Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:31:11 GMT

3900 سازه آبخیزداری در بشاگرد احداث می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۹۱۵۵

3900 سازه آبخیزداری در بشاگرد احداث می شود

بندرعباس - ایرنا - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: 3 هزار و 900 سازه سنگی ملاتی آبخیزداری تا پایان امسال با مشارکت خیران در شهرستان بشاگرد احداث می شود.

«بر اساس یافته های علمی، آبخیزداری به مجموعه اقدام هایی گفته می شود که برای جلوگیری از تخریب خاک در زمان سیلاب و بارش های سیل آسا و تزریق آب های روان به سفره های زیر زمینی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
امید ذاکری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای اجرای این طرح ها 120 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به استقبال استاندار هرمزگان در اجرای این سازه ها بیان داشت: با اجرای این سازه ها، معیشت 70 روستای بشاگرد متحول می شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: با احداث هر سازه آبخیزداری پس از وقوع تعداد اندکی سیلاب، 500 متر مربع زمین مسطح با خاک حاصلخیز ایجاد می شود که با توجه به ذخیره آب به راحتی می توان در آن به احداث نخلستان و مزرعه سیر در بشاگرد اقدام کرد.
ذاکری خاطرنشان کرد: اختصاص این سازه ها با هزینه پائین، افزایش آبدهی چشمه ها و ایجاد چشمه های جدید، کنترل فرسایش و حفاظت خاک از دیگر کارگردهای سازه های آبخیزداری است.
وی گفت: بشاگرد از نظر دارا بودن زمین های دشتی مساعد، برای توسعه عملیات کشاورزی و باغداری دارای محدودیت است لذا مردم این شهرستان برای بدون رفت از این وضعیت با استفاده از دانش بومی اقدام به اجرای سازه های آبخیزداری سنگی ملاتی کرده اند و توانستند مقدار قابل توجهی زمین مناسب و با کیفیت ایجاد و در آن به کشت و کار بپردازند.
استان هرمزگان هفت هزار و 451 سازه آبخیزداری با ظرفیت آب گیری سالانه 400 میلیون متر مکعب دارد که هم اکنون کمتر از 15 درصد از این سازه‌ ها ذخیره آب دارند.
طبق آمارهای اعلام شده از ایستگاه های باران سنجی، میزان بارش نزولات جوی در سال آبی (زراعی) گذشته (مهرماه 96 تا پایان فروردین ماه 97) در هرمزگان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 82 درصد کاهش داشته است.
کاهش بارش ‌ها در سطح حوزه آبخیز سد‌های استان هرمزگان بیش از 90 درصد است که این آمار در برخی از ایستگاه‌ ها کاهش 96 درصدی را هم نشان می‌ دهد.
7195/ 6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي سازه آبخيزداري هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی اجرای این میزان عملیات آبخیزداری، ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها ر ا کاهش داده است.
باقری معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد درباره یکی از این طرح‌ها گفت: طرحی است که ۷ الی ۵۰ هزار متر مکعب حجم آبگیری آن هست که شدت سیلاب را کاهش می‌دهد.
آقای راهداری مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: در حدود ۲۵۰ سازه آبخیزداری که در این منطقه داشتیم توانست حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب روان آب رو هدایت کند.
خردمند معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: حدود ۴۱۶ سازه آبخیزداری رو ساختیم حجم مخزن این سازه‌ها بیش از ۶ و نیم میلیون متر مکعب هست که در این بارندگی اخیر بیش از ۸۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شده است.
وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ما عملا بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان آبی که تبخیر و تعرق می‌شود و از دسترس خارج می‌شود را جلوگیری بکنیم حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد متر مکعب ذخیره سازی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم