Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@07:29:18 GMT

افتتاح موزه کتاب‌های دینی در آستانه اشرفیه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۹۱۱۷

افتتاح موزه کتاب‌های دینی در آستانه اشرفیه

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، موزه کتاب‌های دینی درآستانه اشرفیه افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، «رضا علیزاده» به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، گفت: شعار امسال هفته میراث‌فرهنگی، موزه‌های در هم تنیده، رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها در سال 2018 عنوان شده است و در این راستا سازمان میراث‌فرهنگی گیلان 50 برنامه در این هفته در دست اجرا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از گذشت 50 سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران، این اشیا به مدت 15 روز در معرض نمایش علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت.

علیزاده در خصوص آثار به نمایش گذاشته شده در موزه رشت هم گفت: جام مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین، مهره‌های آویز، دکمه و سربند زرین و ... از اشیا نمایش داده شده در موزه رشت خواهد بود. این آثار در سال 1342 از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه(مارلیک) در دره گوهررود رحمت‌آباد رودبار کشف شد.

وی با تأکید بر ایجاد موزه‌های تخصصی در گیلان گفت: 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این راستا پیش‌بینی شده است و اختصاص آن به ما در اجرای برنامه‌های فوق کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، با بیان این‌که ۵۹ قطعه از این اشیا که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شد، گفت: این اشیا پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده و اکنون در رشت به مدت 15 روز به نمایش گذاشته می‌شود.

علیزاده به ضرورت احداث موزه‌های تاریخی بیشتر در استان تاکید کرد و گفت: باید با ساخت موزه‌های  تخصصی بیشتر جریانی هویت‌ساز در تداوم مباحث فرهنگی  استان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به احداث موزه در پیاده‌راه فرهنگی رشت خاطرنشان کرد: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند ساختمان شهرداری، پست و هتل ایران نیز به موزه  تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شود. با تبدیل بناهای تاریخی پیاده‌راه فرهنگی می‌توانیم رشت از به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم. از این‌رو با اختصاص  ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی  به موزه‌های استان اقدامات جدی‌تری در احداث موزه‌ها و تجهیز آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی هم‌چنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا، موزه ماسوله و موزه کتاب‌های دینی درآستانه اشرفیه خبر داد.

معاون میراث‌فرهنگی در ادامه با اشاره به بازسازی آثار قدیمی در استان، گفت: امسال بیش از 10 میلیارد ریال برای این مهم در نظر گرفته شده است. ضمن این‌که در نظر داریم با همکاری شهرداری و شورای شهر رشت ساختمان شورا به موزه مشروطه، خانه فرهنگ به موزه فرهنگ و ساختمان‌های تاریخی پیاده‌راه از قبیل ساختمان پست و هتل ایران و شهرداری به موزه‌های تخصصی و منطقه‌ای بدل شود.

به گفته ولی جهانی، افتتاح نخستین مرکز پژوهشی میراث‌فرهنگی تاریخی و طبیعی کاسپین همراه با رونمایی 10 جلد کتاب در خصوص موزه از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه گیلان موزه میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن

این قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن، که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بوده و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌است، به تازگی تصاویری از ورق هایی از این قران را منتشر کرده و اطلاع داده است که «برای چندمین بار، تا یک هفتۀ دیگر، در چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک برگ دیگر از قرآن دزدیده‌شده به شمارۀ ۵۴۸ از موزۀ ملی پارس (شیراز) در حراج ساتبیز لندن به فروش خواهد رسید. این برگ شمارۀ ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سورۀ حاقة است.»

درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده پیگیری برای استرداد ورق‌های شناسایی‌شده این قران سرقتی را آغاز کرده است، کریمی‌نیا تاکید کرد که «از وزارت میراث فرهنگی انتظار می رود چهار سال پس از افشای این سرقت و فروش برگ برگ آن در حراج‌های مختلف اروپا، اکنون برای افکار عمومی توضیح دهد دقیقاً کدام اقدام موثر و عملی را برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام داده و نتایج آن چه بوده است.»

مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر گفته بود که امیدوارند با اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده در حراجی کریستیز، ورق‌های موجود در موزه لوور و دیگر مراکز و حراجی‌ها را هم پس بگیرند.

سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است. نظر کریم‌نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده‌اند.

درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخه‌ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی‌همتا معرفی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • بازدید افزون بر ۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری