Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@08:44:21 GMT

مهار 70 درصدی ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۲۳۹۱

مهار 70 درصدی ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت:70 دردصد از ریزگردهای دریاچه ارومیه مهار شده است.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خشکی دریاچه ارومیه تبعات زیادی برای منطقه و موجودات زنده خواهد داشت تصریح کرد: اولویت دولت احیای صد درصدی دریاچه ارومیه است و درهمین راستا با اجرای پروژه های انتقال اب و کاشت درخچه هاو بوته در شوره زارهای منطقه توانسته 70 دردصد از ریزگردها را مهار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وسعت ریزگرد های نمکی در آذربایجان شرقی بیشتر از آذربایجان غربی است ادامه داد: غبار نمکی حاصل از خشکی دریاچه ارومیه همانند غبار خاکی نیست و به محض گسترش یافتن ان تمامی پوشش گیاهی را از بین می برد که در این راستا ستاد احیا  و منابع طبیعی با شناسایی مناطق گردو غبار و بیابان زدایی در صدد تثبیت ریزگردها  تلاش می کنند.

سرخوش با بیان اینکه دریاچه ارومیه 2میلیارد و 130 میلیون مترمکعب آب دارد تصریح کرد: تراز فعلی دریاچه 1270.80 است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 سانتی متر کاهش دارد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی فضای مجازی، رسانه و دنیای دیجیتال را بستری ارزشمند برای فرهنگسازی دانست و گفت: امروزه به سبب گسترش فناوری و دنیای مجازی برای انتقال اطلاعات و استفاده عمومی و گسترده اکثر جامعه از این بستر می تواند زمینه خوبی برای شناساندن اهمیت احیای دریاچه ارومیه و مضرات خشکی ان باشد.

وی با بیان اینکه مشکل زیست محیطی دریاچه ارومیه مسئله ای فرا منطقه ای است ادامه داد: خشکی دریاچه ارومیه اثرات جبران ناپذیری بر منطقه خواهد داشت و استفاده از زیرساختهای بروز از جمله فضای مجازی و دنیای دیجیتال در کنار پروژه های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه بسیار لازم است چرا که احیای دریاچه ارومیه بدون فرهنگسازی و همراهی مردم امکان پذیر نخواهد بود.

سرخوش با اشاره به اینکه امروزه دنیای بازی (گیم)در بین کودکان رواج یافته و زمینه خوبی برای فرهنگسازی است گفت: ساخت انواع بازی های رایانه ای می تواند دانش اموزان و کودکان را با مشکلات کم ابی، مصرف بهینه آب و خطرات اتمام ابهای زیر زمینی آشنا کند و فرهنگ استفاده صحیح و اصولی منابع ابی را از زمان کودکی به انها آموزش داد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی فرهنگسازی و ایجاد زیر ساخت آموزشی را از اولویت های ستاد احیا دانست و افزود: برهمین اساس در 9 شهر اطراف حوضه آبریز دریاچه ارومیه مقرر شده معلمان در کلاس های درس با بیان اهمیت صرفه جویی اب، خطرات خشکی دریاچه ارومیه ، اهمیت استفاده از ابیاری نوین فرهنگ سازی کرده و از بستر فضای اموزشی نیز برای احیای دریاچه ارومیه کمک شود.

وی ادامه داد: 2 میلیارد و 100 میلیون تومان نیز از محل اعتبارات سال 96 احیای دریاچه ارومیه برای تامین هزینه این زیرساخت آموزشی درنظر گرفته شده است.

سرخوش اجرای پروژه های اجرایی ستاد احیا و پروژه های اجتماعی و فرهنگسازی را مکمل هم دانست و بیان کرد: پروزه های احیا بدون فرهنگسازی و توجیه کشاورزان در روی آوری به کشاورزی نوین و کشت محصولات کم اب بر در حوضه دریاچه ارومیه میسر نمی شود.

 

 

 


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آذربایجان غربی بازی های رایانه ای جامعه دریاچه ارومیه دنیای مجازی موسسات مالی و اعتباری تلگرام تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید شهند در این نشست با بیان اینکه عزم و اراده جدی دولت مردمی سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه امروز با اتمام همه پروژه‌های سخت افزاری نجات دریاچه ارومیه که به معنی واقعی کلمه به صورت جهادی و شبانه روزی در طی دو سال گذشته به انجام رسید بر کسی پوشیده نیست گفت: با تلاش و مجاهدت شبانه روزی دولتمردان دولت مردمی و انقلابی امروز شاهد اتمام کلیه پروژه‌های سخت افزاری مصوب ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه هستیم و با اتمام این پروژه‌های فاخر محیط زیستی قسمت عمده‌ای از نیاز آبی دریاچه ارومیه تامین و به این دریاچه وارد می‌شود.   وی ادامه داد: از مهمترین موضوعاتی که اکنون سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تغییر شکل ایجاد شده در بستر دریاچه ارومیه و بشقابی شدن آن تاکید و توجه دارد، مدیریت علمی و عالمانه‌ی آب موجود در دریاچه ارومیه است تا با بکارگیری روش‌های علمی و عملی بتوان میزان تبخیر آب دریاچه را به حداقل رسانده و آب موجود در بستر دریاچه ارومیه را مدیریت نمود.   شهند با بیان اینکه فرآیند تبخیر آب در طبیعت یک امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است افزود: اکنون درصدد آن هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت علمی اساتید و پژوهشگران این عرصه، به طرح و برنامه‌ای عملیاتی برسیم تا آب موجود در دریاچه ارومیه مدیریت و میزان تبخیر آب از این دریاچه کنترل شود.   در ادامه، دکتر زینال زاده و اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه نیز دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در این رابطه ارائه کردند و مقرر گردید طرح مطالعاتی – عملیاتی در راستای مدیریت تبخیر آب دریاچه ارومیه با بهره مندی از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تدوین و جهت بررسی و تصویب نهایی به ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه ارایه گردد. گفتنی است بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در سال‌های اخیر میزان تبخیر از دریاچه ارومیه به بالغ بر دو میلیارد متر مکعب رسیده است.

دیگر خبرها

  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • بهره برداری از آب‌های انتقالی به دریاچه ارومیه ممنوع است
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه