Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@13:28:25 GMT

روند فرسايش خاک در ايلام سرعت گرفته است

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۰۹۱۲

روند فرسايش خاک در ايلام سرعت گرفته است

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - معاون آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام با بيان اينکه ميزان فرسايش خاک در استان ايلام بين 17 تا 27 تن در هکتار است، گفت: روند فرسايش خاک در اين استان نسبت به سال هاي گذشته سرعت بيشتري به خود گرفته است.

عبدالسلام پيري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: دخالت هاي انساني، شيب تند اراضي استان و بارش هاي رگباري با شدت زياد و مدت بارش کم از جمله عواملي است که در سرعت افزايش فرسايش خاک در استان ايلام دخيل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تاکيد کرد: فرسايش خاک موجب کاهش باروري زمين، از بين رفتن لايه زنده خاک، کاهش تراکم بافت گياهي و جنگلي، افزايش پتانسيل جاري شدن سيلاب و تندآب، بياباني شدن اراضي و توليد ريزگرد و عدم نفوذ باران در سفره هاي زيرزميني و خروج آب از مرز مي شود.
معاون آبخيزداري منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام، کاهش قابليت کشت در اراضي، شوري زمين، افزايش غلظت گازهاي گلخانه اي در جو زمين، گرم شدن هوا و شسته شدن و حمل خاک به پايين دست را از ديگر پيامدهاي فرسايش خاک عنوان و اضافه کرد: بايد با انجام طرح هاي آبخيزداري روند فرسايش خاک کند و مهار شود.
پيري يادآور شد: اجراي طرح هاي آبخيزداري، کاهش خسارت هاي ناشي از سيل، مهار تندآب، افزايش رشد گياهان و مقدار علوفه، ته نشين شدن رسوبات حمل شده توسط نزولات جوي به بستر طرح هاي آبخيز و نفوذ تدريجي آب حاصل از نزولات جوي به سفره هاي زيرزميني را به دنبال دارد.
وي اظهار کرد: به علت شيب دار بودن استان ايلام حجم بيشتر آب هاي سطحي وارد خاک عراق مي شود که تنها راه جلوگيري از هدر رفت روان آب ها و آب هاي سطحي با رعايت حق آبه اراضي پايين دست، اجراي طرح هاي مختلف آبخيزداري است.
پيري با توجه به کمبود منابع اعتباري حوزه آبخيزداري خواستار اختصاص درصدي از اعتبارات مربوط به صدور پروانه بهره برداري از آبهاي زيرزميني براي انجام عمليات هاي کنترل و پخش سيلاب در دشت ها و اراضي پست استان ايلام شد.
به گفته وي برنامه ريزي براي مشارکت مردم در اجراي طرح هاي حفاظت از آب و خاک و نيز اصلاح رويکرد طرح هاي آبخيزداري با نگاه و تاکيد بر جامع نگري از هدر رفت آب و خاک جلوگيري مي کند.
به گزارش ايرنا، بر اساس مطالعات انجام شده به طور ميانگين هشت ميليارد مترمکعب حجم ريزش هاي جوي سالانه در استان ايلام است که از اين مقدار بارش حدود 1.9 ميليارد مترمکعب برابر با 24 درصد وارد رودخانه ها شده، 1.2ميليارد مترمکعب معادل 15 درصد در زمين و سفره هاي زيرزميني نفوذ کرده و 4.9 ميليارد مترمکعب برابر 61 درصد نيز تبخير شده و به جو زمين باز مي گردد.
از وسعت 2 ميليون هکتاري استان ايلام يک ميليون و 700 هزار هکتار آن را اراضي طبيعي شامل جنگل، کوهستان، بيابان و مراتع تشکيل داده است.
7172/6034
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۰۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد

جعفر مرادی‌حقیقی  در بازدید از طرح‌های آبخیزداری بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان گفت: هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی این سازه‌ها ۱۲ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: این میزان رواناب در بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ امسال و اسفند ۱۴۰۲ در این سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • لغزنده بودن محورهای مواصلاتی استان ایلام به دلیل بارش باران
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت