Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:26:52 GMT

اروپا در تکاپوي حفظ برجام بدون آمريکا

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۳۸۸۲۶

اروپا در تکاپوي حفظ برجام بدون آمريکا

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- همزمان با سفر وزير امور خارجه ايران به بروکسل با هدف تضمين گرفتن از اروپا درخصوص حفظ برجام، گوشه و کنار قاره سبز نيز شاهد تکاپو و تلاش‌هاي جداگانه از سوي سران کشورهاي مختلف براي بقاي اين توافق بين المللي و ادامه منافع آن براي اروپايي ها است.

شبکه تلويزيوني يورونيوز روز سه شنبه گزارش داد با خروج يکجانبه آمريکا از توافق هسته اي با ايران و هشدارهاي دونالد ترامپ به کشورهاي اروپايي و اعلام ضرب الاجلي براي شرکت هايي که با تهران مراوده اقتصادي دارند، شاهد تکاپوي کشورهاي اروپايي براي حفظ برجام هستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا بر اعلام کاخ کرملين، ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه امروز با امانوئل مکرون همتاي فرانسوي خود بصورت تلفني در موضوع برجام گفت و گو کرده است و در جريان آن، دو رئيس جمهور بر پايبندي خود بر توافق هسته‌اي سال 2015 ميلادي تاکيد کرده‌اند.
اين گفت و گو در زماني کمتر از يک هفته قبل از سفر مکرون به روسيه براي شرکت در نشست اقتصادي سنت پترزبورگ (24 تا 26 مه) انجام شده است.
همچنين امروز سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه اعلام کرد که گفت و گو درباره آينده توافق هسته‌اي ايران بدون مشارکت آمريکا نيز ممکن است.
ديديه ريندزر وزير امور خارجه بلژيک نيز امروز در بروکسل و پس از ديدار با ظريف، در گفت و گو با ايرنا گفت: اتحاديه اروپا درحال جستجوي راه حل هايي براي حفاظت از شرکت هاي اروپايي فعال در ايران در برابرتحريم هاي آمريکا است.
نشريه اشپيگل نيز امروز نوشت شرکت هاي آلماني فعال در ايران اکثرا به ادامه فعاليت و ماندن در اين کشور فکر مي کنند ضمن آنکه کميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا در صدد است شرکت هاي اروپايي از جمله شرکت هاي آلماني تضمين لازم را براي ادامه فعاليت درايران بدهند.
همچنين روزنامه گاردين امروز نوشت وزيران دارايي و امور خارجه فرانسه با 60 شرکت فرانسوي فعال در ايران ديدار مي کنند تا جزئيات نحوه محافظت از تجارت اين شرکت ها دربرابر تحريم هاي آمريکا را بررسي کنند.
رهبران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا قصد دارند فردا (چهارشنبه) در نشستي در صوفيه پايتخت بلغارستان وضعيت همکاري‌هاي اقتصادي شرکت‌هاي اروپاييِ طرف قرارداد با ايران را پس از خروج آمريکا از برجام به بحث بگذارند.
بنا بر اعلام يکي از مقامات ارشد اتحاديه اروپا، قرار است ژان کلود يونکر رئيس کميسيون اروپا و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در جريان نشست مشترکي که عصر چهارشنبه در پايتخت بلغارستان برگزار مي‌شود، رهبران تمام 28 کشور عضو را در جريان گزينه‌هاي در دسترس در اين باره قرار دهند.
به گزارش ايرنا، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که از برجام خارج مي شود. اين اقدام وي با مخالفت شديد طرف هاي ديگر برجام روبرو شد.
طرف هاي اروپايي اعلام کرده اند که به توافق هسته اي پايبند هستند.
حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاري هاي خود با پنج کشور باقيمانده در توافق هسته اي ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصميم مقتضي را خواهد گرفت.
محمدجواد ظريف رايزني هاي خود درباره توافق هسته اي را که به دستور روحاني صورت مي گيرد، از شنبه شب آغاز کرد.
وي ابتدا به چين و روسيه رفت و دقايقي پيش وارد بروکسل شد. وي قرار است سه شنبه در بروکسل با وزيران خارجه فرانسه، آلمان، انگليس و فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار و گفت وگو کند.
اروپام**9041** 1723
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۸۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد