Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از سیاستمداران سوئیسی با توجه به اولتیماتوم واشنگتن به شرکت‌های اروپایی برای توقف مناسبات تجاری با ایران، از دولتمردان خود خواستند در برابر این تحریم‌ها از شرکت‌های سوئیسی حمایت کنند. ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴ بین الملل اروپا دیپلماسی ایران نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس آنسایگر"، سوئیس در مطلبی نوشت: شرکت های سوئیسی بعد از اینکه غرب تحریم ها علیه ایران را کاهش داد، شانس بزرگی را در عرصه تجارت با ایران برای خود ارزیابی کرده و حدود 2 سال پیش یک هیات اقتصادی همراه با رئیس جمهور این کشور برای این منظور به ایران سفر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هیات بلند پایه در این سفر با رئیس جمهور ایران، رهبر انقلاب و نمایندگان تجاری در ایران دیدار کردند و امیدوار به مناسبات تجاری خوب با تهران بودند.

حالا، "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را لغو کرده و می خواهد تحریم هایی را علیه شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند هم اعمال کند. این مسئله آشکار می شود که این تحریم ها نه تنها به شرکت های آمریکایی بلکه همچنین به شرکت های سوئیسی هم مربوط می شود.

سفارت آمریکا در برن این مسئله را تایید می کند. دولت ترامپ به شرکت های بین المللی با برخی استثناها حداکثر 180 روز زمان داده است تا تجارت های خود با ایران را متوقف کنند و در پاسخ به سوالی از برن که آیا شرکت های سوئیسی هم شامل این مسئله می باشند آمده است که در صورت ادامه تجارت ها با ایران باید منتظر عواقب آن باشند.

روزنامه "تاگس سایتونگ" در ادامه نوشت: به این ترتیب آمریکایی ها به شرکت های سوئیسی هم اولتیماتوم داده اند که ایران را ترک کنند و در غیر این صورت باید منتظر مجازات ها و یا خروج از بازارهای آمریکا باشند.

حالا در این شرایط سیاستمداران سوئیسی از دولتمردان خود اقداماتی برای حمایت از شرکت های سوئیسی در برابر این تحریم ها را درخواست کرده اند.

 "آلبرت روستی"، رئیس حزب مردم سوئیس در این باره گفته است که " چنین تهدیداتی غیر قابل قبول است. سوئیس یک کشور بی طرف است. دیگر کشورها نباید شرکت های ما را تهدید کنند." دولت سوئیس باید از این شرکت ها حمایت کند، در اینجا مسئله جایگاه های شغلی مطرح است."

"روستی" از دولت درخواست کرد که با واشنگتن درباره معافیت هایی برای شرکت های سوئیسی مذاکره کند.

همچنین از طرف جناح چپ سوئیس هم درخواست هایی برای اقدامات دیپلماتیک در این زمینه وجود دارد.

"کارلو سوماروگا"، از اعضای حزب  SP  شورای ملی  سوئیس هم در این باره گفته است که " شرکت های سوئیسی باید همچنان بتوانند با ایران تجارت هایی را انجام دهند." وی از شورای فدرال و رئیس جمهور کشورش خواست که همراه با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها از جمله کانادا، روسیه و چین راه حل هایی را برای این منظور بیابند.

وی تاکید کرد: "ایالات متحده نباید به عنوان کلانتر اقتصاد جهانی عمل کند."

"گرهارد فیستر"، رئیس حزب دموکرات مسیحی سوئیس هم از بوندس رات (هیات دولت سوئیس) دریافت قواعد استثنائی از آمریکا برای شرکت های سوئیسی را و یک اقدام مشترک با اتحادیه اروپا در این راستا را خواستار شده است.

هفته آینده قرار است یک شورای وزرای اتحادیه اروپا با این موضوع برگزار شود و وزرای فرانسوی و آلمانی در واشنگتن ر این باره مذاکره خواهند کرد.

روزنامه "تاگس سایتونگ" در ادامه این گزارش نوشت: سوئیس یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران است. قبل از اعمال تحریم های غرب علیه ایران سوئیس سالانه کالاهایی به ارزش بالغ بر 800 میلیون فرانک به ایران صادر می کرد. در دوران تحریم ها صادرات این کشور به ایران به 330 میلیون فرانک در سال 2013کاهش یافت. بعد از لغو تحریم ها با انعقاد برجام این صادرات تا سال 2017 دوباره به 530 میلیون فرانک افزایش پیدا کرد.

سخنگوی انجمن Swissmem که وابسته به ماشین آلات و صنایع برق و فلز در این کشور است هم اظهار داشته است که پتانسیل ها برای تجارت در هیچ کجای منطقه خاورمیانه مانند ایران نیست.

اما حالا بازسازی مناسبات اقتصادی با ایران زیر سوال قرار گرفته است. آسیب های کوتاه مدتی که به شرکت های سوئیسی فعال در ایران در این شرایط وارد می شود هنوز قابل پیش بینی نیست. این مسئله مشخص نیست که چه تعداد از شرکت های سوئیسی از تحریم های آمریکا آسیب می بینند.

"هینز کارر"، رئیس یک انجمن اقتصادی در سوئیس هم بر این باور است که با توجه به تحریم های عظیم اعلام شده از طرف آمریکا دریافت معافیت از این تحریم ها برای شرکت های سوئیسی امکان پذیر نمی باشد.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,89,95,97,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۱۲۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تحت فشار قرار دادن دانشگاه‌های این کشور برای جلوگیری از ادامه اعتراضات حمایت از غزه شد.

به گزارش آکسیوس، این مقام آمریکایی می‌گوید راه‌های قانونی برای افزایش فشار بر مسئولان دانشگاه‌ها وجود دارد و به طور مثال حذف معافیت‌های مالیاتی و لغو روادید دانشجویی باید جزء گزینه‌های احتمالی قرار گیرد. 

جانسون مدعی شد دانشجویان خارجی که «با گروه‌هایی مثل حماس همدردی می‌کنند، حق ندارند در آمریکا باشند». 

گفتنی است، پس از تعلیق و دستگیری بیش از ۱۰۰ معترض حامی فلسطین در دانشگاه «کلمبیا» نیویورک، فعالیت‌های اعتراضی دانشجویان در سراسر آمریکا گسترش یافت. علیرغم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات، تا کنون صد‌ها دانشجو توسط نیرو‌های پلیس دستگیر شده‌اند.

این دانشجویان خواستار شفافیت بودجه دانشگاه و عدم دریافت پول یا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی هستند. آنها همچنین خواستار عفو دیگر دانشجویان یا اعضای هیئت علمی شده‌اند که به دلیل اعتراضات در ماه‌های اخیر، با جریمه، تعلیق یا اخراج مواجه هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟