Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@06:40:19 GMT

حذف از چرخه دلار اهرم فشار آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۲۲۶۵

حذف از چرخه دلار اهرم فشار آمریکا

هنوز نیت دولت‌های اروپایی برای همکاری با ایران مشخص نیست و به نظر می‌رسد بیشتر از این که بخواهند در برجام بمانند، منتظر اجرای دستورات آمریکا مبنی بر ادامه یا توقف برجام هستند. اروپایی‌ها اگر هم بخواهند، نمی‌توانند تضمین‌های لازم را برای ادامه همکاری با ایران بدهند و برای این کار مستندات و دلایل زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران از دولت‌های اروپایی چیزی نمی‌خواهد اما شرکت‌های اروپایی باید تضمین دهند با ایران همکاری کنند که در صورت تقابل با آمریکا مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

مهم‌ترین بخشی که باید با ایران همکاری کند بانک‌ها به منظور انتقال پول خودمان است، اما هر چه فکر می‌کنیم متوجه می‌شویم اصلاً امکان ادامه همکاری با کشورهای اروپایی در فضای پسابرجام بدون آمریکا نیست.

بانک‌های درجه یک اروپایی زمانی که آمریکا در برجام بود، اجازه همکاری با ایران را نداشتند و اکنون که قطعاً این منع برای آنها به وجود می‌آید.

شرکت‌های اروپایی برای همکاری با ایران باید مجوزهای جداگانه‌ای از آمریکا دریافت می‌کردند، زمانی که این توافق بین‌المللی (برجام) به امضا رسید هر شرکتی که قرار بود با ایران همکاری کند، باید از آمریکا مجوز جداگانه دریافت می‌کرد.

این کار به‌آن معنا بود که برجام هم حتی تضمین ارتباط با ایران را نداشت و اکنون که آمریکا خارج شده، حتماً فشارهای بیشتری را تحمیل خواهد کرد.

ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مجوز جداگانه دریافت کرد اما این امکان ندارد هر شرکت برای همکاری با ایران از آمریکا مجوز بگیرد؛ ضمن این‌که اکنون رئیس‌ جمهور آمریکا می‌خواهد فشار زیادی به ایران وارد کند و هیچ کشوری حاضر به همکاری و ارائه تضمین همکاری نیست.

شرکت‌های اروپایی معطل نیستند تا ببینند دولت‌هایشان چه می‌گویند، بلکه صلاح شرکت خود را از آمریکا جویا می‌شوند. به این دلیل که اگر مورد غضب آمریکا قرار بگیرند از چرخه دلاری حذف می‌شوند که به معنای خروج از تجارت بین‌الملل است.

اگر دولت‌های اروپایی برای همکاری با ایران هم تضمین بدهند، نمی‌توانند ضامن همکاری شرکت‌های کشور خود با ایران باشند. فقط یک راه برای همکاری اروپایی‌ها با ایران وجود دارد که آن هم ترجیح دادن ایران به آمریکا و پنجه در پنجه شدن با آن کشور است که این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد. اروپا بیشتر از این‌که بخواهد با آمریکا رفتار متقابلانه درمورد همکاری با ایران داشته باشد، منتظر ابلاغ دستورات برای اجراست.

دکتر حسین درودیان - استاد اقتصاد دانشگاه

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ایرباس برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری ایتارتاس از نیویورک، ایلان ماسک کارآفرین آمریکایی گفت برنامه‌های ارائه شده برای یک توافقنامه امنیتی جهت تضمین حمایت از اوکراین برای ده سال آینده «دیوانگی» است.

ماسک اظهار داشت: «این دیوانگی است. جنگ ابدی (است)».

پیش از این، دیوید ساکس، کارآفرین دیگر آمریکایی در شبکه ایکس نوشت «اوکراین در حال کار بر روی یک توافقنامه امنیتی با آمریکا است که حمایت این کشور را برای ده سال آینده تضمین خواهد کرد».

به گفته وی، کمک ۶۱ میلیارد دلاری که واشنگتن اخیرا تائید کرده است، «فقط آغاز کار بود».

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پیشتر گفته بود که مقامات اوکراینی و آمریکایی در حال بحث در مورد میزان کمک‌های نظامی و مالی به کی یف برای ده سال آینده به عنوان بخشی از مذاکرات بر سر یک توافقنامه امنیتی دوجانبه هستند.

 

دیگر خبرها

  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • امضای قرارداد ساخت تجهیزات سکوهای فشار افزا به زودی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار