Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير خارجه ايران در راستاي گفت‌وگوهاي برجامي بعد از خروج آمريکا از اين توافق، با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل ديدار کرد.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران که شب گذشته به منظور شرکت در نشستي با حضور فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزراي خارجه سه کشور اروپايي (آلمان، فرانسه و انگليس) وارد بروکسل پايتخت بلژيک و مقر اتحاديه اروپا شد، امروز با فدريکا موگريني ديدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزير خارجه کشورمان گفت که در ديدارش با موگريني درباره ضرورت اجراي کامل برجام توسط طرف‌هاي باقيمانده و تضمين بهره‌مندي ايران از منافع اين توافق گفت‌وگو کرده است.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) پس از ديدارش با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل و در جمع خبرنگاران درباره گفت‌وگوهايش با موگريني گفت: بحث‌هاي خوبي با خانم موگريني براي آمادگي جلسه امروز (نشست مشترک با موگريني و سه وزير اروپايي) داشتيم.
ظريف گفت: تأکيد بر ضرورت اجراي کامل برجام توسط همه طرف‌هاي باقيمانده و بهره‌مندي ايران از منافع برجام و اينکه اين بهره‌مندي‌ها تضمين شود، نظر مشترک ماست.
وي خاطرنشان کرد: درباره نحوه اقدام و چگونگي رسيدن به آن تضمين‌ها کار را شروع کرديم، از ديروز در سطح کارشناسي و امروز هم در سطح کارشناسي و در اين ملاقات و در ملاقاتي که امشب وزرا خواهند داشت و همينطور در کاري که در طول يکي دو هفته آينده به صورت مشترک در سطح سياسي و کارشناسي ادامه خواهيم داد، در زمينه روش‌هايي که مي‌شود هم منافع ايران و هم منافع ساير اعضاي باقيمانده برجام را تضمين کرد، گفت‌وگو خواهيم کرد.
وزير خارجه با بيان اينکه برجام داراي منافع براي همه بوده، اظهار داشت: بايد اطمينان حاصل کنيم يک کشور با خروج غيرقانوني‌اش نمي‌تواند منفعتي را از يک قضيه ببرد و ساير اعضايي که متعهد ماندند مي‌‌توانند از منافعش بهره‌مند شوند.
در ديدار ظريف و موگريني در بروکسل سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه و مجيد تخت‌روانچي معاون سياسي دفتر رئيس جمهور حضور داشتند.

هرگونه توافق جداگانه به منظور اصلاح برجام، غيرممکن است
معاون لاوروف اعلام کرد: مسکو معتقد است احتمال بحث درباره آينده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقنامه هسته اي ايران، بدون مشارکت آمريکا در اين توافق با توجه به خروج يکجانبه واشنگتن از آن، وجود دارد.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد مسکو معتقد است احتمال بحث درباره آينده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقنامه هسته اي ايران، بدون مشارکت آمريکا در اين توافق با توجه به خروج يکجانبه واشنگتن از آن، وجود دارد.
ريابکوف در گفتگو با انديشکده والداي اعلام کرد: «ما بايد معيارهاي کار در چارچوب برجام بدون آمريکا را مشخص کنيم. ما معتقد هستيم اين مسئله نه فقط از لحاظ نظري بلکه همچنين از لحاظ عملي، امکان پذير است».
اين مقام خاطر نشان کرد مسکو قويا معتقد است هرگونه توافق جداگانه به منظور اصلاح برجام، غير ممکن است.
ريابکوف افزود: «روسيه خود را به توافقات جداگانه فرضي و احتمالي هيچ طرفي در چارچوب برجام مقيد نمي داند. منظور من تلاش ناکام سه کشور اروپايي براي دستيابي به توافقي با آمريکا براي بهبود اين توافقنامه است».
اين ديپلمات همچنين تاکيد کرد روسيه نگران است خروج آمريکا از توافق با ايران «به مقدمه اي براي تشديد بيش از پيش تنش هاي نظامي در خاور ميانه تبديل شود».

آمريکا فشار زيادي بر طرفهاي توافق هسته اي ايران وارد مي کند
 وزير خارجه روسيه گفت آمريکا فشار زيادي بر طرفهاي توافق هسته اي ايران وارد مي کند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، سرگئي لاوروف گفت آمريکا فشار شديدي بر طرفهاي توافق هسته اي وارد مي کند و به آنها اولتيماتوم داده است تا روابط تجاري شان با ايران را قطع کنند.
لاوروف گفت: «آمريکا به کشورهاي شرکت کننده در برجام فشار وارد مي آورد تا از صادرات کالاهاي خاص به ايران خودداري کنند و از اين کشور نفت نخرند و براي اين کار بازه زماني 60 تا 90 روز تعيين کرده است. اين برنامه فشار زيادي اعمال مي کند. اين موضوع روشن است که آمريکا با خارج شدن از برجام همه حقوق خود را در ارتباط با اين سند از دست داده است چون بندي در برجام هست که حقوق خاصي براي طرفهاي اين سند قائل شده است. دلايلي براي نگراني بابت اتفاقات اخير، منظورم توافق هسته اي ايران است، وجود دارد. اين نگراني ها مي تواند به روابط کشورهاي دو سوي اقيانوس اطلس شديدا لطمه بزند و اگر چنين اتفاقي بيفتد پيامدهاي آن بسيار گسترده تر از پيامدهاي مربوط به ايران و توافق خواهد بود.»

تاکيد پوتين و ماکرون بر تعهد به برجام
پوتين و ماکرون در تماسي تلفني بر تعهد به برجام تأکيد کردند.
رئيس‌جمهوري روسيه در تماسي تلفني با همتاي فرانسوي خود درباره توافق هسته‌اي ايران رايزني کرد.
«ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهوري روسيه امروز سه‌شنبه تلفني با «امانوئل ماکرون» درباره توافق هسته‌اي ايران (برجام) رايزني کرده است.
بنا بر گزارش خبرگزاري «رويترز»، کاخ کرملين با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد، روساي جمهور دو کشور در اين گفت‌وگوي تلفني بر تعهد خود به توافق هسته‌اي ايران تأکيد کرده‌اند.

محور مذاکرات ايران و اروپا
يک مقام آلماني گفت: ضرب الاجل ايران به اروپا درباره برجام بايد مورد مذاکره قرار گيرد.
دويچه وله در گزارشي نوشت معاون وزير امور خارجه آلمان "لازم" است ضرب الاجل 45-60 روزه اي که ايران به اروپا داده تا تضمين هايي براي حفظ منافعش در توافق هسته اي به دست دهد مورد بحث قرار گيرد.
در پايگاه اينترنتي دويچه وله آمده است: معاون وزير امور خارجه آلمان مي گويد ضرب الاجلي که ايران به اروپا داده تا منافعش در توافق هسته اي را تأمين کند نيازمند بحث و گفتگو است. ايران، آلمان، فرانسه و انگليس روز سه شنبه براي بحث در مورد اين مسئله ديدار مي کنند. ميخائيل روث روز دوشنبه گفت "لازم" است ضرب الاجل 45-60 روزه اي که ايران به اروپا داده تا تضمين هايي براي حفظ منافعش در توافق هسته اي به دست دهد مورد بحث و گفتگو قرار گيرد.
راث گفت لازم است بحث شود آيا ما واقعاً با چنين تاريخ ها و ضرب الاجل هايي به پيشرفت دست پيدا مي کنيم يا خير. راث اين اظهارات را در بروکسل پيش از جلسه اي که قرار است ميان ايران، فرانسه، آلمان و انگليس در روز سه شنبه در مورد توافق هسته‌اي برگزار شود بيان کرد. فدريکا موگريني ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا نيز در اين نشست حضور خواهد داشت.
به دنبال تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر خروج از توافق هسته اي، يک مقام ايراني گفت: "اروپايي ها بين 45 تا 60 روز فرصت دارند تضمين هاي لازم براي حفظ منافع ايران را تأمين کنند و خسارات ناشي از خروج آمريکا را جبران نمايند." اين نقل قول در پايگاه اينترنتي مجلس ايران منتشر شد. اين اظهارنظر به عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران نسبت داده شده است.
راث گفت «اگر تهران به توافق هسته اي ادامه دهد اروپا مايل است مسئوليت اقتصادي بيشتري را در ايران برعهده بگيرد. هدف اين توافق جلوگيري از ساخت سلاح هسته اي توسط تهران است.» وي همچنين اذعان کرد تحريم هاي آمريکا عليه ايران مي تواند بر شرکت هاي اروپايي تأثير بگذارد و اين نشان مي دهد که حل و فصل اين شرايط چقدر دشوار است.
در همين حال مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز گفت: به همراه وزيران خارجه انگليس، آلمان و فرانسه براي حفظ برجام تلاش مي‌کنيم.
فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در نشست انديشکده مطالعات امنيتي اتحاديه اروپا مستقر در بروکسل با موضوع سياست هاي اتحاديه اروپا پس از برگزيت گفت: اتحاديه اروپا و انگليس واکنش هايي متحدانه درباره حمله سالزبري و نيز مسئله ايران داشته اند. ما همچنان به همکاري خود به عنوان يک طرف متحد و براي دستيابي به هدفي دقيقا يکسان ادامه مي دهيم.
وي افزود روز سه شنبه، بوريس جانسون وزير خارجه انگليس به بروکسل خواهد آمد و به همراه هايکو ماس وزير خارجه آلمان و ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه براي حفظ توافقي که با يکديگر و نيز به همراه چين و روسيه به دست آوريم تلاش و همکاري خواهيم کرد و با کمک يکديگر اين توافق را نجات خواهيم داد. ما همچنين نشستي با وزراي خارجه سه کشور اروپايي برگزار خواهيم کرد و ديداري نيز با محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران خواهيم داشت.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عمليات نجات برجام بروکسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز،در آستانه سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه یکم مه (۱۲ اردیبهشت) با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفتگو کرد.

آنها درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته‌ای ایران صحبت کردند.

بورل در فرسته‌ای که در ایکس همرسان کرد درباره موضوع این گفتگوی تلفنی نوشت که مجددا بر اهمیت خویشتنداری و تنش‌زدایی در منطقه صحبت کرده و گفته «همچنین باید بر روی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کار کرد».

او درباره تحریم‌های جدید اروپا نوشت: «درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پهپاد‌ها و موشک‌های ایران توضیح دادم.» و افزود: «من همچنین پرونده شهروندان اتحادیه اروپا را که خودسرانه در ایران بازداشت شده بودند مطرح کردم.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در فرسته‌ای در ایکس نوشت که امیرعبداللهیان در این گفتگو «با یادآوری تلاش‌های صورت گرفته و گام‌های مثبت» ایران در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به «زیاده‌خواهی» برخی طرف‌های مقابل در مذاکرات اشاره کرده و گفته است: «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین از اروپا خواسته به نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی «احترام» بگذارد.

در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در ایران تا یک درجه فراتر از میزان مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای و نیز موضوع محدودیت بازرسی‌های بین‌المللی بر فعالیت هسته‌ای ایران به نگرانی‌های جهانی دامن زده است، رافائل گروسی قرار است روز ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) به ایران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.

سفر رافائل ماریانو گروسی همزمان با کنفرانس انرژی هسته‌ای ایران در اصفهان برگزار می‌شود، شهری که میزبان سایت‌های حساس غنی‌سازی است و در حمله آشکار اسرائیل در ۱۹ آوریل مورد هدف قرار گرفت. همچنین این سفر همزمان با تنش‌های منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه از جمله جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه و حملات شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در یمن، انجام می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین، پایتخت اتریش است، اعلام کرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز‌های ۶ و ۷ مه به ایران سفر می‌کند، اما در مورد برنامه و جلسات او توضیحی نداد.

تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه به نقل از محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که گروسی در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای» شرکت کرده و با او و دیگر مقامات دیدار خواهد کرد.

اسلامی گفت: «مطمئنم که ابهامات برطرف می‌شود و ما می‌توانیم روابط خود را با آژانس در چارچوب پادمان‌ها و معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی تقویت کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ادامه تعامل تهران با آژانس همچنین گفته که در حال حاضر بیش از ۱۳۰ نفر از بازرسان آژانس مجازند برای بازرسی در ایران حضور داشته باشند.

دیگر خبرها

  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای مصری | تشکر ایران از موضع مصر در محکومیت جنایات اسرائیل
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • (ویدیو) نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و ظریف
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»