Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@08:53:14 GMT

تصحیح تذکرة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار چاپ شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۰۵۷۰

تصحیح تذکرة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار چاپ شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سفیر اردهال، کتاب تذکرة خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار (بخش شعرای دارالسلطنة قزوین) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی با تصحیح و تحقیق سعید فرمانی به تازگی توسط انتشارات سفیر اردهال منتشر و راهی بازار نشر شده است.

تذکره «خلاصة‌الاشعار و زبدة‌الافکار» مفصّل‌ترین و گسترده‌ترین تذکره عمومی تاریخ ادبیات فارسی شمرده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرتقی الدین کاشانی مؤلف این تذکره، از سخن‌سنجان و نویسندگان عهد صفوی، حدود سال ۹۵۶هـ‌.ق در کاشان متولد شده است. درگذشت او را نیز حدود سال‌های ۱۰۲۲ تا ۱۰۲۴هـ‌.ق نوشته‌اند. او از شاگردان محتشم کاشانی بود و در شعر، «ذکری» تخلص می کرد.

میرتقی‌الدین به دلیل تدوین چنین اثری از همان دوران به «میر تذکره» شهرت یافت. میرتقی تذکره عظیم خود را که مهم‌ترین اثرش محسوب می شود، حدوداً ۴۰ سال بین سال‌های ۹۷۵ تا ۱۰۱۶هـ‌. ق تألیف کرده است. خلاصة‌الاشعار از یک مقدمه، چهار فصل ابتدایی، چهار رکن، مقدمه خاتمه، و خاتمه‌ای مبتنی بر دوازده اصل تشکیل شده است که هر اصلی از این اصول به ناحیه جغرافیایی خاصی اختصاص دارد و معرفی شاعران هم‌ روزگار میرتقی را شامل می شود. اصل پنجم از خاتمه مربوط است به ذکر شاعران دارالسلطنه قزوین.

میرتقی کاشانی در اصل پنجم از خاتمه، ۲۵ شاعر از شاعران قزوین را که نیم‌قرنی در آن روزگار پایتخت ایران‌زمین بوده‌، معرفی کرده و بیش‌وکم گزیده‌ای از اشعار هر کدام را آورده است. تا آنجا که می‌دانیم، دیوان هیچ‌یک از شاعرانی که نامشان در این اصل آمده (اگر صاحب دیوان باشند)، یا تا به حال یافت نشده و یا اگر دیوان موجود است، تصحیح و چاپ نشده است.

مصحح این کتاب، تصحیح حاضر را بر پایه۷ نسخه خطی از این تذکره مهم که تا به این لحظه از لابه‌لای کتابخانه‌های ایران و جهان یافت شده، قرار داده است. تصحیح بخش قزوین از تذکره خلاصة‌الاشعار، به‌طور گسسته و پیوسته حدود ۴-۵ سال زمان برده است.

کد خبر 4297428 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار نشر قزوین نسخ خطی نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی ادبیات مصلی ترجمه بازار نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مصلی تهران ادبیات جهان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه رونمایی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین

ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر صنعتی چرمسازی بوئین زهرا، همزمان با هفته زمین پاک، راه اندازی شد.

۵۰ واحد تولیدی در این شهرک فعالیت می‌کند.

طبق قانون شهرک‌های صنعتی ملزم به راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آغاز رویداد جایزه جوانی جمعیت
  • برگزاری نشست هم اندیشی استاندار با فعالان محلات استان قزوین
  • بازجویی‌هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد
  • شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند
  • شمس آذر نقره داغ شد
  • محرومیت تماشاگران شمس آذر قزوین مقابل پیکان
  • محکومیت مالی قطعی شمس آذر قزوین
  • محکومیت ۴۰ میلیون تومانی قطعی شمس آذر قزوین
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • پروژه خط کشی آزادراه تهران - کرج - قزوین