از آن چیزی است که در دنیا به آن نگاه می‌شود.
غلامرضا انصاری با اشاره به فعالیت موفقیت تعاونی‌ها در اقتصادهای دنیا از جمله در انگلیس، روسیه و هند اظهار داشت: تعاونی‌ها به عنوان ابزار بسیج مردم در حوزه اقتصادی از محورهای اصلی اقتصاد هستند که دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند.
انصاری با تاکید بر اینکه حمایت دولت از تعاونی ها در دنیا به شکل یارانه نیست، گفت: یارانه باعث تضعیف بخش‌های اقتصادی می‌شود و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که این روش مفید نیست.
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در فعالیت تعاونی‌ها در کشور ما، تصریح کرد: تعاونی‌ها باید زمینه‌ساز حضور و بسیج مردم در حوزه اقتصاد باشند.
انصاری در ادامه با تشریح برخی مشکلات فعالیت‌های تجاری و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: عدم تداوم از مشکلات تجارت خارجی ماست و برای نمونه ما بازاری را پیدا می‌کنیم اما بعد از ۶ ماه به دلیل آنکه مطالعات کافی برای حفظ بازار نداریم نمی‌توانیم آن را ادامه دهیم. مثلا در برهه‌ای برای کالایی در فاصله کوتاهی بازاری را پیدا می‌کردیم و در حالی که می‌توانست آن بازار را تصاحب کند اما به یکباره در داخل به خاطر نیاز داخلی صادرات ممنوع می‌شد و این عدم تداوم خود به تجارت ضربه می‌زند.
به اعتقاد وی تعاونی‌ها به خاطر گستردگی زمینۀ فعالیت‌شان پشتوانه خوبی برای صادرات کشور هستند.
معاون وزیر امور خارجه همچنین از برگزاری همایش سفرا در آینده نزدیک خبر داد و از اتاق تعاون خواست با حضور موفق‌ترین تعاونی‌ها در این سمینار شرکت کنند.
وی درباره موضوع غفلت از اقتصاد در دیپلماسی که در نشست امروز از سوی فعالان بخش تعاونی مطرح شد، اظهار داشت: پیش از این نگرش و توجه به اقتصاد و انتظارات از وزارت خارجه به شکل فعلی نبوده است و به تازگی صحبت از دیپلماسی اقتصادی می‌شود.
انصاری در عین حال معاونت اقتصادی را از قدیمی‌ترین معاونت وزارت امور خارجه معرفی کرد که در دوره دولت سابق برای چند سالی حذف و در زمان وزارت دکتر ظریف دوباره احیا شد.
انصاری تاکید کرد : وزیر امور خارجه معتقد است که همه باید به دنبال یک دیپلماسی اقتصادی بروند اما این زمان‌بر است و برای اینکه دیپلمات گرایش اقتصادی پیدا کند نیاز به زمان دارد؛ در عین حال که این موضوع در دنیا نیز موضوع تازه‌ای است و دیپلماسی اقتصادی پدیده جدیدی است که دیپلمات‌های ما برای ورود به این عرصه مبتدی هستند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که دیپلماسی ما برای تبیین و معرفی اقتصاد و تجارت دارد ، گفت : نمی‌توانیم اقتصادی را در دنیا معرفی و عرضه کنیم که با اصول اقتصاد نوین فاصله دارد.
سفیر سابق ایران در هند بر لزوم توجه ویژه تعاونی‌ها به برخی بازارهای دنیا از جمله بازار هند که توانسته است قشر متوسط یعنی مصرف کننده را به شدت افزایش دهد، تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه تجارت جاده یک طرفه نیست، گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی با اعتقاد برد-برد شکل می گیرد اما متاسفانه ما قراردادی را برد می‌دانیم که منفعت یک طرفه از ببریم که این نگاه نیازمند اصلاح است. بنابر این نگاه ما به تجارت باید عوض شود تا وزارت امور خارجه بتواند از آن دفاع کند.
انصاری تاکید کرد که باید با اقتصادهای کوچک اطرافمان بتوانیم ارتباط ساختاری برقرار کنیم.      

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گسترش تعاملات تجاری سفیر کرواسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۰۹۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران و عراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند، گفت: روابط دوستانه، ‌عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مخبر ظهر امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در دیدار با «سلمان الغریری» وزیر تجارت عراق، با بیان اینکه توفیقات دولت و ملت عراق همواره برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اظهار کرد: امید است روز به روز شاهد افزایش توفیقات و رفاه مردم دو کشور باشیم.

وی همچنین لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و عراق را تسهیل همکاری بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: بخش خصوصی ایران به‌دلیل روابط صمیمانه دو کشور و همچنین وجود عتبات عالیات، انگیزه بالایی برای فعالیت در عراق دارند که لازم است کمیسیون همکاری‌های مشترک، موانع پیش روی توسعه مراودات تجاری فی مابین را شناسایی و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران و عراق باید در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند، تصریح کرد: روابط دوستانه، عمیق و تاریخی دو کشور ایجاب می‌کند که در تبادلات تجاری و اقتصادی، به جای استفاده از ارز کشور ثالث، از پول ملی خود استفاده کنیم.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود از وعده صادق و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر قدس به‌عنوان یک نقطه تاریخی یاد کرد و اظهار کرد: امروز هیمنه آمریکا و اسرائیل با ایستادگی محور مقاومت کاملاً در هم شکسته و علی رغم اینکه آن‌ها تمامی امکانات خود را بسیج کرده‌اند نتوانسته‌اند به اهداف خود دست پیدا کنند به همین دلیل به کشتار زنان و کودکان در غزه روی آوردند.

سلمان الغریری وزیر تجارت عراق نیز در این دیدار ایران را سرزمین تاریخ، تمدن و اندیشه توصیف کرد و گفت: بغداد به‌دنبال تقویت جدی در مناسبات تجاری با تهران است و این موضوعی است که نخست وزیر عراق نیز آن را به عنوان یک اولویت دنبال می‌کند.

وی با اشاره به وجود کالاها و محصولات ایرانی در عراق افزود: عراق بازار خوبی برای کالاهای ایرانی است و ما همواره خواهان تقویت واردات محصولات ایرانی به عراق هستیم.

وزیر تجارت عراق از ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری خود یاد کرد و عنوان کرد: به‌عنوان وزیر تجارت عراق و رئیس طرف عراقی کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور آمادگی دارم موانع و مشکلات پیش روی تجار ایرانی را برای توسعه فعالیت‌های خود در عراق مرتفع کنم.

کد خبر 751184

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل