Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی شریعتی نیاسر صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه های سطح یک و دو گفت: از ابتدای دولت یازدهم ما فعالیت خود را در آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی آغاز کردیم و تا جایی که امکان داشت جهت تحقق این شعار گام هایی را برداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش کنترل کمی وضعیت تقریبا مهار و جلوی رشد بی رویه در زیرنظام ها گرفته شده است.

وی به بخش ارتقای کیفی اشاره کرد و گفت: حرکت هایی نیز در این جهت صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: ما همچنین شاهد هزینه های غیرمنطقی آموزش عالی بودیم که به علت ناکارآمدی فارغ التحصیلان، ضعف کیفی و رشد بی رویه بر آموزش عالی وارد می شد.

شریعتی نیاسر افزود: تلاش ما این است که به این هزینه ها پاسخ مثبت داده و وضعیت را بهبود ببخشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم به نرخ بیکاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری در سطح کشور ۱۲.۵ درصد است و میانگین بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حدود ۱۷ درصد است. ۴۰ درصد کل فارغ التحصیلان افرادی هستند که لیسانس دارند بنابراین ما باید تمرکز و توجه کافی به بخش کارشناسی داشته باشیم. دانشجویان کارشناسی وقتی فارغ التحصیل می شوند و شغل مناسبی پیدا نمی کنند یکی از چیزهایی که به عنوان شغل نگاه می کنند کارشناسی ارشد است.

وی به نرخ مهاجرت به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: عمده مهاجرت ها مربوط به کارشناسی است که امیدی به شغل ندارند. اگر بتوانیم توانمندی دانشجویان کارشناسی را بالا ببریم و زمینه شغل و اشتغال آنان را ایجاد کنیم با این پدیده دیگر مواجه نخواهیم بود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: یکسری برنامه هایی در راستای مهارت آموزی دانشجویان در دانشگاه ها شکل گرفته که باید به جمع بندی جدیدی در مورد آنها برسیم و یک مدل هماهنگ در کارآفرینی دانشجویان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نقطه ضعف هایی که در نظام دانشگاه ها وجود دارد بی توجهی به برنامه هاست یکی از این برنامه ها که دانشگاه ها باید آن را اجرا کند برنامه ششم است که دانشگاه ها در هر سطحی که قرار دارند باید متناسب با ماموریتی که دارند بر اساس برنامه ششم عمل کنند و جهت گیری آنها باید مبنی بر آمارهای مصوب در برنامه ششم باشد.

وی به دانشگاه های سطح یک اشاره کرد و گفت: این دانشگاه ها چون ماموریت بین المللی دارند باید تا پایان برنامه ششم ۱۰ درصد جمعیت آنها از دانشجویان خارجی باشد. این در حالی است که دانشگاه های سطح چهار که ماموریت محلی دارند نباید به این موضوع بپردازند. اگر سعی کنیم بر اساس برنامه عمل کنیم جهت گیری کارها بهتر می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم به جمعیت دانشجویی اشاره کرد و گفت: باید روی جمعیت دانشجویی کنترل نسبی داشته باشیم ۵ درصد جمعیت دانشجویی باید در دانشگاه های سطح یک، ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه های سطح دو، ۳۵ درصد جمعیت دانشجویی در دانشگاه های سطح سه و ۴۰ درصد جمعیت دانشجویان در دانشگاه های سطح چهار باشند. یعنی بیشترین جمعیت دانشجویان ما باید در دانشگاه های سطح چهار جمع شوند.

وی در ادامه پیشنهادهایی برای ارتقا کیفی آموزشی ارائه داد که می توان به توانمندسازی عکاسی اشاره کرد.

شریعتی نیاسر گفت: بالغ بر ۸۰ هزار هیات علمی در دانشگاه ها مشغول فعالیت هستند که میانگین سنی آنها جوان است. این افراد ممکن است تجربه زیادی نداشته باشند برای همین راه اندازی مرکز توانمندسازی اساتید در دانشگاه ها باید به صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه داد: باید وضعیت دانش آموختگان رصد شود، اینکه دانشجوی ما فارغ التحصیل شده در حال حاضر به چه کاری مشغول است بنابراین دانشگاه ها باید انجمن دانش آموختگان را باید راه اندازی کنند و روسای دانشگاه ها باید از این مساله حمایت جدی کنند.

وی در ادامه به مهارت افزایی اشاره کرد و گفت: بخشی از مهارت افزایی به تدبیر مدیران برمی گردد، باید کارهایی نویی در این زمینه انجام بگیرد، کارگاه های مهارتی راه اندازی شود. دروس اختیاری متنوعی تدوین شوند.

شریعتی نیاسر به شیوه های آموزشی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: شیوه آموزشی ما منسوخ شده و باید شیوه های جدیدی تعریف شود.

کد خبر 4297159 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: بیکاری فارغ التحصیلان مهاجرت وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی منصور غلامی دانشجویان مرکز سنجش آموزش پزشکی خوابگاه دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش دوره دکتری کلاس درس وزارت بهداشت طلاب پذیرش دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات سومین دوره آموزشی حلقه‌های میانی «حامیم» در دانشگاه علامه اعلام شد

سومین دوره آموزشی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با عنوان حلقه‌های میانی «حامیم» با حضور ۱۹۰ دانشجوی دختر و پسر در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمید ستوده، مدیر اجرایی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه از برگزاری سومین دوره آموزشی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با عنوان حلقه‌های میانی «حامیم» در این دانشگاه خبر داد.

وی اظهار کرد: این دوره آموزشی با حضور 190 نفر از دانشجویان دختر و پسر از 19 تا 21 اردیبهشت‌ماه به‌صورت حضوری در پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی و در روزهای 22 و 23 اردیبهشت‌ماه نیز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

ستوده در ادامه با اشاره به اینکه اردوی فرهنگی و تفریحی این دوره در هفته نخست خردادماه به مدت دو روز در خارج از تهران برگزار خواهد شد، بیان کرد: مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در این کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، شامل سبک زندگی، مباحث اندیشه‌ای، معارف دینی و بررسی شبهات رایج معرفتی، فرهنگی و سیاسی در فضای دانشگاهی است.

دبیر برگزاری سومین دوره آموزشی حامیم در دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: علی صدرا، مدرس دانشگاه، موحدابطحی استاد حوزه و دانشگاه، دکتر احمد قدیری‌ابیانه، کارشناس امور بین‌الملل، نویسنده و پژوهشگر سیاسی و مهدی عباسی‌مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به عنوان مدرس در این دوره حضور دارند.

ستوده تقویت نقش محوری دفاتر نهاد در راهبری فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها، تقویت بنیه اعتقادی و فکری دانشجویان فعال فرهنگی و سیاسی، امیدآفرینی و تقویت نشاط و روحیه فعالیت‌های جمعی، تقویت انگیزه برای نقش‌آفرینی در سال تحصیلی جدید و حضور میدانی در دانشگاه‌ها، استعدادسنجی و بهره حداکثری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشجویان و استفاده از فرصت شبکه‌سازی و تیم‌سازی دانشجویان مستعد از جمله اهداف طرح حامیم برشمرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فارغ‌التحصیلی بیش از یکصد هزار دانش آموخته از دانشگاه علامه 
  • جزییات سومین دوره آموزشی حلقه‌های میانی «حامیم» در دانشگاه علامه اعلام شد
  • آزمون میان دوره پیش کارورزی ۱۷ خرداد ماه برگزار می شود
  • (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان با پرچم فلسطین
  • ظرفیت کافی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان مامایی وجود ندارد
  • آزمون میان دوره پیش کارورزی پزشکی ۱۷ خردادماه برگزار می‌شود
  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین: این صدای آمریکاست! | چند دانشجو بازداشت شده‌ اند؟
  • همبستگی با فلسطین در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه‌های آمریکا
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود