Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرهام جانفشان، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی، در سفر به استان خوزستان و در حاشیه بازدید از خانه تاریخی ماپار اهواز، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یکی از وظایف صندوق احیا، را بهره ‌برداری و مرمت بناهای تاریخی عنوان کرد و بیان داشت: این بهره‌ برداری هم سبب رونق گردشگری می‌شود و هم علاقمندان به خانه‌های تاریخی می‌توانند از آن‌ها استفاده لازم را ببرند، ضمن اینکه سبب ایجاد اشتغال‌ در این بخش نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به وجود خانه‌های تاریخی بسیار در خوزستان اشاره و هدف از این سفر را بازدید از این اماکن و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه‌ مطلوب ‌تر افزوده شدن این خانه ‌ها به چرخه‌ بهره‌برداری عنوان کرد.

جانفشان در ادامه اظهار داشت: 269 بنا در اختیار صندوق احیا قرار دارد که حدود 70 بنا در چرخه مرمت قرار گرفته‌اند و 20 بنا به‌صورت بهره‌برداری موقت یا دائم مشغول فعالیت هستند که یکی از این بناهای قابل بازدید، خانه ماپار در خوزستان است که مرمتش به پایان رسیده و در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی در خصوص دیگر بناهای واگذار شده صندوق احیا در خوزستان تصریح کرد: در شوشتر نیز بناهای خوبی مانند کاروانسرای افضل و خانه مستوفی وجود دارند که مورد مرمت و بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

این مقام مسئول در مورد میزان تسهیلات برای مالکان خصوصی بناهای تاریخی اذعان داشت: با هماهنگی ادارات کل استان‌ ها، تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد تومان در اختیار مالکان قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه تعیین کاربری نیز از اختیارات این صندوق است و آمادگی داریم مالکان خصوصی به این صندوق مراجعه کرده و از این فرصت خوبی که دولت برای رونق گردشگری و احیا بناهای تاریخی بوجود آورده، استفاده نمایند.

پرهام جانفشان افزود: میزان این کمک‌ها به وسعت بنا، میزان اشتغالزایی و موقعیت بنا در منطقه بستگی دارد و سرمایه‌گذار با ارائه طرح ارزیابی می‌تواند از 70 درصد تسهیلات بانکی استفاده کند.

وی گفت: صندوق احیا در زمینه‌ مرمت، تهیه‌ نقشه‌ها و نظارت، به مالکان خصوصی کمک خواهد کرد تا با شرایط بهتری کارشان را ادامه دهند.

خانه‌ی تاریخی ماپار، خانه‌ای 2 طبقه و دوره‌ساز با دیوارهای آجری با سبک معماری سنتی خوزستان و متعلق به دوره پهلوی اول است. این خانه 2 حیاط دارد و در هر حیاط یک حوض زیبا قرار گرفته است. این بنا با آجر تزئین شده و وجود زیرزمین‌های سنگی، 2 حیاط بزرگ در 2 طرف ساختمان، طاق نماها و درهای چوبی از ویژگی های آن به شمار می‌رود. این خانه تاریخی پس از واگذاری به بخش خصوصی با عنوان مجموعه فرهنگی، پذیرایی و صنایع دستی در حال فعالیت است.

انتهای پیام/گ

بازدید از خانه ماپار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی بافت فرسوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۵۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیا و مرمت قنات مدوئیه

به خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جلسه بررسی مشکلات قنات مدوئیه باحضور محمدی معاون سیاسی وامنیتی فرماندار، هوشمند مدیر و دهقان مسئول آب وخاک جهاد کشاورزی در مسجد عزیز آباد، برگزارشد.   دراین نشست که کشاورزان ونمایندگان قنات نیز حضور داشتند، راهکار‌هایی درخصوص پیشکار کنی، خرابه کشی، ریزش برداری این قنات ارائه گردید وتمهیداتی به منظور احیا ومرمت آن نیز اندیشیده شد.   گفتنی است طول این قنات۵۰۰۰متر می‌باشد، که ۴۰۰نفر بهره برداربه صورت مستقیم از آن استفاده می‌کنند که باتوجه به محدودیت منابع آبی در شهرستان، بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای راندمان آبیاری، کاهش هدر رفت آب، اصلاح روش‎‎های آبیاری و استفاده از گیاهان کم آبخواه در الگو و ترکیب کشت، دارای اهمیت ویژه‎‎ای است.

دیگر خبرها

  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بهره برداری از اولین خانه خلاق و نوآور مهارت کشور در کردستان
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال