Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > دین و اندیشه - علما و مراجع تقلید مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» را منبع مهمی برای مطالعه و استفاده در حوزه‌های علمیه دانستند و بر لزوم استفاده طلاب از این مجموعه تاکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه مؤسسه امام موسی صدر، مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» گزارش کاملی از فعالیت‌های ۱۹ ساله امام موسی صدر در لبنان است که به تازگی وارد بازار نشر شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر علاقه‌مندان به آرا و اندیشۀ امام صدر، این مجموعه می‌تواند محل رجوع محققان و مدیران و علمای ادیـان و پژوهشــگران تاریخ و رجال سیاســی و نظایر آن باشد. همچنین منبع مناســـــبی برای مصلـــحان و اندیشـــمندان و روحــانیون است تا به منظومۀ فــکری و مبانی نـــظری فعالیت‌های او پی ببرند.

در چند ماهی که از انتشار مجموعه «گام به گام با امام» می‌گذرد، این مجموعه مورد استقبال پژوهشگران، محققان و اساتید دانشگاه و همچنین علمای حوزه قرار گرفته است.

برخی از مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم نیز در دیدار با مدیر و جمعی از کارکنان مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر از ترجمه و انتشار این مجموعه ابراز خرسندی کرده و آن را منبع مهمی برای مطالعه طلاب حوزه دانسته‌اند. نظرات مراجع تقلید درباره مجموعه ۱۲ جلدی را در ادامه می‌خوانید.

آیت‌الله حسین وحید خراسانی:

«آقا موسی صدر مجسمه فضل و کمال و عصاره بیت آیت الله قمی و بیت صدر است. ما خدمت پدر بزرگوار ایشان یعنی آیت‌الله سیدصدرالدین صدر ارادت ویژه داشتیم. بسیار کار خوبی کردید که مجموعه آثار و تفکرات امام موسی صدر را گردآوری و منتشر کردید.»

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی:

«اکنون آثار امام موسی صدر منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد. امیدوارم همه از تجربیات و افکار امام صدر بهره ببرند و مجلدات این مجموعه موجی در افکار نسل جدید ایجاد کند. امام صدر هم مباحث نو و جدید را تمام و کمال بلد بود و هم اینکه سنت گذشته را به خوبی می‌شناخت. واقعا شخصیتی استثنایی بود و این نکته باور همه است.»

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی:

«کار بسیار خوبی برای حفظ تراث امام صدر انجام دادید فراموش نکنید که جامعه را علم اداره می‌کند در صورتی که آن علم به عمل برسد. بیان نورانی‌ای از امام صادق(ع) هست که یک دستور مستقیم و یک پیام غیرمستقیم دارد. دستور مستقیم این است که حضرت به یکی از اصحاب فرمود: «فان مِتَّ فَوَرّث کُتبک بَنیک» تا نفس می‌کشید سواد؛ هرگز نگویید من بازنشست شدم یا فارغ‌التحصیل شدم، تا نفس می‌کشید به فکر فهمیدن و فهماندن باش، این دستور مستقیم امام است.

امام صادق(ع) دستور مستقیم به مفضّل داد و فرمود به‌گونه‌ای زندگی کن که در هنگام وفات چهار کتاب برای بچه‌هایت به ارث بگذاری، آثار قلمی خودت را میراث خودت قرار بده. یعنی تو هم اهل قلم باش و می‌توانی؛ این همه علوم را ذات اقدس الهی برای ما خلق کرده است. این دستور مستقیم امام صادق است به امام موسی صدر؛ اما پیام غیر مستقیمش به ورثه او این است که شما وارث این تراث هستید و این را علماً و عملاً حفظ کنید.»

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی:

«انتشار ترجمه فارسی «گام به گام با امام» کار بسیار شایسته‌ای بود و ان‌شالله بنده آن را مطالعه و از آن استفاده خواهم کرد و قطعا با تلاش شما همه از این مجموعه ارزشمند بهره‌مند خواهند شد. این کتاب، تاریخ بسیار بزرگ و ارزشمندی است و مطالب مفیدی در حوزه‌های مختلف دارد.»

آیت‌الله حسین نوری همدانی:

«به فعالیت‌های مؤسسه در زمینه انتشار افکار امام صدر و پاسخگویی به سوالات شرعی رونق دهید تا نام و آثار امام صدر برای همیشه پابرجا بماند.»

آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی:

«مجموعه مهم «گام به گام با امام» غنیمت بسیار مهمی برای فارسی‌زبان‌هاست. مخاطبان عرب که پیشتر این مجموعه را در اختیار داشتند. عمده مخاطبان این مجموعه روحانیون و طلاب حوزه‌های علمیه هستند. طلاب به ویژه باید از این کتاب بسیار بیاموزند. حوزه‌ به تربیت چهره‌هایی مانند امام موسی صدر نیاز بسیار دارد، بنابراین باید «گام به گام با امام» به یکی از منابع اصلی مطالعاتی طلاب تبدیل شود.

کتابخانه آیت‌الله بروجردی این آمادگی را دارد تا جلساتی را مرتبط با این کتاب و شخصیت امام صدر برگزار کند تا ان‌شالله شناخت شخصیت‌های امروز حوزوی نسبت به منظومه فکری امام صدر بیشتر شود. کتابخانه آیت‌الله بروجردی سه سالن مجزا دارد: سالنی ویژه محققان، سالنی ویژه بانوان و سالن عمومی و در همه این سالن‌ها باید یک دوره از «گام به گام» وجود داشته باشد.»

مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» با ۲۰ درصد تخفیف در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است. قیمت اصلی این مجموعه ۴۵۰ هزار تومان است که با بهای ۳۶۰ هزار تومان همزمان در غرفه مؤسسه و سایت فروش آنلاین به فروش می‌رسد.

/6262

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۳۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)

حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایت‌های کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند. نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌کردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند در علم‌آموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتاب‌های داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا می‌شود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم می‌آموزد.

نشر جمال مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگی‌نامه‌ یکی از اهل بیت (ع) می‌پردازد. نویسنده‌ این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه‌ ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو ام‌فروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد رابطه‌ دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهل‌بیت است. اولین صفحه‌ کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیع‌الاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحال‌اند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.

دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان می‌کند.

زمانه زر و زور و گل محمدی!

حیدری ابهری نمونه‌هایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایت‌ها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان می‌کند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبان‌ها قطعاً برای کودکان جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود. در این مورد نمونه‌ای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.

در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان می‌شود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز این‌چنین به تصویر کشیده شده است:

«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانواده‌اش فرمود: همه‌ خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بی‌توجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»

در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • سوگواری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • دیدگاه علما و روحانیون شیعه و سنی کردستان در مورد امام صادق(ع)