Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:31:02 GMT

98 درصد عشایر اردبیل از نعمت برق برخوردارند

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۱۷۰۵۳

98 درصد عشایر اردبیل از نعمت برق برخوردارند

اردبیل- ایرنا- مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: هم اکنون 98 درصد عشایر این استان از برق برخودار بوده و تلاش می شود مابقی نیز از این نعمت برخودار شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قادر هنرمند روز دوشنبه در همایش مدیران کل امورعشایر استانهای کشور در خانه معلم اردبیل افزود: تاکنون برای تامین برق 805 دستگاه پانل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: در حال حاضر 55 درصد عشایر استان اردبیل هم از آب شرب سالم برخودار هستند و در دولت تدبیر و امید حدود 20 کیلومتر لوله گذاری برای آبرسانی به قشلاقات و ییلاقات صورت گرفته و بیش از 270 هزار متر مکعب آب سالم آشامیدنی در بین عشایر توزیع شده است.
وی بیان کرد: حدود 35 درصد از مواد پروتئینی و صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود که ارزش ریالی آن بیش از چهار هزارو 800 میلیارد ریال می باشد.
وی با اشاره به پتانسیل ها و قابلیت های منطقه اضافه کرد: توسعه صنعت اکوتوریسم در مناطق عشایری، استفاده از آخرین دستاوردهای مرکز تحقیقات علوم دامی کشور برای بهبود دام‌های عشایر در راستای اجرای طرح پرواربندی و ارائه خدمات بهتر به کوچندگان عشایر از مهمترین اهداف امور عشایر استان در سال جاری است.
هنرمند گفت: تنوع بخشیدن به فعالیت های اقتصادی عشایر، بهبود و توسعه اشتغال پایدار، تنسیق و تثبیت حقوق بهره برداران عشایری در بحث نظام بهره برداری از پایاب سد خداآفرین، توسعه پوشش نهادهای حمایتی، بالابردن شاخص های برخورداری جامعه عشایری و استفاده حداکثری از ظرفیت های ماده 13 آئین نامه ساماندهی عشایر برای انجام وظایف سایر دستگاهها در جهت ارتقای شاخص های برخورداری و زیربنایی در مناطق عشایری از دیگر الویت های اداره کل امور عشایری استان در سال جاری خواهد بود.
مدیرکل امور عشایر استان اردبیل افزود: احداث و بازگشایی و نگهداری چهار هزارو 290 کیلومتر راه عشایری، برف روبی و راهگشایی 20 نقطه بهمن گیر ییلاقات، برگزاری چهار جشنواره ملی کوچ عشایر، برگزاری 2 هزارو 938 نفر روز کلاس آموزشی برای زنان و مردان عشایر، تعمیر و تجهیز شش ساختمان اداری در شهرستانهای استان، توزیع 19 هزارو 381 تن نهاده های دامی، توزیع بیش از 15 هزار تن آرد و توزیع 47 هزارو172 کپسول گاز در بین عشایر از جمله اقدامات این اداره کل در چند سال اخیر است.
وی اظهار کرد: فرهنگ ‌سازی برای بیمه اجتماعی کردن عشایر از دیگر الویت های این اداره کل بوده و هم اکنون 70 درصد جمعیت عشایر استان و 60 درصد دام آنها بیمه هستند.
وی بیان کرد: عشایر استان 1.5 میلیون راس دام دارند که این تعداد واحد دامی در 591 هزارو 745 هکتار مراتع که 58.3 درصد مراتع استان را شامل می شود تعلیف می کنند.
وی بیان کرد: عشایر استان اردبیل از دو ایل شاهسون با 93.4 درصد جمعیت و قره ‌داغ با 1.5 درصد جمعیت و 2 طایفه مستقل شاطرانلو با 3.8 درصد جمعیت و فولادلو با 1.3 درصد جمعیت در قالب 15 هزار خانوار و بیش از 80 هزار نفر جمعیت تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: عشایر استان اردبیل در 572 قشلاق، 7 زیست بوم، 51 سامانه، یک هزارو 527 هزار اوبا زندگی می‌کنند و در مجموع 45 طایفه را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: شش درصد جمعیت استان و 5/6 درصد جمعیت عشایری کشورمان را عشایراردبیل تشکیل می‌دهند و باید از ظرفیت این قشر زحمتکش و کم توقع برای تامین نیازهای داخلی و رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی نهایت استفاده را کرد.
به گزارش ایرنا همایش 2 روزه مدیران کل امور عشایر استان های کشور روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه در خانه معلم اردبیل آغاز شد و فردا سه شنبه نیر ادامه خواهد داشت.
6130/6016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عشاير مديركل امور عشاير استان اردبيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۱۷۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند

فرماندار شهرستان نقده گفت: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور هستند و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمد نوبخت‌نیا، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مسائل عشایری شهرستان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که عشایر ذخایر انقلاب هستند، اظهار کرد: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور بوده و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

فرماندار نقده با اشاره به فرارسیدن فصل کوچ عشایر شهرستان نقده افزود: سرکشی و کمک به عشایر و رفع مشکلات آنان باعث تأمین غذایی کشور و افزایش تولیدات خواهد بود و همچنین موجبات دلگرمی آنان را نیز فراهم می‌کند.

بهروز قنبری، رئیس اداره امور عشایر شهرستان نقده نیز در این جلسه در خصوص توزیع نهاده در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ۴۷۰ تن جو ۳۰۰ تن کنسانتره، ۱۶۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن آرد بین عشایر منطقه توزیع شده است.

وی در خصوص مناطق ییلاقی افزود: مناطق ییلاقی عشایر نقده دو منطقه شاهین‌دژ، بیجار، لیگ بن، کانی زرد، کانی هوارجو و سه منطقه پیرانشهر شامل قمطره، کفارستان و کلاشین اشنویه است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نقده گفت: هزار ۶۸۲ نفر عشایر عضو شرکت هستند که ایل مامش با سه طایفه، قره پاپاق ۳۲ طایفه و شاهسون دو تیره هستند.

قنبری ادامه داد: از پانزدهم اردیبهشت کوچ میان‌بند عشایر شروع و تا پانزدهم خرداد ادامه داشته و از پانزدهم خرداد موقع کوچ اصلی شروع و تا پانزدهم شهریور ادامه دارد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات به کوچندگان، رفع مشکل آرد، توزیع پنل‌های خورشیدی ۳۷ مورد، سه‌ونیم کیلومتر لوله‌گذاری در شیخ معروف، توزیع دو هزار و ۷۰۰ متر لوله بین عشایر برای انتقال آب از چشمه، توزیع آبشخور ۱۴ مورد، پنج تانکر به صورت امانی، ۲۰ کیلومتر مرمت جاده‌های عشایری، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از تبصره ۱۶ به مبلغ شش میلیارد و ۷۰ میلیون تومان از اهم فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است،

کد خبر 747237

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • ۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند