Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@07:45:36 GMT

اتريش به دنبال کاهش آثار تحريم ها بر ايران است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۲۹۹۰۹

اتريش به دنبال کاهش آثار تحريم ها بر ايران است

خبرگزاري آريا - تبريز- ايرنا- سفير اتريش در ايران گفت: در چهارچوب قوانين حقوقي و مالي تلاش مي کنيم تا از اثر فشار تحريم ها بر جمهوري اسلامي ايران بکاهيم.

اشتفان شولتز روز سه شنبه در ديدار با معاون اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي در تبريز افزود: تلاش مي کنيم در ضرب العجل 2 ماهه اي که از سوي دولت ايران داده شده است، مسائل را حل کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اتريش در نيمه دوم سال جاري ميلادي رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد و هماهنگي بين 22 کشور برعهده اتريش خواهد بود.
سفير اتريش در تهران گفت: اقداماتي در راستاي کاهش تحريم ها در اتريش انجام شده تا شرکت هاي اتريشي همکاري هاي موثر خود با ايران را ادامه دهند.
وي همچنين اظهار کرد: براي شناسايي ظرفيت هاي همکاري در حوزه هاي مختلف به خصوص علم و فناوري به آذربايجان شرقي سفر کرده ام.
وي با اشاره به سفر دکتر روحاني به اتريش در روزهاي آينده افزود: به همراه رئيس جمهوري ايران هيات اقتصادي بلند پايه اي حضور خواهد داشت که اميدواريم در بين آنها تجار و بازرگانان تبريزي نيز حضور داشته باشند.
شولتز با تاکيد بر توسعه روابط بين اتريش و جمهوري اسلامي گفت: توسعه روابط در حوزه علم و فناوري مي تواند تسهيل گر روابط سياسي بين دو کشور شود.
**آماده توسعه فعاليت هاي اقتصادي و فناورانه با اتريش هستيم
معاون امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين ديدار با اشاره به ظرفيت هاي اقتصادي و فناورانه موجود در استان گفت: آماده توسعه روابط اقتصادي و فناورانه با کشور اتريش هستيم.
علي جهانگيري با اشاره به فعاليت منطقه ويژه علم و فناوري ربع رشيدي افزود: منطقه ويژه يک مجموعه محدود نيست و عناصري از بازار، دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي در آن دور هم جمع شده و به صورت سيستمي کار مي کنند و خروجي آن ارزش افزوده دانش بنيان است.
وي ادامه داد: در اين مجموعه 12 دانشگاه بزرگ با بيش از 130 شعبه، 70 مرکز تحقيقاتي و 140 واحد تحقيق و توسعه بخش خصوصي فعال است.
جهانگيري با اشاره به تفاهم نامه همکاري بين موسسه فناوري اتريش ` اي آي تي ` با منطقه ويژه ربع رشيدي گفت: محور اين توافق نامه شبکه سازي و توانمندسازي بخش قطعه سازي و ماشين سازي تبريز است که بخش خصوصي از برنامه هاي اين توافق نامه رضايت کامل را دارد و به دنبال تمديد آن هستيم.
وي همچنين با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي ربع رشيدي و ارائه ايده هاي فناورانه در آن اظهار کرد: از شرکت هاي اتريشي به عنوان مشتري پروژه هاي فناورانه براي بازديد از اين نمايشگاه دعوت مي کنم.
معاون امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه تبريز قطب قطعه سازي کشور است، گفت: دو قطب اصلي خودروسازي کشور در تهران مستقر و بخش خصوصي ما به دنبال اه اندازي قطب سوم در تبريز است.
وي ادامه داد: بسياري از کشورها به دنبال فروش خودرو به ايران هستند، ولي اتريش محل دانش و تکنولوژي است و ما خواهان استفاده از اين دانش فني اتريش هستيم.
جهانگيري همچنين از اقدامات اتريش در راستاي کاهش آثار تحريم تقدير و تشکر کرد.
6120/518
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۲۹۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است

در برنامه میز اقتصاد به موضوع تثبیت نرخ ارز آری یا خیر؟ با حضور یزدی زاده و دارابی دو کارشناس اقتصادی پرداخته شد.

یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: هیچ تئوری اقتصادی به تنهایی، کامل و جامع نیست، به عبارتی نمی‌توان گفت تورم صرفا بر اثر نقدینگی حاصل می‌شود؛ در حالی که در کشور ما، نقدینگی یعنی افزایش تقاضا، سبب جهش تورم نشده است. همه عوامل در کنار هم موجب تورم می‌شوند ولی در هر دوره، یکی از آنها غالب است و دولت‌ها باید برای کنترل آن عامل برنامه داشته باشند.

او ادامه داد: اگر نقدینگی عامل تورم در ایران بود، باید تاثیر تدریجی می‌داشت ولی ما جهش تورمی داریم که مهمترین عامل آن، افزایش نرخ ارز است که خود، تابعی از واردات و صادرات محسوب می‌شود. افزایش نرخ ارز معمولا محصول افزایش واردات است ولی در کشور ما اینگونه نیست. جهش قیمت ارز در ایران به خاطر کارکردهایی غیر از واردات است، زیرا بازار آزادی داریم که تقاضا در آن بی معنی است.

یزدی زاده افزود: تثبیت قیمت در هیچ اقتصادی معنا ندارد؛ ولی دولت می‌تواند با مدیریت بازار، قیمت را کنترل کند. مثلا از ابزار تعرفه‌گذاری روی برخی کالاهای وارداتی استفاده کند. اگر ارزش پول ملی حفظ شود، تورم به شدت کاهش می یابد، قدرت خرید مردم بالا می‌رود و رکود کم می‌شود.

او گفت: من موافق تثبیت نرخ ارز نیستم ،ما الان ۳۵ درصد تراز تجاری داریم،نرخ ارز باید در کشور نزولی باشد نه صعودی. امروز ما مازاد تراز تجاری در کشور داریم،نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمی توان دستوری تعیین کرد چرا که این نرخ تعادل و تثبیت آن به صورت دستوری غیر ممکن است.

او گفت:نرخ ارز ایران شناور و مدیریت شده است امروز باید نرخ ارز ثبات داشته باشد. تثبیت نرخ ارز در دنیا حل شده  فقط در کشور ما هنوز نه تنها حل نشده است بلکه همیشه  در مورد آن صحبت می کنیم. متاسفانه ما سیاست درست و مطلوبی نداریم زمانی که نفت افزایش می یابد نرخ ارز  ثابت می ماند و یا بالعکس،امروز نفت برای کشور سیاست گذاری می کند.

او گفت: روسیه تحریم است ولی تثبیت نرخ ارز درستی دارند. روسیه سیاست دارد نرخ بهره خود را افزایش داد ولی ما نرخ بهره را ثابت نگه داشته ایم.

یزدی زاده گفت: تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است به طوری به دلیل مهیا نبودن شرایط امکان قیمت‌گذاری ارز باتوجه‌به بازار فراهم نیست.

در ادامه دارابی  دیگر کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز به مقدار زیادی به سیاست‌های دولت برمی‌گردد، اما در حال حاضر نرخ ارز دولتی به دلیل این‌که فاصله زیادی با نرخ ارز بازار آزاد دارد، یک صف ارزی برای واردات شکل گرفته است. از آن طرف هم صادرکنندگان انگیزه‌ای برای صادرات ندارند.

او  تصریح کرد: کسری تراز تجاری کشور به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. ما تقریبا ۳ سال درگیر انتقال ۶ میلیارد دلار مطالبات‌مان از کره‌جنوبی بودیم.

دارابی تصریح کرد: حالا که ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری آوردیم، این نشان می‌دهد که چه دردسر بزرگی دارد بازار ارز را تهدید می‌کند و هر چه زودتر باید این نرخ‌ها اصلاح شود. اگر نرخ‌ها اصلاح نشود، شوکی که بعدا رخ می‌دهد، خیلی شدیدتر خواهد شد و به همین دلیل باید هر چه زودتر تدبیری کنیم.

دارابی گفت: اگر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، همان بلایی بر سر اقتصاد می‌آید که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سر اقتصاد آورد و در نهایت منجر به خروج منابع و همچنین کالاها از کشور شد. نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمی‌توان دستوری تعیین کرد و به طور کلی با کنترل سیاست‌ پولی، نرخ ارز ثبات پیدا می‌کند.

او بیان کرد:عمده مصارف ما متاسفانه قاچاق است. ما به لحاظ تئوریک در اقتصاد می‌گوییم که نرخ ارز تعادل سه بازار مختلف است، بازار محصول، بازار پول و بازار سرمایه. بازار محصول می‌خواهیم بگوییم نرخ ارز، مثلاً نرخ دلار به ریال. بازار محصول شاخصه‌اش می‌شود تفاوت بهره وری ایران و آمریکا. بازار پول شاخصه‌اش می‌شود تفاوت نرخ بهره حقیقی ایران و آمریکا و بازار سرمایه شاخصه‌اش می‌شود تفاوت انتظارات از  آینده اقتصاد ایران و آمریکا اگر رابطه دلار و ریال مدنظر باشد.

او افزود: من روی سیاستگذاری تاکید دارم، ما نمیتوانیم به صورت آکادمیک صحبت کنیم. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نرخ دستوری باشد یا نه، باید عواملی را مورد بررسی قرار دهیم. از ۴۳ سیاستی که تاکنون ابلاغ شده، قریب به ۳۲۰ بند اقتصادی است و از این ۳۲۰ بند ۲۶ مورد مستقیم و غیرمستقیم به حوزه ارز مربوط و ۳۲ حکم از آن در می آید.

او افزود: مساله دیگر بند ت ماده ۲۰ قانون احکام دائمی است. اقتصاد ایران امروز ۸۰درصد وارداتش، کالاهای کم کشش و صادراتش هم به همین شکل است. ما مواد خام و نیمه خام صادر می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • انتقاد تند روزنامه دولت از کریمی قدوسی : همین افراد دستمایه ایران هراسی و تحریم می‌شوند
  • ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است
  • کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و دلار؛ اصلاح قیمت‌ها آغاز شد؟
  • استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران