Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:24:34 GMT

دومین قربانی نظام مهندسی کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۵۸۶۰

دومین قربانی نظام مهندسی کیست؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که نظام مهندسی دو سه استان هنوز بر اساس روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می‌دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین رییس نظام مهندسی باشیم.

به گزارش ایسنا، بعد از آن‌که روز ۵ اردیبهشت ماه به دستور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ پروانه اشتغال به کار حسن قربانخانی ـ رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ به دلیل بی‌توجهی به بخشنامه‌های وزیر، معلق شد شرایط محافظه‌کارانه‌ای در بدنه این سازمان ایجاد شده و ارجاع نظارت در بسیاری از استان‌ها تعطیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود گفته می‌شود دو سه استان هنوز بر اساس روال سابق، ارجاع را انجام می‌دهند و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که تعلیق پروانه اشتغال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از این استان‌ها به زودی به مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه ابلاغ خواهد شد.

اما تازه‌ترین اتفاق به موضع‌گیری رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد که به طور تلویحی، بخشنامه‌های وزیر را خارج از حدود وظایف او دانسته است. محمدرضا رضایی طی نامه‌ای عنوان کرده "مادامی که این صلاحیت به بخش دولتی اعطای قانونی نشده بایستی صلاحیت شورای انتظامی مهندسی در تشخیص تخلف و میزان اهمیت و انطباق آن با مجازات‌ها را به رسمیت شناخته و در صورت نیاز به کارآمدسازی ساز و کار برخورد با تخلفات از طریق اعمال تغییر در نحوه‌ی رسیدگی به تخلف و طرز تعقیب و تشدید و تعدیل مجازات‌ها، به اخذ مصوبه هیات دولت در اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بپردازد."

اجرای ابلاغیه‌های عباس آخوندی در حالی توسط رضایی، منوط به اخذ مصوبه هیات وزیران شده که دیوان عدالت اداری هم می‌تواند در ابطال یا تایید بخشنامه‌های وزیر راه و شهرسازی رای صادر کند. با این وجود هنوز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نسبت به بخشنامه‌های وزیر، شکایتی به دیوان عدالت نبرده است. بنابراین نظریه رییس کمیسیون عمران نیز صرفا جنبه‌ی پیشنهادی دارد و وزیر راه و شهرسازی در پذیرش یا رد آنها دارای اختیار است.

سازمانهای نظام مهندسی از مدتی قبل در سردرگمی قرار دارند. از یک طرف عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - به ادارات کل راه و شهرسازی استانها و از طریق آنان به روسای استانهای کشور می گوید باید بخشنامه های عدم دریافت پنج درصد حق نظارت، عدم ارجاع نظارت و تعارض منافع را اجرا کنید. از سوی دیگر رحمانی فضلی ـ وزیر کشور ـ بخشنامه‌های فوق را مغایر آیین‌نامه‌های دولت دانسته و فرج الله رجبی هم نامه زده که نباید دستورات وزیر را اجرا کنید و در صورت اجرا، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها به شورای انتظامی معرفی می شوند.

وزیر راه و شهرسازی روز ۱۸ اردیبهشت ماه به پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی درخصوص مذاکره بر سر موارد مناقشه پاسخ مثبت داد، اما شروطی را مطرح کرد که نشان می‌دهد هم‌چنان بر مواضع قبلی خود ایستاده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سازمان نظام مهندسي عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه جهت افتتاح پروژه‌های راه و شهرسازی در استان آذربایجان شرقی وارد فرودگاه شهید مدنی تبریز شدند.

دیگر خبرها

  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است