افزایش گرایش دنیا به دین پس از پیروزی انقلاب
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۱۳۶۸
خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد روند معکوس دنیا از سکولارگرایی به سمت دینی شدن هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت الاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(رحمه الله تعالی علیه) امروز (24 اردیبهشت) در نخستین نشست فصلی از سلسله نشستهای انقلاب اسلامی در سالن همایشهای مصلی رشت با اشاره به فرا رسیدن 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران، گفت: دشمن با مشاهده بالندگی انقلاب هجمه خود را بیشتر کرده و به روشهای مختلفی دشمنی خود را تشدید خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ریشه تاریخی طولانی دارد، افزود: انقلاب اسلامی ایران محصول یک حرکت 14 قرنی اسلام و تشیع است.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) اهل بیت و تشیع در فضای سخت تقیه قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: به جز از حضرت علی (علیه السلام) هیچ یک از امامان نتوانستند به مرحله تشکیل حکومت برسند.
ابوطالبی با اشاره به اینکه بعد از تشکیل حکومت صفویه حضور عالمان دینی تشیع در عرصه حکومت پررنگ شد، گفت: رابطه اجتماعی عالمان دینی و مردم از این دوران بیشتر شد اما بیشتر جنبه علمی داشت.
وی اعلام کرد: جامعه شیعه با محوریت مردم عالمان دینی در ابتدای دوران قاجار وارر مرحله جدیدی شده و رابطه ولایی بین مردم و علما شکل میگیرد.
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) اذعان داشت: فتاوی جهاد اشف الغطا، لغو قرارداد رویتر با فتوای ملا علی کنی و تحریم تنباکو با فتوای میرزای شیرازی نمونههایی ازا ین رابطه ولایی است.
وی یادآور شد: تا پیش از ظهور پهلوی هیچ یک از حاکمان جرات و قدرت رویایی مستقیم با عالمان دین را نداشتند اما رضا شاه کسی بود که برخوردهای بدی با علما داشت.
ابوطالبی، رضا شاه را خائن ترین حاکم با هر معیاری در تاریخ ایران دانست و گفت: این فرد تمام نهادهای ما را در کشور سکولار کرد و اکنون رسانههای دشمن در حال بزک کردن چهره شاهنشاهی و منجی ساختن از او هستند.
وی با تصریح بر اینکه با تشکیل انقلاب یک حکومت بر مبنای ولایت مطلقه فقیه شکل گرفت، اظهار کرد: نظام اسلامی با این شکل و ساختار آرزوی همه اولیا و انبیای الهی بود.
این استاد دانشگاه اعلام کرد: برای درک اهمیت انقلاب باید بدانیم که انقلاب اسلامی ایران به هدایت امام راحل، در اواخر قرن بیستم و در زمان رخ داد که دنیا به دو تفکر لیبرالیسم غرب و سوسیالیسم شرق تقسیم شده بود.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران بر تفکر لیبرالیسم غرب که مدعی ایجاد تمدن بزرگ و ارائه دهنده سبک زندگی بر مبنای سکولار بود خط بطلان کشید.
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) با بیان اینکه امام خمینی( رحمه الله تعالی علیه) معتقد بود نظامهای لیبرالیسم غرب و سوسیالیسم شرق تنها میتوانند نیازهای حیوانی انسان را تامین کنند، گفت: انسانیت، معویت و اخلاق در سبک زندگی غربی مغفول مانده است.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران حرکتی در مقابل سیر تمدن غرب تا امروز بوده است.
ابوطالبی تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد روند معکوس دنیا از سکولارگرایی به سمت دینی شدن هستیم.
پایان پیام/165منبع: شبستان
کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران برجام مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد دولت کانون های مساجد ترامپ و برجام مقام معظم رهبری اتحادیه بین المجالس اسلامی نمایشگاه کتاب اهداف انقلاب اسلامی ایران شکل گیری انقلاب اسلامی ایران پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۱۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت
به گزارش خبرنگار مهر، اوجگیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشههای کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب میکرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهمالسلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشههای ناصواب و التقاطی، از آنها تمایز یابد و مهمتر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیهالسلام صحّه نهاد؛ چنانکه در همه ملل و تمدنها آنچه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار میماند و مکتبی و دیانتی را مانا میسازد.
در دوران آشوبزده و بحرانهای سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت میدانستند و در اوجگیری فرقهها و تکوین مکاتب و نحلههای فکری که متأثر از اندیشهورزان دینی بودند، بیآنکه از آبشخور دین بهرهای برده باشند، امام صادق علیهالسلام به صیانت از دین و ترویج ارزشهای متعالی و ناب آن همت گمارد.
در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پیریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحتها و حوزهها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورشیافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آنچنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر اینها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمیکرد. اینها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.
وی ادامه داد: این گروه شامل دهها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار دهها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابییعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنانچه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و دهها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنانچه ابناَبیعُمیر میگوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".
حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از تواناییهای هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.
مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدامها و جهاد علمی امام صادق علیهالسلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیداییاندیشههای زیدیه، کیسانیه و رواج جنبشهای مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافتهای گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیهالسلام تلاش گستردهای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهمالسلام و آموزههای عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".
وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیهالسلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهلبیت علیهمالسلام انجامید و لذا امام علیهالسلام به عنوان بزرگترین اصلاحگر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایهها و بیراههها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحتها و حوزههای مختلف خلق شد که امروز از تراثهای ارزشمند اسلام میباشند.
کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری