Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@19:06:07 GMT

قاسمی روز بزرگداشت زبان فارسی را گرامی داشت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۶۸۴۸

قاسمی روز بزرگداشت زبان فارسی را گرامی داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پیامی روز بزرگدشت زبان پارسی را گرامی داشت.

متن کامل پیام سخنگوی وزارت امور خارجه بدین شرح است:

بی تردید یکی از مهمترین ویژگی های فردوسی، زبانِ گیرا، دلنشین، حماسی، غرور آفرین و نغز و ذهنِ خلاق و خیالپرداز اوست. زبانِ همه فهم این شاعر نامدار ایرانی، شاهنامه را از آغاز تا امروز و حتی فرداهای دور به سمبل تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان بدل کرد و شاهنامه خوانی بخشی از فرهنگ ایرانیان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما ایرانیان از دو منظر وامدار حکیم ابوالقاسم فردوسی هستیم. نخست آنکه حماسهِ فرهنگ و تاریخ دیرپای ایرانی با فردوسی به اوج رسید و کیست که نداند حماسه شکوهمند این شاعر بزرگ، همیشه جوهره روح ملتمان بوده و به آن بالیده ایم، با آن زیسته ایم و در برابر دشمن جنگیده و هویت خود را بر آن ساخته ایم.

 به دیگر سخن، استواری، شیرینی و ماندگاری دیر پای زبان فارسی مدیون این شاعر بلند آوازه ایرانیفردوسی چنان زبان و ادب پارسی را معماری کرد که بنای ساخته و پرداخته او سال ها مصون از گزند،قامت افراشت و فرهنگ و ادب پارسی را به فراسوی مرزها و در سراسر جهان تسری داد.

در جهان هم نام این سخن سرای بزرگ به ایران گره خورده و بسیاری از ادب شناسان جهان، به حق شاهنامه را میراث جاودانه فرهنگ بشری دانسته اند و در روزگاری که زوال اخلاق هر روز بیش از پیش فزونی میگیرد، همینان شهادت می دهند که ایرانیان به گواهی شاهنامه از قرن ها پیش، مروّج اخلاق، فتّوت و جوانمردی، این فضائل نیک و جهانشمول انسانی بوده اند.امروز روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است، این روز را به همه هموطنان و دوستداران فرهنگ و زبان و ادب پارسی و این شاعر نام آور ایرانی تبریک و شادباش می گوییم.

کد خبر 4297153 محمد مهدی ملکی

منبع: مهر

کلیدواژه: بهرام قاسمی زبان فارسی وزارت امور خارجه ایران مجلس شورای اسلامی برجام ایران ایالات متحده آمریکا حسن روحانی وزارت امور خارجه ایران محمد جواد ظریف علی لاریجانی دونالد ترامپ فلسطین ارتش جمهوری اسلامی ایران اسحاق جهانگیری ستاد کل نیروهای مسلح سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۶۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی از عزیز بازوند بیرانوند ملقب به پدر دوبیتی لکی، به پاس سال‌ها تلاش وی در عرصه فرهنگ و ادبیات بومی لرستان تجلیل کرد.
اعظم روانشاد در این مراسم گفت: شعر عزیز بیرانوند فراتر از مکان و زمان است و از قدرت بالای ادبی برخوردار است.
وی افزود: میزان تأثیرگذاری اشعار این شاعر بومی‌سرا قابل بررسی است و عزیز بیرانوند برای زنده نگهداشتن زبان لکی به عنوان یک گنجینه ادبی تلاش فراوانی داشته است.
به گفته روانشاد، سهولت در انتقال مفاهیم ادبی باعث شده است این اشعار مردمی باقی بماند و شیرینی اشعار این شاعر در بین مردم قابل مشاهده است.
عزیز بازوند بیرانوند مشهور به سالک (زاده ۱۳۲۱ در بروجرد، روستای دره بیداد از توابع آبسرده از ایل بیرانوند) شاعر دوبیتی‌سرا و نویسنده لک‌زبان است. عمده شهرت وی به سبب دوبیتی‌های لکی اوست.
وی نخستین شاعری است که غزل، دوبیتی و مثنوی را وارد شعر لکی کرده، از این رو او را پدر دوبیتی لکی نیز لقب می‌دهند.
کتاب‌های گرین غم، آو و آگر، ایل‌نامه (سرگذشت ایلات و طوایف لرستان به نظم)، فرهاد سی‌بخت از جمله آثار بیرانوند هستند.
عزیز بیرانوند در ایام جوانی به پیشه سنگ‌بری و حجاری به‌ویژه ساخت سنگ قبر مشغول بوده‌است. همچنین دختر او مهتاب بازوند از چهره‌های فعال حوزه شعر و ادبیات لرستان بود که به علت بیماری درگذشت.
بیرانوند که اکثر سروده‌هایش به زبان لکی است بیشتر تحت تأثیر آثار نظامی گنجوی می‌سراید و علاقه بسیار و همزادپنداری بارزی با شخصیت فرهاد و گاهی مجنون در مجموعه آثار نظامی و وحشی بافقی دارد.

دیگر خبرها

  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه