Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@09:05:08 GMT

توافق عربستان و امارات بر سر جزیره یمنی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۲۱۰۹

توافق عربستان و امارات بر سر جزیره یمنی

به گزارش پارس نیوز، 

نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن از «پایان بحران» جزیره سقطری بین امارات و دولت مستعفی مستقر در این جزیره یمنی پس از توافق دو طرف خبر داد.

«احمد بن دغر» نخست وزیر دولت مستعفی یمن امروز دوشنبه اعلام کرد که «بحران» بین دولت مستعفی مستقر در جزیره سقطری و دولت امارات پس از توافق دو طرف درباره بازگشت اوضاع جزیره به قبل از استقرار نیروهای اماراتی به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه خبری عربی۲۱، یک منبع وابسته به دولت مستعفی یمن اعلام کرد که «در پی حصول این توافق، بن دغر و هیات همراه او جزیره سقطری را به مقصد عدن ترک کردند.»

بن دغر نخست وزیر دولت مستعفی یمن در صفحه فیسبوک خود نوشت: توافق حاصل شد و سقطری به وضعیت قبلی خود بازگشت. بحران جزیره که نزدیک بود باعث شکاف بین صفوف ائتلاف شود، به پایان رسید.»

توافق بین امارات و دولت مستعفی یمن بر سر جزیره سقطری پس از ورود روز گذشته نظامیان سعودی به جزیره صورت گرفته است.

امارات اخیرا صدها نظامی را در بخش‌های حیاتی این جزیره چون فرودگاه، بنادر و مقرهای دولتی مستقر کرده است. این کشور یکی از ستون‌های اصلی ائتلاف عربستان در نبرد علیه حوثی‌های یمن است .

این در حالی است که «هاشم سعد السقطری» استاندار «سقطری» نیز چند روز قبل اقدام‌های امارات را محکوم کرد و از دولت مستعفی یمن برای مشروعیت بخشیدن به اشغالگری امارات در کشور، انتقاد کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی یمن« سبأ» اظهار داشت: «حضور نیروهای اماراتی در جزایر سقطری نقض آشکار کلیه قوانین و مقررات بین‌المللی و به منزله دخالت آشکار در امور کشورهای دیگر است.»

سقطری، یک مجمع الجزائر یمنی شامل 6 جزیره و دارای جایگاه راهبردی ویژه‌ای در اقیانوس هند ، شاخ آفریقا و خلیج عدن است و امارات که اکنون بخش‌های زیادی از سواحل و اراضی جزیره «سقطری» را، تحت کنترل خود گرفته است، می‎خواهد این جزیره مهم یمن را به مرکز نفوذش در خلیج عدن و شاخ آفریقا مبدل کند.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: قوانین و مقررات اقیانوس هند شاخ آفریقا عربستان یمن پارس پارس نیوز جزیره یمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ

براساس گزارش آناتولی، اظهارات السعید در سخنرانی خود در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد که در روز‌های ۲۸ و ۲۹ آوریل در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود، بیان شد. وزیر مصری گفت: درآمد‌های کانال سوئز شاهد کاهش ۵۰ درصدی بوده است.

کانال سوئز یکی از مهم‌ترین کانال‌ها و تنگه‌های جهان به حساب می‌آید که کوتاه‌ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است و یکی از منابع اصلی ارز برای مصر است.

یمنی‌ها در «همبستگی با نوار غزه» که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در معرض جنگ ویرانگر رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قرار گرفته است، با موشک‌ها و پهپادها، کشتی‌های باری صهیونیستی و کشتی‌هایی که در راه اراضی اشغالی هستند را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهند. 

با مداخله واشنگتن، لندن و سایر کشور‌ها ائتلافی برای جلوگیری از حملات یمنی‌ها در تنگه باب المندب تشکیل دادند، یمنی‌ها اعلام کردند که اکنون تمامی کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را جزو اهداف نظامی خود می‌دانند.

همین امر باعث شده است هزینه‌های صادرات هند و نرخ حمل و نقل اقیانوسی برای کالا‌ها از آسیا به اروپا بیش از دو برابر شود.

بیشتر صادرات هند اکنون از اطراف دماغه امید خوب در نوک جنوبی آفریقا انجام می‌شود که این امر ۴۰۰۰ مایل دریایی و ۱۴ روز به سفر دریایی کشتی‌ها افزوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • عکس/ حماسه حضور یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • میلیون ها یمنی خواستار ادامه عملیات علیه اشغالگران شدند
  • راهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد