Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت دوازدهم گفت: دستور ثبت سفارش بیش از ۵ میلیارد دلار واردات کالا از جمله کالای های اساسی و‌ ضروری صادر شد و بانک مرکزی برای تخصیص ارز با این وزارت خانه طبق رقم ۴۲۰۰ تومان موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به اتفاقات اخیر و خروج آمریکا از برجام گفت: این یک رفتار غیر عاقلانه و غیر سیاسی بود که از جانب رئیس جمهور آمریکا رخ داد و مواضع زیادی هم از سوی رئیس جمهور کشورمان و سایر مقامات دنیا در برابر آن اتخاذ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رخداد مهم دیگر اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس است، در این چند روز دست این رژیم به خون بیش از ۵۹ نفر از فلسطینان آلوده شده و حدود ۲ هزار نفر از این افراد هم زخمی شده‌اند.

نوبخت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این جنایت از مجامع جهانی مانند شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد و انتظار دارد این اقدامات که از سوی اسرائیل در فلسطین رخ می‌دهد و اقدام دولت آمریکا که برای خروج از برجام رخ داده به گونه‌ای شایسته از خود عکس العمل نشان دهند.

ثبت بیش از 5 میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی

وی اظهار کرد: در آخرین جلسه با وزارت صنعت و معدن، دستور ثبت سفارش بیش از ۵ میلیارد دلار واردات کالا از جمله کالای های اساسی و‌ ضروری صادر شد و بانک مرکزی برای تخصیص ارز با این وزارت خانه طبق رقم ۴۲۰۰ تومان موافقت کرد؛ ما برای تامین کالا تقریبا مشکلی نداریم و کسری نشان داده نمی‌شود، صادرات ما در یک ماهه اول سال جاری ۱۵ درصد بیشتر از واردات ما بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: نسبت به این بخش، برای واردات کالا در بخش خدمات، طبق سرفصل مسافرتی، درمانی و دانشجویی با همان ارقام مشخص ارز اختصاص داده می‌شود اما بخشی از این خدمات مانده است که در بازار رسمی تعریف نشده است که ستاد اقتصادی دولت کارگروهی را مشخص کرد که بررسی کنند کدام بخش نیاز است به آنها ارز اختصاص داده شود و از بازار غیر رسمی خارج شوند، این حدود ۳۳ قلم است که در بازار غیر رسمی خرید و فروش می‌شود.

واکنش به بیانیه مجلس خبرگان

نوبخت در خصوص بیانیه و واکنش مجلس خبرگان به موضوع برجام و موضع‌گیری برخی نمایندگان و شخصیت‌ها در این خصوص گفت: در بیانیه دولت با صراحت نکاتی پاسخ داده شد؛ موضوع برجام از دو‌ منظر قابل بیان است، باید گفت فارغ از درست بودن و نبودن، باید توجه کرد برجام همه مراحل قانونی را طی کرد، بایدها و‌ نباید های رهبری را مورد توجه قرار داد و انجام شد. باید بررسی کرد که در تاریخ ۹۲، این تصمیم درست بود یا نه؟ به ضرر منافع ملی ما بود یا نه؟

وی اضافه کرد: ما در آن سال با اتهام‌هایی روبرو بودیم که پرونده ما به شورای حکام رفت و‌ به نوعی این اتهام ها تایید شد، شورای امنیت چند قطعنامه علیه ایران صادر کرد و‌ کشور های دوست ما وتو نکردند و ایران را در فصل هفتم قرار دادند. تحریم‌های یک جانبه شد تحریم‌های شورای امنیت و لازم الاجرا.

نوبخت تصریح کرد: تحریم‌ها در حوزه نفت و‌ پتروشیمی بود و هم شرکت‌های کشتیرانی و بیمه را شامل می‌شد؛ بانک مرکزی هم تحریم شد،
ملت ایران در محاصره اقتصادی قرارگرفت. چه انتظاری باید از دولت داشت؟ باید محاصره را تایید کند و‌ بماند یا در جهت رفع محکومیت اقدام کند؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید اتهام فعالیت نظامی و هسته‌ای را رفع می‌کردیم، اضافه کرد: این کار را آغاز کردیم و ثابت کردیم فعالیت هسته ای ایران نظامی نیست. ما توانستیم قطعنامه‌های دیگر را بی اثر کنیم و خیلی از تحریم‌های پترپشیمی را برداریم، ما توانستیم هواپیما خریداری کنیم، و از منافع این موارد استفاده کنیم. حالا اگر نظام بانکی ما در این وضعیت اقتصادی دچار مشکل هستیم، قبول داریم اما توانستیم بسیاری از تحریم‌ها را برداریم.

وی تاکید کرد: اکنون وقت مناسبی نیست که زحمت‌ها و تلاش‌ها را نادیده بگیریم و نباید جز منافع ملی به چیز دیگری فکر کرد.

خبر در حال تکمیل است...

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که این رقم از ابتدای فروردین تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید. تأمین ارز سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در مقایسه با سال گذشته آن (۱۴۰۱) از رشد ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی از ابتدای فروردین تا دیروز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار ارز برای چهار گروه کالاهای اساسی و دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.

کالاهای تجاری و بازرگانی با یک میلیارد و ۸۵۴ میلیون دلار بیشترین حجم را با میانگین نرخ ۴۱ هزار تومان به خود اختصاص داده‌اند.

کالاهای اساسی و دارو با ۶۳۶ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار دارد؛ ۵۶۱ میلیون دلار از این گروه به کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی و ۷۵ میلیون دلار دیگر نیز به دارو، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شد.

کد خبر 6086328

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲