چاپ ترجمه ای جدید از کتاب «انسان خردمند»
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۵۲۷۸
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ساپی ینس» (گشت و گذاری در تاریخ بشر) نوشته یووال نواح حراری به تازگی با ترجمه محسن مینو خرد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب چهل و ششمین عنوان از مجموعه «اسطوره و تاریخ» است که توسط این ناشر چاپ می شود.
پیش از این، اولین ترجمه از کتاب مورد نظر با عنوان «انسان خردمند» با ترجمه نیک گرگین توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یووال نواح حراری نویسنده اثر پیش رو، دارای مدرک دکترای تاریخ از دانشگاه آکسفورد است. او در حال حاضر به تدریس تاریخ جهان مشغول است. این محقق در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه سالانه پولانسکی به خاطر خلاقیت و ابتکار در علوم انسانی شد. نواح حراری می گوید: «من همه را ترغیب می کنم تا فارغ از اعتقاداتشان روایات اساسی موجود در دنیا را زیر سوال ببرند و تحولات گذشته را به علایق کنونی مربوط سازند و از مباحث جنجالی نهراسند.»
این کتاب ۴ بخش اصلی دارد که عبارت اند از: انقلاب شناختی، انقلاب کشاورزی، یگانه گردی بشریت و انقلاب علمی. در این بخش ها، عناوین و موضوعاتی چون روزی از زندگی آدم و حوا، اهرام سازی، دادگری ای در تاریخ نیست، پیکان تاریخ، بوی خوش پول، قانون دینی، درخت دانش، راز کامیابی، چرخ صنعت، مرام کاپیتالیستی، پایان هوموساپی ینس، کشف نادانی و ... مطرح شده اند.
پیش از شروع مطالب کتاب هم خط زمانی تاریخ در عنوان هایی که از ۱۳ و نیم میلیارد سال پیش شروع شده و تا روزگار کنونی و آینده می رسند، درج شده است.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
شکل نقره سکه نبود، بلکه ۸/۳۳ گرم نقره بود. وقتی قانونگان حمورابی می گفت اگر مردِ بالادستی برده زن را بکشد باید به صاحبش بیست شکل نقره بپردازد، منظور این بوده می بایست ۱۶۶ گرم نقره بپردازد، نه بیست سکه. بیش ترینه اصطلاح های مالی در عهد عتیق [کتاب دینی یهودیان و مسیحیان. -م] به نقره اشاره دارند، نه سکه. برادران یوسف وی را به بیست شکل نقره به اسماعیلیان می فروشند، یا ۱۶۶ گرم نقره (همان بهای یک برده زن _ آخر او جوان بود.)
برخلاف سیلای جو، شکل نقره ارزش ذاتی نداشت. نمی شد خوردش، نوشیدنش یا جامه ای از نقره پوشید، و نرم بود و نمی شد ازش ابزارهای به درد خوری ساخت _ تیغه خیش یا شمشیر نقره ای کمابیش عین ورق آلومینیوم خم بر می دارند. وقتی هم نقره و طلا به کاری زده می شوند، ازشان گوهرافزار، تاج یا دیگر نمادهای مقاوم، یعنی کالاهای تجملی می سازند که اعضای فرهنگی خاص باشان مقام اجتماعی والای خود را نشان می دهند. ارزش نقره و طلا پاک فرهنگی ست.
این کتاب با ۴۵۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان منتشر شده است.
کد خبر 4297663 صادق وفاییمنبع: مهر
کلیدواژه: ترجمه نشر چشمه نشر نو نمایشگاه کتاب تهران کتاب و کتابخوانی ادبیات مصلی ترجمه بازار نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصلی تهران ادبیات جهان نهاد کتابخانه های عمومی کشور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیچ فردی نمیتواند در مخلوق بودن،خود را بالاتر از انسان ها بداند
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: انسان در طول تاریخ، تمامِ همتش پاسخ به نیازهایش بوده، چرا که انسان ذاتاً موجودی نیازمند آفریده شده است. خطر مهلکی که در کمین انسان است، از یک سو تشخیص نادرست نیازهایش است و از سویدیگر تجویز پاسخهای نادرست به این نیازها. ارمغان انبیای الهی برای عبور دادن انسانها از این گردنه پرخطر، چیزی نیست مگر تعالیمی از جنس وحی الهی؛ قرآن کریم آن تحفه گرانبهایِ بینظیرِ شفابخشِ هدایتکنندهای است که بهواسطه حضرت محمد (ص) از طرف خدای متعال برای انسان فرستادهشده است. انسان به سرمنزل آرامش، اطمینان و رضایتمندی در این دنیا نمیرسد مگر بهواسطه استمداد و بهرهمندی عملی از این کتابِ باعظمت.
قرآن کریم، حقایقی را به انسان تعلیم میدهد که انسانِ قرن بیستویکم، با وجود تمام پیشرفتهای مادی بشری که به دست آورده است هیچگاه توان و امکان دانستن آنها را نداشته و ندارد، حقایقی که اگر برای انسان آشکار شود و به آنها عمل کند، سبب قدرتمندی و رستگاریاش میشود. لذا فقط کسانی میتوانند از گمراهی آشکار خارج شوند و بهسوی تباهی نروند، که مورد تعلیم کتاب خدا قرار گرفته باشند. قرآن، کتاب حکیم، کتاب کریم و کتاب هدایتی است که هرکسی با آن نشستوبرخاست نماید، بینایی او افزوده میشود و قلب او به نور هدایت روشن و توانش برای پیمودن راه حق مضاعف میشود.
بهرهمندی از قرآن، فقط با انس و ارتباط مداوم با این چشمه نورانی است که محقق میشود. حفظ قرآن شاید جز بهترین راهکارهای ایجاد انس و ارتباط مداوم با قرآن کریم باشد. حفظ قرآن اگر همراه با فهم و استفاده مکرر آیات در زندگی باشد، میتواند بهانه انس بیشتر ما با قرآن کریم شود. باید تلاش شود تا حفظ قرآن کریم مقدمه جاری شدنِ قرآن در صحنههای گوناگون زندگی یکایک انسانها شود. متن زیر حاصل تلاش دارالقرآن کریم برای تبیین و همچنین حفظ موضوعی آیات قرآن کریم است که در روزهای ماه مبارک رمضان تقدیم نگاه شما میشود.
آنچه در ادامه میخوانید بخش هفتم مجموعه «زندگی با آیه ها» برگرفته از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن حضرت آیت الله خامنهای است:
ذَٰلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ
ترجمه تدبری آیه ۱۰۲ انعام
«ذَٰلِکُمُ ٱللَّهُ رَبُّکُمۡۖ» خدایی با این عظمت که نشانههای عظمتش در آیات پیشین بیان شده، پروردگار شماست و با این عظمت، دیگر جایی برای دلبستن به دیگران و شریکگرفتن در عبادت باقینمیگذارد. «لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ» غیر از خدای متعال، هیچکس دیگری این شأنیت را ندارد که حیران و خاضع در برابر او شوید. «خَٰلِقُ کُلِّ شَیۡءٖ فَٱعۡبُدُوهُۚ» اوست که همهچیز را آفریده و بقیه مخلوق او هستند، پس باید او را بپرستید. لذا هیچ انسانی نمیتواند خودش را در مخلوق بودن، بالاتر از دیگر انسانها بداند تا بهواسطه آن برتری، پرستیده شود. «وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیۡءٖ وَکِیلٞ» و او عهدهدار همهچیز است. همه میتوانند بدون ترس از وجود معارض یا شریک، با خیال راحت به او تکیه کنند.
بذری در بند خاک
تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
بنده من شو وُ برخور ز همه سیمتنان
یک بذر گل به هرچه بخواهد میرسد، به ریشه، به ساقه، به برگ، به گلبرگ، غنچه، گل، رنگ، عطر، جمال، لطافت، طراوت، حیات اما به شرط آنکه در بند خاک، و بنده خاک باشد! همان خاکی که اگر هست و هرچه هست از اوست و هرچه بخواهد در اوست، و مبدأ و منشأ، اوست. پس در بند بودن همان و برخورداری هم همان.
و قصه آدمی و خداوند دقیقاً یک چنین قصهای است، آدمی گُل نمیکند، به گُل نمینشیند، و گُلی به سر نمیزند مگر آنکه در بند و بنده خدا باشد؛ لذا فرمود: «فَٱعۡبُدُوهُۚ» بنده او باشید.
همو که نهتنها آفریدگار شما، بلکه آفریدگار همه و همهچیز است، «هُوَۖخَٰلِقُ کُلِّ شَیۡءٖ» همو که شما دستپروردۀ اویید «ذَٰلِکُمُ ٱللَّهُ رَبُّکُمۡۖ» همو که نگهبان و نگهدار عالَم و آدم است «وَهُوَ عَلَیٰ کُلِّ شَیۡءٖ وَکِیلٞ».
کدخدای عالَم
توحید یعنی جهان دارای یک آفریننده و سازنده و بهتعبیری دارای یک روح پاک و لطیف است. [۱] وقتی که یک مسلمان از دیدگاه اسلام به این عالم نگاه میکند، این عالم را یک موجود مستقلی نمیبیند؛ بلکه یک موجودی میبیند وابسته به یک قدرت بالاتر. [۲]
خدا کیست؟ آن موجودی که «لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ» هیچ معبودی بهجز او نیست. «إِلَٰه» را معبود معنا کنید. «إِلَٰه» یعنی هر آن موجودی که انسان در مقابل او بهصورت تقدیس، بهصورت تعظیم و تکریم، خضوع میکند، اختیار خودش را دست او میدهد، سررشته زندگیاش را به او میسپرد، او را دست باز و مطلق العنان در زندگی خود قرار میدهد، این را در اصطلاح قرآنی میگویند «إِلَٰه».
آن کسانی که هوای نفس را سررشتهدار زندگی خود میکنند، الهشان هوای نفسشان است. آن کسانی که یک انسان سرکش و متجاوز را در امور زندگی خود، دستش را باز میگذارند، الهشان همان شیطان است. آن کسانی که به سنتها و عقیدههای پوچ بهطور بیقیدوشرط تسلیم میشوند، الهشان همان سنت و عقیده پوچ است. هرچه در وجود انسان و در زندگی انسان، بیقیدوشرط دستش باز باشد و حکومت و تحکم بکند، او «إِلَٰه» است.
اینجا میگوید که «لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ» هیچ معبودی به جز او نیست. یعنی چه نیست؟ یعنی در دنیا نیست؟ هزاران معبود بود در دنیا! سیصدوشصت تا در خودِ کعبه آویزان و قرار داده شده بود، سیصدوشصت عروسک! همینقدر هم عروسکهای جاندار در دنیا داشتند فرمانروایی میکردند. چطور الهی نیست؟! یعنی اله واقعی نیست، اله قانونی نیست، اله حقیقی نیست؛ یعنی هرکس دیگر را غیر از الله به الوهیت، به آن معنایی که گفتیم، به معبودیت پذیرفتید، گناه کردید، برخلاف حق، عملی انجام دادید. [۳]
همه در مقابل او بندگان و بردگانند. همه در مقابل او اسیر قدرتند. همه باید فرمان او را ببرند. هیچکس حق ندارد سرش را به پای دیگری بگذارد، همچنانی که هیچکس حق ندارد پایش را روی سر دیگری بگذارد. [۴]
[۱] طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه ۸، ص ۲۲۷.
[۲] همان، جلسه ۸، ص ۲۲۸.
[۳] همان، جلسه ۸، ص ۲۲۸.
[۴] همان، جلسه ۸، ص ۲۳۶.
کد خبر 6046616