Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@07:08:12 GMT

نماز‌های پرفضیلت در ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۴۹۳۲

نماز‌های پرفضیلت در ماه رمضان

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ ماه مبارک رمضان همواره با اعمال و آدابی همراه است که هر کدام از آنها در کنار روزه داری بندگان، ثوابی دوچندان را نصیب آنها می کند.
در روایات بسیاری آمده که خواب فرد روزه دار هم عبادت است و هر لحظه و ساعت از ماه مبارک رمضان دارای فضیلت و اعمالی است که غفلت از آن از توشه راه ما برای رسیدن به سعادت اُخروی کم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علامه مجلسى رحمه الله علیه در زادالمعاد در فصل آخر اعمال ماه رمضان به نقل از مفاتیح الجنان پیرامون نمازهای وارده در روزهای ماه مبارک رمضان اینگونه نوشته است:
 
* نماز شب اول، چهار رکعت، در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه سوره توحید.
 
* نماز شب دوم، چهار رکعت، در هر رکعت بعد از حمد بیست بار سوره قدر.
 
* نماز شب سوم، ده رکعت، در هر رکعت حمد و پنجاه بار سوره توحید.
 
* نماز شب چهارم، هشت رکعت، در هر رکعت حمد و بیست مرتبه سوره قدر.
 
* نماز شب پنجم، دو رکعت، در هر رکعت حمد و پنجاه بار توحید و بعد از سلام، صد مرتبه اللهم صل على محمد و آل محمد.
 
بیشتر بخوانید: بهترین اعمال مستحبی ماه مبارک رمضان چیست؟
نماز‌ شب‌های ماه مبارک رمضان
* نماز شب ششم، چهار رکعت، در هر رکعت حمد و سوره ملک.
 
* نماز شب هفتم، چهار رکعت، در هر رکعت حمد و سیزده مرتبه سوره قدر.
 
* نماز شب هشتم، دو رکعت، در هر رکعت حمد و ده مرتبه سوره توحید و بعد از سلام هزار مرتبه سبحان الله.
 
* نماز شب نهم، شش رکعت، بین نماز عشاء و قبل از خواب، در هر رکعت حمد و هفت مرتبه آیه الکرسى و پس از آن پنجاه مرتبه اللهم صل على محمد و آل محمد.
 
* نماز شب دهم، بیست رکعت، در هر رکعت حمد و سى مرتبه سوره توحید.
 
* نمازشب یازدهم، دو رکعت، در هر رکعت حمد و بیست بار سوره کوثر.
 
* نماز شب دوازدهم، هشت رکعت، در هر رکعت حمد و سى مرتبه سوره قدر.
 
* نماز شب سیزدهم، چهار رکعت، در هر رکعت حمد و بیست و پنج مرتبه سوره توحید.
 
* نماز شب چهاردهم، شش رکعت، در هر رکعت حمد و سى مرتبه سوره زلزال.
 
* نماز شب پانزدهم، چهار رکعت، در دو رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید و در دو رکعت دیگر پنجاه مرتبه سوره توحید.
 
* نماز شب شانزدهم، دوازده رکعت، در هر رکعت حمد و دوازده مرتبه سوره تکاثر.
 
* نماز شب هفدهم، دو رکعت، در رکعت اول حمد و هر سوره که خواهد و در رکعت دوم حمد و صد بار توحید و بعد از سلام صد مرتبه لا اله الا الله.
 
نماز‌ شب‌های ماه مبارک رمضان
* نماز شب هجدهم، چهار رکعت، در هر رکعت حمد و بیست و پنج بار سوره کوثر.
 
* نماز شب نوزدهم، پنجاه رکعت،در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه سوره زلزال و گویا مراد آن باشد که در هر رکعت یک بار سوره زلزال بخواند زیرا در یک شب دو هزار و پانصد بار سوره زلزال خواندن دشوار است.
 
* نماز شب بیستم و بیست و یکم و بیست و دوم و بیست و سوم و بیست و چهارم، هشت رکعت که در هر رکعت بعد از حمد هر سوره اى که میسر شود.
 
* نماز شب بیست و پنجم، هشت رکعت، در هر رکعت حمد و ده بار سوره توحید.
 
* نماز شب بیست و ششم، هشت رکعت، در هر رکعت حمد و صد بار توحید.
 
* نماز شب بیست و هفتم، چهار رکعت، در هر رکعت حمد و سوره ملک و اگر نتوانست بیست مرتبه سوره توحید.
 
* نمازشب  بیست و هشتم، شش رکعت، در هر رکعت حمد و صد مرتبه آیه الکرسى وصد مرتبه سوره توحید و صد مرتبه سوره کوثر و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد.
 
نماز‌ شب‌های ماه مبارک رمضان
 
نماز شب بیست و هشتم  به این صورت است: شش رکعت نماز ،حمد و ده مرتبه  آیه الکرسى و ده مرتبه کوثر و ده مرتبه قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات   بفرستد.
 
* نماز شب بیست و نهم، دو رکعت، درهر رکعت حمد و بیست مرتبه سوره توحید.
 
* نماز شب سى ام، دوازده رکعت، در هر رکعت حمد و بیست مرتبه سوره توحید و در پایان صد بار صلوات بر محمد و آل محمد، و این نماز‌ها همین طور که گفته شد، هر دو رکعت یک سلام دارد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ماه رمضان ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌هایی از آیات و آموزه‌های قرآن در آثار سعدی / مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت

ابومحمد مُصلِح بن عَبدُالله معروف به شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی در سال‌های اول سده هفتم هجری حدوداً در سال ۶۰۶ ه. ق در شهر شیراز متولد شد. خانواده‌اش از عالمان دین بودندو سعدی خود در این مورد می‌گوید: همه قبیله من، عالمان دین بودند / مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت. سعدی سال‌ها در مرکز علم آن زمان جهان اسلام یعنی نظامیه بغداد که ورود هرگونه‌اندیشه فلسفی یونانی به آن ممنوع بوده است، درس خوانده و از دیگر عوامل مؤثر بر آثار سعدی می‌توان علاوه بر فضای اسلامی قرن ششم و تحصیل سعدی در مدرسه علمیه بغداد، به بهره‌مندی وی از محضر استادان قرآنی و نیز تسلط وی به زبان عربی و آیات و احادیث قرآنی اشاره کرد.

این شاعر نام‌آور فارسی مانند دیگر گویندگان و نویسندگان پارسی گوی به طرق گوناگون از قرآن و حدیث بهره برده است. گاه از بخشی از آیه یا حدیث گاه به معنی و مفهوم آن‌ها و گاه با تلمیح و اشاره به یک واژه، به آن دو گوهر آسمانی، سخن خود را گرانقدر ساخته است.

بهره‌گیری از کلام خدا در تلمیح‌های ادبی

استفاده بسیار زیاد و شایسته از آیات و روایات قرآنی و مفاهیم آن از ویژگی‌های آثار سعدی شیرین سخن است. در ادب فارسی کمتر شاعری را می‌توان پیدا کرد که در اشعارش به اندازه سعدی از قرآن و روایات تأثیر گرفته باشد. شیخ اجل از همان ابتدای بوستان و گلستان و غزلیات، تسلط بی‌نظیر خود را به کلام الله و احادیث نشان می‌دهد.

در واقع الگوی اصلی سعدی در آثارش قرآن است و بهره‌گیری از تلمیح‌های ادبی و اشاره‌های مستقیم و غیر مستقیم به آیات و مفاهیم قرآنی از ویژگی‌های سخن سعدی است و توجه وی به آیات قرآن، بهره‌گیری از نوعی حکمت شرعی و نبوی است. در ادامه برخی از شواهد و مستندات قرآنی را در این مورد بررسی می‌کنیم.

طاعتش موجب قربت است

در مقدمه گلستان مفاهیم حمد و ستایش، تقرب، پروردگار و عجر انسان ذکر می‌شود و در پایان آیه ۱۳ سوره مبارکه سبا می‌آید: «اعْمَلُوا آلَ دَاوُدَ شُکراً وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِی الشَّکورُ»

سعدی در دیباچۀ گلستان می‌گوید: «طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» که طاعتش موجب قربت است به آیه شریفه ۱۳ از سوره حجرات اشاره دارد: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ؛ گرامی‌ترین شما در نزد خدا پرهیزگارترین شماست». و به شکر اندرش مزید نعمت: اشاره به این آیه است: «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ؛ اگر سپاس بگذارید بر نعمت شما می‌افزایم». (ابراهیم/۷)

همچنین در بیتی دیگر می‌خوانیم: اگر بنده کوشش کند بنده‌وار / عزیزش بدارد خداوندگار

این بیت ترجمه دقیقی است از آیه ۹۶ سوره مریم که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدّا؛ هر کس‌ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد خدا برایش دوستی (در بین مردم) قرار می‌دهد.»

صانع حی توانا

در قرآن کریم بسیار به صناعت خداوندگار اشاره شده است. سعدی نیز در اشعارش در این خصوص گفته است:

اول دفتر به نام ایزد دانا / صانع پروردگار حی توانا

از درخشندگی و بنده نوازی / مرغ هوا را نصیب و ماهی دریا

از همگان بی‌نیاز و بر همگان مشفق / از همه عالم نهان و بر همه پیدا

که اشاره دارد به آیات زیادی از جمله «صُنْعَ اللَّهِ الَّذِی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ…؛ قدرت الهی را [بنگرید] که هر چه را محکم و استوار پدید آورد». (نمل/ ۸۸)

سبـحـان مـن یمیت و یحیی / و لا الـه الا هـو الذی خلق الارض و السّماء.»

بیت فوق برگرفته از این آیات است: «لا اِلهَ اِلاّ هُوَ یُحیی وَ یُمیتُ فَامِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ…؛ معبودی جز او نیست، زنده می‌کند و می‌میراند. پس، به خدا و فرستاده اوایمان‌آورید». (اعراف/ ۱۵۸)

و «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعَالَی عَمَّا یُشْرِکُونَ؛ آسمان‌ها و زمین را به حق آفریده است، او والاتر از آن است که چیزی را شریک او سازند». (نحل/ ۳)

گل از خار است و ابراهیم از آزر

داستان‌های قرآنی بسیار در ادبیات فارسی آمده‌اند و حتی به ضرب المثل‌ها راه یافته‌اند. سعدی نیز در اشعارش به برخی از داستان‌های قرآنی اشاره کرده است. به طور مثال می‌خوانیم:

چو کنعان را طبیعت بی‌هنر بود / پیمبر زادگی قدرش نیفزود

هنر بنمای اگر داری نه گوهر / گل از خار است و ابراهیم از آزر

این ابیات نیز، به آیات ۴۷ـ ۴۶ از سوره هود اشاره دارد که در آن ماجرای کنعان، فرزند کافر حضرت نوح(ع) مطرح شده است.

در مجموع بیش از ۱۲۰۰ مورد در آثار سعدی شیرازی به داستان‌های مختلف قرآنی اشاره شده است و از این میان شیخ اجل در گلستان ۱۰۲ مورد و در بوستان ۱۱۵ آیات قرآنی را به صورت آشکار آورده است و به طور تقریبی در گلستان ۷۰ مورد حدیث نبوی و در بوستان ۵۲ مورد از احادیث را مورد استفاده قرار داده است. اساس تأثیرپذیری سعدی از قرآن استفاده مستقیم از آیات نیست بلکه او مفاهیم آموزه‌های قرآن را در آفرینش فضای اشعار و حکایت‌ها به کار می‌گیرد و می‌توان گفت که بیان هنری سعدی بیش از هر چیز مدیون قرآن است.

دیگر خبرها

  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند
  • انتشارات سوره مهر با تمرکز بر ۲ کتاب در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد
  • معبر اطراف میدان توحید در کرمان پیاده‌راه می‌شود
  • جشنواره «نقالان سوره» بر روی مهم‌ترین مخاطب هنر دست گذاشته است
  • جنایت در غزه نتیجه جاهلیت مدرن است
  • آیا امر به معروف و نهی از منکر، توهین به کرامت طرف مقابل است و یا سوق دادن او به مرتبه‌ای بالاتر از کرامت انسانی؟
  • مسابقه حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم ویژه سوادآموزان
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» در سوره‌مهر منتشر شد
  • از آب نیسان، باران شفابخش بهاری غافل نشوید
  • جلوه‌هایی از آیات و آموزه‌های قرآن در آثار سعدی / مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت