Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@02:04:14 GMT

موضوع بازگشت یا ماندگاری نخبگان در ایران را سیاسی نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۷۴۹۰

موضوع بازگشت یا ماندگاری نخبگان در ایران را سیاسی نکنیم

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به بازگشت دستکم یک هزار نفر از ایرانیان تحصیلکرده در دانشگاه های دنیا به کشور طی سه سال گذشته گفت: بزرگترین مسئله این است که این موضوع را سیاسی نکنیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سورنا ستاری امروز سه شنبه در حاشیه نشست آسیب شناسی مهاجرت و بازگشت ایرانیان مستعد و تحصیلکرده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتی موضوعی از جمله بازگشت نخبگان ایرانی به کشور و یا ماندگاری آنها در کشور به مناقشه سیاسی تبدیل می شود، همه طرف ها آسیب می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا آماری از میزان ماندگاری نخبگانی که به کشور طی چهار سال گذشته بازگشته اند، داریم گفت: نخبه از نظر ما کسی است که برای کشورش کاری کرده باشد؛ بنیاد ملی نخبگان هر دو سال یکبار آمار نخبگان شامل نفرات اول کنکور و برگزیدگان کنکور را منتشر می کند، در مورد ایرانیان برتر تحصیلکرده در کشورهای مختلف نیز آمارگیری می کنیم و در همان بازه زمانی دو سال یکبار منتشر خواهد شد.
ستاری ادامه داد: با اینکه اکنون آمار دقیقی ندارم اما درصد ماندگاری ایرانیان خیلی بالا بوده است.
وی همچنین در مورد سیاست های این بنیاد برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور افزود: باید پایه اقتصاد را به سمت دانش بنیان سوق دهیم تا نیروی انسانی عامل اصلی اقتصاد باشد.
ستاری توضیح داد با اینکه کشور ما جزو کشورهای مهاجر فرست نیست، کیفیت مهاجرت کنندگان ایرانی عموما خوب است؛ یعنی ما باید سیاست های بازگشت را توسعه دهیم و انگیزه های حمایتی را برای بازگشت این تحصیل کنندگان داشته باشیم. از طرح های چهار سال گذشته بنیاد ملی نخبگان به خوبی استقبال شده و خارج از انتظار ما جواب داده است.
نشست تخصصی آسیب شناسی مهاجرت و بازگشت ایرانیان مستعد و تحصیل کرده به همت پژوهشکده سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف امروز سه شنیه با حضور رییس این دانشگاه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر شبکه مهاجرت خاورمیانه و همچنین با بیان تجربیات شماری از ایرانیان تحصیل کرده در خارج از کشور در حال برگزاری است.
علمی**9157**2038**2017