Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@19:30:54 GMT

جام تاریخی «مارلیک» در موزه رشت رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۶۶۸۹

جام تاریخی «مارلیک» در موزه رشت رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه به مناسب آغاز هفته میراث فرهنگی با حضور مصطفی سالاری استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استان گیلان از جام تاریخی«مارلیک»و ۵۹ قطعه و مجسمه فلزی کشف شده از تپه مارلیک رودبار در موزه باستان شناسی رشت رونمایی شد.

این اشیای تاریخی بعد از گذشت ۵۰ سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و با مشارکت موزه ملی ایران به مدت ۱۵ روز و به مناسبت هفته میراث فرهنگی در معرض نمایش علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار گیلان نیز در حاشیه  رونمایی از جام مارلیک درجمع خبرنگاران با بیان اینکه این اثر تاریخی قدمت حدود سه هزار ساله در گیلان دارد، اظهار کرد: نمایش عمومی این اثر بعد از گذشت ۵۰ سال از کشف آن برای عموم کاری ارزشمند است.

مصطفی سالاری با اشاره به ظرفیت و پتانسیل غنی گیلان در این حوزه، افزود: وجود این آثار نشان دهنده قدمت تاریخی و فرهنگ غنی این استان است.

وی در ادامه با اشاره به هفته میراث فرهنگی برضرورت احیای بناهای تاریخی و میراث گذشتگان استان نیز تأکیدکرد و گفت: مردم گیلان و ایران باید از قدمت تاریخی این سرزمین آگاهی یابند و وجود بناهای تاریخی در این راستا بسیار تأثیرگذار است.

نمایش ۵۹ اثر تاریخی کشف شده از تپه مارلیک رودبار

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان در رونمایی از این اثر تاریخی، اظهار کرد: این جام یکی از مهمترین اثرهای تاریخی کشف شده در کاوش های باستان شناسی تپه مارلیک شهرستان رودبار بوده که امروز به نمایش گذاشته شده است.

رضا علیزاده با بیان اینکه به همراه این اثر تاریخی ۵۹ اثر دیگر کشف شده در معرض دید علاقمندان به حوزه فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفته است، افزود: هدف از رونمایی و به نمایش گذاشتن این آثار آشنایی با فرهنگ و آثار و هنر عصر آهن در گیلان است.

به گفته این مسئول به همراه این جام آثاری همانند درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین، مهره های آویز، دکمه و سربند زرین به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 4297693

منبع: مهر

کلیدواژه: رشت مصطفی سالاری میراث فرهنگی گیلان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان خرم آباد ماه مبارك رمضان شهرکرد بارش باران خطبه های نماز جمعه برجام اشتغال مشهد یاسوج مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۶۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم

  به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، عبدالمجید شاکری گفت: همه معلمان، آموزگاران و اساتید دانشگاه روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با ارائه کارت شناسایی می‌توانند از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی فرهنگی مشارکت‌کننده در این طرح، به صورت رایگان یا با تخفیفات ویژه بازدید کنند.   معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد افزود: بازدید از خانه لاریها، زندان اسکندر، نارین قلعه و باغ جهانی پهلوان پور مهریز در این روز برای فرهنگیان رایگان است، همچنین باغ جهانی دولت‌آباد و موزه آب با ۵۰ درصد تخفیف، قنات جهانی زارچ و موزه اسناد و نسخ مهربان پولادی با ۶۰ درصد تخفیف، موزه دیدنی‌های یزد با ۴۰ درصد تخفیف و موزه نور و روشنایی با ۸۰ درصد تخفیف در این طرح مشارکت دارند.   وی گفت: این طرح در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان با ارائه کارت شناسایی معتبر به همراه ۴ نفر از اعضای خانواده در نظر گرفته‌شده است.   در تقویم رسمی کشور ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نام‌گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تخفیف موزه‌ها و اماکن تاریخی یزد به مناسبت روز معلم
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان