Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@12:15:10 GMT

آرزوی معاون رییس جمهور برای آثار تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۱۰۸۹۳

آرزوی معاون رییس جمهور برای آثار تاریخی

معاون رییس جمهور گفت: با توجه به تصویب تبصره‌ها و قوانین و فرهنگ‌سازی که تلاش می‌کنیم بین مردم رخ دهد، امیدوارم روزی برسد که در گزارش‌های یگان حفاظت بنویسند، حتی یک قلم شیء تاریخی هم قاچاق نشده یا اثری تخریب نشده است.

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در مراسم گرامیداشت روز حافظان میراث فرهنگی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با اشاره به نقش مهم یگان حفاظت در امر میراث‌فرهنگی بر حفاظت از داشته‌های تاریخی با جلب مشارکت مردم تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح اهداف و فعالیت‌های سازمان در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: میراث‌فرهنگی به‌عنوان بخش پایه‌ای برای دو حوزه دیگر یعنی گردشگری و صنایع دستی عمل می‌کند، بنابراین باید بتوانیم با بهره‌گیری از این بخش، دو بخش دیگر را توسعه دهیم.

او با اشاره به اهمیت نقش گردشگری در اقتصاد جهانی، گردشگری را صنعتی دانست که اکنون به اقتصاد سوم جهان تبدیل شده است و افزود: با این روند رو به رشد پیش‌بینی می‌شود که آن به اقتصاد اول جهان تبدیل شود.

معاون رییس‌جمهور بیان کرد: با توجه به روند تحولات اقتصاد جهانی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تغییر و تحولاتی در بسیاری از کسب‌وکارها رخ دهد و شاید بعضی از بخش‌ها کم‌رنگ شود یا حتی از بین برود اما آنچه که همواره رو به‌ رشد خواهد بود، بخش گردشگری است. همین روند روبه‌رشد باعث شد که تعداد گردشگران در دنیا از چندمیلیون نفر به یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر برسد.

او  با بیان این‌که تمام کشورهایی که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارند گردشگر را در اولویت قرار داده‌اند و از این جاذبه‌ها برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال بهره‌ گرفته‌اند، اظهار کرد:  در نزدیک ما کشورهای کوچکی هستند که با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کم و جغرافیای محدود توانسته‌اند چندین‌میلیون گردشگر را جذب کنند و بهره کافی از این حوزه ببرند، در حالی‌که ما با داشته‌های بی‌نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی نتوانسته‌ایم از این مزیت به‌قدر کافی بهره ببریم.

وی با اشاره به مأموریت و سهم سازمان میراث‌فرهنگی در ایجاد درآمد و اشتغال افزود: سازمان میراث‌فرهنگی مأموریت‌های مهمی در این دو حوزه دارد. ما می‌توانیم با موفقیت در این مأموریت‌ها برای کشور نقش‌آفرینی کنیم و اهمیت و جایگاه سازمان میراث‌فرهنگی را در دولت و بخش‌های اجرایی بالاتر ببریم.

توجه تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷ به میراث فرهنگی

مونسان با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در سازمان میراث‌فرهنگی انجام شده تا قطار اهداف این سازمان روی ریل قرار گیرد، گفت: در تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۷ که یکی از بخش‌های ان به میراث فرهنگی مربوط است، این سازمان را جزو اولویت‌ها قرار داده شده است، بنابراین اگر گام‌ها به خوبی برداشته شود دولت توجه بیشتری به این سازمان و بخش‌های مرتبط با آن دارد.

او با بیان اینکه در حوزه‌های مربوط به سازمان نظیر صنایع‌دستی و گردشگری می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک در مقایسه با سایر بخش‌ها اشتغال ایجاد کرد، ادامه داد: سرعت ایجاد اشتغال در حوزه‌های مربوط به سازمان نیز بسیار بالاتر از سایر بخش‌هاست. امیدوارم با تحقق برنامه‌های‌مان در انتهای سال ۹۷ این مسئله را ثابت کنیم که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند نقش‌های بسیار مهمی در کشور ایفا کند.

سرقت آثار تاریخی، صرفا مادی نیست

معاون رییس‌جمهور سرقت آثار تاریخی را یک سرقت صرفا مادی ندانست که جبران‌پذیر باشد و افزود: در این حوزه موضوع هویت فرهنگی و تاریخی یک کشور و داشته‌های یک ملت در طول تاریخ مطرح است. اگر سرقتی از میراث‌فرهنگی کشور رخ دهد، آن غیرقابل جبران است و ضرر مادی آن در مقابل ضررهای غیرمادی‌اش بسیار ناچیز است. اگر یک بنای تاریخی از بین برود، این خسارتی جبران‌ناپذیر به کشور وارد می‌کند، چون پشتوانه فرهنگی تاریخی کشور از بین می‌رود. این مسئله نشان‌دهنده نقش مهم یگان حفاظت در میراث‌فرهنگی است.

او موضوع حفاظت را فقط محدود به بناهای تاریخی ندانست و ادامه داد: با توجه به حجم زیاد داشته‌های تاریخی کشور در هر نقطه‌ی آن، برای حفاظت از آثار و داشته‌های فرهنگی نیازمند نیروی انسانی عظیم، و بودجه زیاد هستیم. حتی اگر تجهیزات، نیروی انسانی و امکانات سازمان میراث‌فرهنگی در سطح بسیار بالایی قرار گیرد باز هم این اتفاق محقق نمی‌شود. در نتیجه باید از طریق فرهنگ‌سازی مشارکت مردم را در امر پاسداشت از این داشته‌ها بالا ببریم.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه خوشبختانه اقداماتی صورت گرفته که در سال ۹۷ مشارکت مردم ارتقا پیدا کند، گفت: با توجه به کمبودهای بودجه‌ای و تأمین تجهیزات باید حتما مشارکت مردم را جلب کنیم. فرهنگ حفظ آثار تاریخی از طریق جلب مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند.

او اضافه کرد: تلاش شد که بناهای قابل واگذاری به‌ علاقه‌مندان آشنا به حوزه میراث‌فرهنگی واگذار شود تا مورد مرمت قرار گرفته و به بهره‌برداری رسیده و مراقبت شوند. این امر باعث می‌شود که مردم به نیرویی در معاونت میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت تبدیل شوند. امیدوارم در سال ۹۷ این مسئله توسعه یابد و تا بناهای تاریخی در این قالب حفاظت و بهره‌برداری شوند.

توجه دولت دوازدهم به درآمد و اشتغال

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا از داشته‌های تاریخی خود برای ایجاد درآمد و اشتغال بهره می‌گیرند، اظهار کرد: خوشبختانه دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به این مسئله دارد، که آن در بودجه ۹۷ نیز کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: امیدوارم این دیدگاه مثبت منجر به کاهش آسیب به بناهای تاریخی و فرهنگی شود و شاهد روزی باشیم که حتی شاهد یک مورد قاچاق اشیای تاریخی در کشور نباشیم. داشته‌های تاریخی هویت ماست و امیدوارم هر فرد به یک نفر برای پاسداشت این میراث گران‌بها تبدیل شود.

بسیاری از بناهای تاریخی با استانداردها فاصله دارند

او ادامه داد: خوشبختانه در بودجه ۹۷ اعتبار خوبی به سازمان تخصیص داده شده و این مسئله به بهبود معیشت کارکنان سازمان به‌ویژه نیروی یگان حفاظت منجر شود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به بازدیدش از چند بنای تاریخی در روزهای گذشته گفت: دستوراتی در خصوص این بناها به معاونت میراث‌فرهنگی داده شد که و در حال پیگیری است. در بسیاری از بناها با استانداردها فاصله داریم و این امر زحمت شما در پاسداشت از میراث‌فرهنگی را بیشتر می‌کند.

وی با تأکید بر تقویت ارتقای بخش نرم‌افزاری بناها و ساختمان‌های تاریخی گفت: به‌عنوان مثال الکترونیکی کردن بلیت‌فروشی در سایت‌ها، موزه‌ها و کاخ موزه‌ها می‌تواند به سامان‌دهی و نظم‌بخشی کمک بزرگی بکند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با تاکید بر این‌که باید تلاش کرد تا با استفاده درست از موزه‌ها، سایت‌ها و  اماکن تاریخی از آن‌ها درآمدزایی کرد، افزود:  براساس توافقی که با سازمان برنامه‌وبودجه صورت گرفته در سال ۹۷ بخش عمده‌ای از درآمد حاصل از بلیت‌فروشی به سازمان برمی‌گردد. در نتیجه انتظار داریم که مراکز تاریخی، موزه‌ها و کاخ‌های درجه یک و مهم به کسب درآمد کمک بزرگی بکنند، تا این درآمد صرف مراکز کوچک‌تر، ارتقای تجهیزات و بهبود وضعیت میراث‌فرهنگی کشور شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام علی اصغر مونسان هفته میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۱۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: موزه ها، بناهای تاریخی و فرهنگی تحت پوشش اداره کل استان سیزدهم فروردین تعطیل هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی، امروز_پنجشنبه نهم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام اماکن فرهنگی- تاریخی شامل موزه‌ها و قلعه‌های تحت مجموعه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در روز دوشنبه سیزدهم فروردین مصادف با شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) تعطیل است.

وی افزود: از مردم انتظار داریم در این زمینه با اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان همکاری لازم را داشته باشند و هرگونه بازدید از این اماکن را به روزهای بعد موکول کنند.

کد خبر 740000

دیگر خبرها

  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • ۵۰۷ هزار نفر از جاذبه‌های همدان دیدن کردند
  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • یک آب انبار تاریخی عهد قاجاریه در تربت‌حیدریه کشف شد
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • اقامت ۱۰ هزار مسافر در گلپایگان
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • بازدید بیش از ۴ میلیون مسافر از اماکن مذهبی و تاریخی فارس