Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@05:22:29 GMT

۵ هزار مگاوات؛ اوج مصرف برق در تهران

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۳۸۶۷

۵ هزار مگاوات؛ اوج مصرف برق در تهران

مدیر عامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: پیش بینی می کنیم میزان مصرف برق در تهران در اوج به ۵ هزار مگاوات برسد که در این صورت شرایط تامین برای ما سخت می شود.

ایران آنلاین / حسین صبوری  با اشاره به اینکه در فصل تابستان همه­ زنجیره برق یعنی تولید، انتقال و توزیع باید به طور کامل در مدار باشند، افزود: امسال به دلیل­ کمبود تولید نیروگاه های برق آبی پایش شبکه برق تهران و رفع اشکالات آن و مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است ۴۰۰ مگاوات با کمک بخشهای اداری، صنعتی و خانگی مدیریت مصرف اعمال شود تا به آسایش و آرامش مردم و مشترکان لطمه وارد نشود و دچار خاموشی نشویم.

صبوری­ ساعت های پیک روز را از ۱۲ تا ۱۶ و پیک شب را از ۱۹ تا ۲۳ اعلام کرد و گفت: مشترکان از استفاده لوازم پر مصرف در ساعت اوج مصرف برق خودداری کنند و هر آنچه که می تواند به تامین برق پایدار کمک کند تا خاموشی نداشته باشیم را مدنظر داشته باشند.

وی از مشترکان خواست با ۱۰ درصد صرفه جویی و صحیح مصرف کردن در طول تابستان از خاموشی جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول­­ با تاکید بر اینکه در طول تابستان فقط ۲۰۰ ساعت اوج مصرف برق داریم، افزود: با رعایت الگوی مصرف هم به اقتصاد خانواده و از طرفی به اقتصاد کشور کمک می کنیم.

صبوری­ با اشاره به اینکه ۴ و نیم میلیون مشترک برق در تهران بزرگ وجود دارد که ۱۵ درصد مشترکان کشور را شامل می شود، گفت: ۱۰ درصد برق کشور را مشترکان تهرانی مصرف می کنند که این رقم بالایی است و می تواند برق چند استان را تامین کند. ۶۰ درصد مشترکان خانگی تهران الگوی مصرف را رعایت می کنند ولی ۲۰ تا ۳۰ درصد مشترک بد مصرف در تهران داریم. الگوی مصرف برق در تابستان در تهران ۲۵۰ کیلو وات ساعت است و در فصول دیگر الگوی مصرف ۲۰۰ کیلو وات ساعت است.

وی درباره افزایش ۷ درصدی قیمت برق برای مشترکان پرمصرف نیز گفت: مشترکانی که بیش از الگو برق مصرف کنند، هزینه برق آنها به صورت پلکانی افزایش می یابد و مصوبه اخیر دولت بر این مبناست که میزان مصرف بد مصرف ها را کنترل کنیم و این مصوبه شامل آنها می شود.

/مهر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۳۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته

ناترازی در تولید و تقاضا‌ی برق در سال‌های اخیر و لزوم رفع آن در صنعت برق به عنوان یک صنعت پیشران به جهت تامین انرژی مورد نیاز صنایع و معادن کشور، موجب شد که وزارت نیرو برای کاهش این ناترازی اقدامات متعددی را پیش‌بینی کند.

البته که بخشی از این اقدامات، به حوزه افزایش ظرفیت‌های تولید و توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور خلاصه می‌شود و طبق آخرين آمار حدود ۸ هزار مگاوات در دوسال اخیر به توان تولیدی برق کشور اضافه شده است. اما در عین حال تنها به این افزایش اتکا نشد و تلاش‌هایی در زمینه بهینه سازی مصرف در طرف مصرف کنندگان به ویژه در بخش خانگی صورت گرفت. بهره گیری از سیاست‌های تشویقی، اقدامی بود که با هدف بهره مندی مردم از پاداش نقدی و در جهت کاهش پیک مصرف و همین‌طور نهادینه کردن مصرف صرفه جویی در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی شد. اقدامی که دولت نتیجه آن را گرفت و در این دوسال هیچ خاموشی به بخش خانگی تحمیل نشد.

در سال اول این طرح فقط بخش خانگی و مشترکانی که مصرفی پایین‌تر از الگو (۳۰۰ کیلووات در مناطق عادی) داشتند، شامل پاداش مدیریت مصرف برق می‌شدند و برای هر مشترک به ازای هر کیلووات صرفه جویی ۵۰۰ تومان محاسبه و روی قبوض آنها اعمال می‌شد. برای سال ۱۴۰۲ سیاست گذاری به این شکل انجام شد که مشترکان بیشتری از جمله پرمصرف‌ها نیز امکان بهره مندی از پاداش را داشته باشند و بتوانند در این طرح مشارکت کنند؛ همچنین مبلغ پاداش برای مشترکان نیز افزایش ۲۰ برابری پیدا کرد و در پایان طرح۲۲۰۰ میلیارد تومان به حدود ۱۰ میلیون قبض پرداخت شد. تقریبا یک سوم از این قبوض مشمول پاداش نیز قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی بستانکار شدند.

گرمای هوا در سال گذشته سبب شد که مصرف مجموع بخش‌های تقاضاکننده برق (خانگی، اداری، صنایع و کشاوری) ۶.۶ درصد افزایش پیدا کند، اما با همراهی ۴۰ درصد از مشترکان در طرح پاداش مدیریت مصرف صنعت برق رشد مصرف بخش خانگی منفی شد و شاهد نتایج بسیار خوبی در تامین برق پایدار همه مشترکان به ویژه مشترکان صنعتی بودیم که به این ترتیب بخش تولید کشور با مشکلات کمتری در زمینه تامین انرژی مواجه شد.

بخش تجاری هم امسال مشمول پاداش مدیریت مصرف برق می شود

در ادامه‌ مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص برنامه ریزی‌ها برای عبور از اوج مصرف تابستان ۱۴۰۳ گفت: ۱۸۰ برنامه در ۶ محور با هدف تامین پایدار برق در تایستان تدوین شده که شامل توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و همنیطور برنامه‌های مدیریت مصرف است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه‌ها در حوزه مدیریت مصرف گفت: در این حوزه نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و طرح پاداش مدیریت مصرف برای مشترکان خانگی در برنامه‌ها قرار دارد. امسال در نظر گرفتیم که بخش تجاری هم به طرح پاداش مدیریت مصرف اضافه کنیم و برنامه‌های تشویق محور وزارت نیرو در سمت تقاضا در برنامه‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مشارکت مردم در افزایش تامین برق برای صنعت کشور

اگر نگاهی به اعداد و ارقام تامین برق مصرف بخش خانگی و اثرگذاری طرح پاداش مدیریت مصرف در دو سال گذشته داشته باشیم، در سال ۱۴۰۰، ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مصرفی برق در بخش خانگی بوده که در سال ۱۴۰۲ با رشد منفی نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. به عبارت دیگر حتی اگر رشد متوسط ۵ درصدی سالانه در حوزه خانگی را هم در نظر بگیریم حدود ۷ میلیارد کیلووات ساعت انرژی کمتری در بخش خانگی مصرف شد. این برق حاصل از صرفه جویی و مشارکت مردم در پاداش مدیریت مصرف برق، به سمت صنایع روانه شد و در سال گذشته طی بازه اجرای طرح مدیریت مصرف ۲۲.۵۵ درصد، انرژی برق بیشتری تحویل صنایع کشور شد. این بخش در مجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش را رقم زد.

انتظار می‌رود طرح پاداش مدیریت مصرف برق امسال نیز طبق روال دو سال گذشته از ابتدای خردادماه آغاز شود و مشترکان تا پایان شهریور فرصت مشارکت در این طرح را داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • قطع گاز در رشت و خمام
  • اجرای طرح پاداش مدیریت مصرف برق گسترده‌تر از ۲ سال گذشته
  • قبض سنگین برق برای مصرف‌کنندگان کولر گازی
  • قبض سنگین برق در پی استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل