Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@06:08:16 GMT

3900 سازه آبخيزداري در بشاگرد احداث مي شود

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۹۴۹۹

3900 سازه آبخيزداري در بشاگرد احداث مي شود

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا - مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان گفت: 3 هزار و 900 سازه سنگي ملاتي آبخيزداري تا پايان امسال با مشارکت خيران در شهرستان بشاگرد احداث مي شود.

«بر اساس يافته هاي علمي، آبخيزداري به مجموعه اقدام هايي گفته مي شود که براي جلوگيري از تخريب خاک در زمان سيلاب و بارش هاي سيل آسا و تزريق آب هاي روان به سفره هاي زير زميني انجام مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
اميد ذاکري روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: براي اجراي اين طرح ها 120 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به استقبال استاندار هرمزگان در اجراي اين سازه ها بيان داشت: با اجراي اين سازه ها، معيشت 70 روستاي بشاگرد متحول مي شود.
مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري هرمزگان اظهار کرد: با احداث هر سازه آبخيزداري پس از وقوع تعداد اندکي سيلاب، 500 متر مربع زمين مسطح با خاک حاصلخيز ايجاد مي شود که با توجه به ذخيره آب به راحتي مي توان در آن به احداث نخلستان و مزرعه سير در بشاگرد اقدام کرد.
ذاکري خاطرنشان کرد: اختصاص اين سازه ها با هزينه پائين، افزايش آبدهي چشمه ها و ايجاد چشمه هاي جديد، کنترل فرسايش و حفاظت خاک از ديگر کارگردهاي سازه هاي آبخيزداري است.
وي گفت: بشاگرد از نظر دارا بودن زمين هاي دشتي مساعد، براي توسعه عمليات کشاورزي و باغداري داراي محدوديت است لذا مردم اين شهرستان براي بدون رفت از اين وضعيت با استفاده از دانش بومي اقدام به اجراي سازه هاي آبخيزداري سنگي ملاتي کرده اند و توانستند مقدار قابل توجهي زمين مناسب و با کيفيت ايجاد و در آن به کشت و کار بپردازند.
استان هرمزگان هفت هزار و 451 سازه آبخيزداري با ظرفيت آب گيري سالانه 400 ميليون متر مکعب دارد که هم اکنون کمتر از 15 درصد از اين سازه‌ ها ذخيره آب دارند.
طبق آمارهاي اعلام شده از ايستگاه هاي باران سنجي، ميزان بارش نزولات جوي در سال آبي (زراعي) گذشته (مهرماه 96 تا پايان فروردين ماه 97) در هرمزگان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 82 درصد کاهش داشته است.
کاهش بارش ‌ها در سطح حوزه آبخيز سد‌هاي استان هرمزگان بيش از 90 درصد است که اين آمار در برخي از ايستگاه‌ ها کاهش 96 درصدي را هم نشان مي‌ دهد.
7195/ 6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جلال علمدار گفت: با اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث جنوب شرق یزد به مناطق حسن آباد، ملاصدرا و اکرم آباد بالغ بر ۵۵ هزار نفر از آب شرب پایدار و بهداشتی برخوردار می‌شوند.

وی درصد پیشرفت فیزیکی این طرح را حدود ۷۰ درصد عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات عمرانی و داخلی برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: حجم مخزن احداث شده در این طرح پنج هزار متر مکعب است و احداث ۱۰ هزار متر مکعب مخزن دیگر نیز با هدف ذخیره آب شرب در آینده نزدیک شروع می‌شود.

وی به ۴۵ کیلومتر خط انتقال این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: از این میزان خط انتقال ۲۵ کیلومتر آن تاکنون لوله گذاری شده است.

علمدار ظرفیت ایستگاه پمپاژ در حال ساخت این طرح آبرسانی را ۲۵۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: حفر و تجهیز هشت حلقه چاه، ساخت هشت باب اتاقک چاه و همچنین ۱۰ کیلومتر برق رسانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این طرح است.

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • ۹۲۷ سازه آبخیزداری در اردبیل اجرایی شد
  • آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد
  • اجرای ۸۰ پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • احداث بند های تاخیری بر روی سرشاخه های رودخانه ها
  • مدارس هرمزگان فردا برقرار است/ فقط جاسک و بشاگرد با نظر ستادهای بحران تصمیم‌گیری کنند
  • آبگرفتی معابر و سرریز شدن سازه‌ آبخیز داری در بندرخمیر+فیلم
  • آبگرفتی معابر و سرریز شدن سازه‌های آبخیز داری در بندرخمیر+فیلم
  • هشدار/ پیش‌بینی وقوع سیل در برخی استان‌های کشور