Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم عمان در واکنش به زیاده خواهی‌های امارات و سرقت شخصیت‌های معروف تاریخی کشورشان به این رفتار در فضای مجازی و کنفرانس‌های برگزار شده واکنش نشان دادند. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ بین الملل آسیای غربی دیپلماسی ایران نظرات

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، امارات که در سال‌های اخیر از هر فرصتی برای هویت‌سازی و سرقت مفاخر تاریخی دیگر کشورهای همسایه استفاده کرده، در ماه‌های گذشته علاوه بر جعل نقشه و انضمام بخش‌هایی از سلطان‌نشین عمان در جریان افتتاح شعبه موزه لوور در ابوظبی و سازمان هواپیمایی، در ماه گذشته یکی از شخصیت‌های تاریخی عمانی و از رهبران مذهب «اباضی» را نیز به کشور خود پیوند داده که زیاده‌خواهی آن‌ها، موجب واکنش شدید مردم و مقامات کشوری و نهادهای تاریخی و مذهبی سلطنت عمان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم عمان در واکنش به زیاده‌خواهی‌های امارات و سرقت شخصیت‌های معروف تاریخی کشورشان از جمله «المهلب بن ابی صفره الازدی» که در دوره اموی و صدر اسلام در این کشور زاده شده، ضمن اعتراض به این رفتار در فضای مجازی، به انتشار مقالات در مطبوعات و به برگزاری  سمینارهایی علمی و تاریخی در این زمینه پرداختند و مشترکاً بر این نکته تاکید کردند که کشور امارات، خود بخشی از عمان بزرگ بوده که در چند دهه گذشته مستقل شده و سرقت تاریخی و ادبی نمی‌تواند شکل دهنده تمدن جدیدی باشد.

در همین راستا، در همایش بین‌المللی که به مناسبت بزرگداشت شخصیت «المهلب بن ابی صفره الازدی» از شخصیت‌های عمانی صدر اسلام در دانشگاه نزوی و با حضور عبدالعزیز الرواس مشاور فرهنگی سلطان قابوس در مسقط برگزار شد، شماری از اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور عمان، عراق، مصر و... و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

سخنرانان در این همایش دو روزه، منابع و مستندات تاریخی کشورهای عربی و جهان، نقش شخصیت المهلب در مشرق اسلامی، ریشه‌های نسبی و ملی خاندان المهلب و زندگی سیاسی و نظامی این شخصیت را مورد بررسی قرار دادند و مستنداتی از ایران بویژه مسکوکات دوره ساسانیان که در زندگی این شخصیت بوده را نمایش دادند.

بهمن اکبری رایزن فرهنگی کشورمان در سلطنت عمان نیز در دیدار با اندیشمندان عمانی و خارجی شرکت کننده در این همایش گفت: منابع غنی و مناسبی در جمهوری اسلامی ایران درباره عمان و شخصیت‌های مطرح تاریخی وجود دارد و استفاده از آن می‌تواند به غنای مباحث کمک کند.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به اینکه مصادره شخصیت‌های علمی برای ساخت هویت تاریخی انجام می‌شود، بر ضرورت استفاده از منابع و مستندات تاریخی در کتابخانه‌ها و مراکز اسناد کشورمان و همچنین دعوت از شخصیت‌ها و مورخان ایرانی برای شرکت در برنامه‌های علمی و تاریخی تاکید کرد.

محمد المحروقی رئیس مرکز مطالعات خلیل الفراهیدی و دبیر علمی همایش نیز اظهار داشت: این نشست در فرصت کوتاهی برنامه ریزی شد تا پاسخی به ادعاهای واهی برخی کشورها درباره شخصیت‌های تاریخی و دیرینه عمانی باشد.

بنابر اسناد و نظرات شخصیت‌های تاریخی و علمی عمان، «المهلب بن ابی صفره الازدی» در عمان زاده شده و به بصره مهاجرت کرده و هیچ مدرکی دال بر غیر عمانی بوده وی وجود ندارد و این درحالیست که وزیر خارجه امارات و کتب مدارس اماراتی وی را اماراتی الاصل می‌دانند.

همچنین امارات متحده عربی مدعی شده که شخصیت‌های علمی عمانی دیگری نظیر ابن دریدی الازدی، جابر بن الازدی و احمد بن ماجد و... نیز اماراتی الاصل هستند که این مساله نیز نشاندهنده تلاش‌های این کشور برای سرقت تاریخی و هویت سازی برای این کشور تاسیس یافته در دهه‌های اخیر است.

انتهای پیام/

R1396/P36446/S8,90,95/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کشور عُمان اخبار "امارات"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور ع مان اخبار امارات کشور ع مان اخبار امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی و نگاه به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار نوروزی عباس ذاکریان، فرماندار قم که در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در قم برگزار شد، اظهار داشت: قم یک جهانشهر ویژه و کانون معارف است.

وی با اشاره به اینکه بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی و نگاه به حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران باشد، مطرح کرد: این نگاه باید گسترش پیدا کند و وضعیت فعلی قابل قبول نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید یک حرکت علمی آغاز شود، عنوان کرد: در زمان صفویه یک نابغه علمی در اصفهان حضور داشت که محصول آن معماری‌های شهرسازی اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه باید یک الگوی برآمده از یک ذهن علمی، فنی و الهی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: باید به صورت عمیق‌تر و جامعه‌تر اقدام کنیم و در این راستا می‌توانیم در معرفی شخصیت‌های برجسته و فنی حوزوی همکاری داشته باشیم.

اعرافی با بیان اینکه در بافت حرم و اطراف حرم نگاه به تسهیل رفت آمد زائرین و طلاب نیست، تصریح کرد: قم سرمایه ارزشمندی در دنیا دارد و می‌تواند در عرصه زیارت گردشگری موفق‌تر عمل کند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه تقریبا هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد که تحصیل‌ کرده‌ای از قم در آن وجود نداشته باشد، افزود: متاسفانه در خود قم نسبت به این جایگاه و قدرت توجهی وجود ندارد و اگر این موضوعات برای مردم تبیین شود موجب افتخار آن‌ها است، چرا که این موضوعات هویت قم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خلیج فارس و دریای عمان تا جمعه مواج است
  • امارات مصادره بخش دیگری از فلسطین را محکوم کرد
  • «آمرلی» روایت به مثابه منشوری چند وجهی
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • امیرعبداللهیان: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان است
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات
  • وزیر خارجه عمان: به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین مسأله‌ای حیاتی است