Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-04@23:21:09 GMT

روشی جدید برای تشخیص بیماری‌های چشمی

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۲۲۳۹

به گزارش وانانیوز، 

 به نقل از مدیکال، محققان مرکز بهداشت چشم در UNSW سیدنی با تطبیق تکنیک‌های تشخیص الگو که برای ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، رویکرد جدیدی برای طبقه‌بندی و تشخیص بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ایجاد کرده‌اند.

این ابزار ترکیبی از نتایج چندین تکنیک تصویربرداری چشم حاصل شده است و قابلیت شناسایی علائم دژنراسیون ماکولا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محقق این تحقیق Angelica Ly اظهار کرد: میزان اطلاعات مربوط به تصویربرداری تشخیصی که به طور معمول در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد، به طور قابل ملاحظه‌ای در دهه گذشته افزایش یافته و در نتیجه اطلاعات بی‌شماری  ایجاد کرده است. به همین دلیل برای از دست ندادن اطلاعات ما به یک روش ساده‌تر برای پردازش تمام اطلاعات و اطمینان از نشانه‌های کلیدی نیاز داریم.

وی گفت: روش ما با ۹۱ درصد موفقیت برای شناسایی مشکلات چشمی از جمله دژنراسیون ماکولا مربوط به سن ارائه شده است.

در بیماری‌های چشمی شناسایی اولیه و دقیق برای جلوگیری از نابینایی ضروری است. با این حال  شناسایی بسیاری از نشانه‌های اولیه دژنراسیون ماکولا مربوط به سن دشوار است و ممکن است علائم حدود ۲۵ درصد بیماران مبتلا به بیماری زودرس یا متوسط، تشخیص داده نشود.

مدیر این مرکز - استاد مایکل کالونیتیس، حدود ۱۴ سال پیش این ایده را برای تشخیص ارائه کرد، اما اطلاعات زیادی در مورد کاربرد آن نداشت.

یکی دیگر از چالش‌های اصلی در رابطه با دژنراسیون ماکولا سن و نظارت بر بیماران است تا افراد در معرض پیشرفت بیماری در مراحل اولیه شناسایی شوند. پیشرفت بیماری نیز از طریق تصویربرداری چشمی کنترل می‌شود که روش فعلی خسته‌کننده و بی‌ثبات است.

روش جدید ارائه شده برای مراکز تصویربرداری چشم و یا نرم‌افزارها، برنامه‌های کاربردی زیادی به همراه خواهد داشت. در نتیجه عملکرد بهتری برای شناسایی بیماری در مراحل اولیه ارائه خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Investigative Ophthalmology & Visual Science منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: چشم پزشکی درمان سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رتیل‌ها مودار هستند؟

رتیل‌ها جانورانی پوشیده از مو هستند. اما اکثر عنکبوت‌ها چنین بدن «پشمالویی» ندارند. پس چرا رتیل‌ها اینقدر مودار به نظر می‌رسند؟ این مو‌ها مهمتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید.

به گزارش زی‌سان به نقل از راز بقا؛ «جروم روونر»، استاد دانشگاه اوهایو و سردبیر سابق مجله Arachnology که متعلق به انجمن باستان‌شناسی آمریکاست، می‌گوید: «برخلاف عملکرد بسیار محدود مو‌های انسان، مو‌های رتیل (و سایر عنکبوت‌ها) می‌توانند کار‌های مختلفی انجام دهند».

حس کردن دنیا

رتیل‌ها به دلایل مختلفی پشمالو هستند. برخلاف موی پستانداران که از کراتین ساخته شده، موی رتیل‌ها که «ستائه» نامیده می‌شوند، از کیتین ساخته شده، مشتقی از گلوکز که ساختار اسکلت بیرونی عنکبوت را نیز تشکیل می‌دهد. برخی از این مو‌ها به‌عنوان اندام‌های حسی عمل می‌کنند و به رتیل‌ها کمک می‌کنند تا بو کنند، بچشند، لمس کنند و ارتعاشات دنیای اطراف را تشخیص دهند. این مو‌های حسی عمدتاً روی پا‌ها و قسمت‌های دهان عنکبوت‌ها یافت می‌شوند و روی اعصاب حسی واقع در «پوست» یا کوتیکول عنکبوت اثرگذار هستند. 

 

حساس‌ترین مو‌ها که «تریکوبوتریا» نامیده می‌شوند، به دلیل اتصال «مفصلی» (مفصل توپی یا گودالی) آن‌ها به غشای کوتیکول، حتی کوچکترین تغییرات در حرکت هوا را تشخیص می‌دهند. این مو‌ها به هدایت رتیل‌ها در گرفتن شکار یا واکنش به احتمال شکار شدن آن‌ها کمک می‌کنند. در سال ۱۸۸۳، «فردریش دال»، جانورشناس آلمانی، این «مو‌های شنیداری» را زمانی نام‌گذاری کرد که تشابه آن‌ها به صدای ویولن را تشخیص داد. 

 

مو‌های حساس از نظر شیمیایی که برای بو و مزه استفاده می‌شوند، سخت و توخالی هستند. آن‌ها همچنین در تولید مثل نقش دارند و به رتیل کمک می‌کنند تا جفت پیدا کنند. روونر می‌گوید: «رتیل‌های نر در جستجوی لانه ماده سرگردان می‌شوند. اگر نزدیک لانه ماده حرکت کنند، مو‌های حساس از نظر شیمیایی آن‌ها توسط «فِرومون جنسی» (ماده شیمیایی که برخی جانوران برای جلب همنوع ترشح می‌کنند) که به رشته‌های ابریشمی نزدیک ورودی لانه متصل است تحریک می‌شود و در نتیجه نر را قادر می‌سازد ماده را پیدا کند». وی افزود: «این مو‌ها احتمالاً می‌توانند مواد شیمیایی باقی مانده از رتیل‌های شکار شده را تشخیص دهند».

مو‌های رتیل سه کاربرد دیگر نیز دارند:

اول، آن‌ها به رتیل‌ها که خونسرد هستند کمک می‌کنند تا دمای بدن خود را تنظیم کنند.
این باستان‌شناس می‌گوید: «مو‌ها لایه‌ای از هوا را در مقابل بدن و کوتیکول بیرونی خود به دام می‌اندازند و نوعی عایق ایجاد می‌کنند. رتیل‌ها با یک پوشش ضخیم مو می‌توانند در طول شب‌های خنک و در جنگل‌های بارانی و بیابان‌های استوایی همچنان فعال باقی بمانند».

 استاد دانشگاه اوهایو به دومین کارکرد مو‌های رتیل نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «مو‌های بلند همچنین به عنوان نوعی پوشش ضد آب عمل می‌کند که می‌توانند «در صورت غرق شدن رتیل در اثر سیل، آب را دفع کنند.»

سوم اینکه، سطح زیرین مو‌های پا‌های آن‌ها «چسبنده» است. این امر به رتیل‌ها کمک می‌کند تا از سطوح عمودی صاف بالا بروند. این شبکه‌های متراکم از مو‌ها «اسکوپولا» نامیده می‌شوند و به گرفتن طعمه توسط رتیل‌ها کمک می‌کنند.

بسیاری از رتیل‌های نیمکره غربی نیز تا ۱ میلیون موی تیز کُشنده روی شکم خود دارند که برای دفاع در برابر حملات از آن‌ها استفاده می‌کنند. روونر توضیح می‌دهد: «این مو‌های خاردار می‌توانند در پوست، چشم‌ها و غشای مخاطی شکارچیان فرو بروند و باعث آزار آن‌ها شوند».

رتیل‌ها در صورت تهدید، از پا‌های عقبی خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را به شکم خود می‌مالند تا این مو‌های خارش آور را جدا کنند و توده‌ای از خار‌های گزنده ایجاد می‌کنند که به بدن شکارچی نفوذ می‌کنند تا فرار کنند. هنگامی که این مو‌های خارش‌آور رتیل به افراد اصابت کند، باعث قرمزی، سوزش و خارش شوند و حتی اگر به چشم‌ها برخورد کنند. کور شوند. در مقابل، رتیل‌های بومی نیمکره شرقی دارای گزنه‌های خارش‌آور نیستند. در عوض آن‌ها سم قوی تری دارند و از موضع تهاجمی برای هشدار دادن به شکارچیان قبل از گاز گرفتن آن‌ها استفاده می‌کنند.

tags # حیات وحش سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • روشی برای درمان تنبلی چشم
  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • نحوه ساخت یک جعبه ابزار کاربردی با لوله پلیکا به روشی ساده (فیلم)
  • تراکتور مغلوب اولین کاپیتانی چشمی شد!
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • رونمایی از سامانه جامع بازار کار به زودی
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید