Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:29:20 GMT

نیمی از شهروندان افغان در ایران با سواد شدند

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۳۹۴۸

نیمی از شهروندان افغان در ایران با سواد شدند

یزد - ایرنا - معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: تاکنون نیمی از شهروندان افغان مقیم ایران با برنامه ریزی این سازمان و پیگیری های مستمر در استان ها از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار شدند و روند سواد آموزی مهاجران ادامه دارد.

علی باقرزاده عصر سه شنبه در آیین آغاز به کار طرح آموزش سواد آموزی کودکان بازمانده از تحصیل افغان در یزد با اشاره به اینکه آمار سواد مهاجران در سال ورود به ایران 6 درصد بود، افزود: بر اساس نتایج سرشماری سال 1395، این عدد به 60 درصد افزایش یافت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به حضور سه میلیون مهاجر افغان در ایران ادامه داد: در تمام کشورها اگر فردی بدون مجوز قانونی وارد کشوری شود با مهاجر برخورد جدی خواهند کرد، ولی در ایران حتی فرصت سوادآموزی برای آنها فراهم شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش به فراهم شدن فرصت آموزش رایگان و برابر برای افغان ها در ایران اشاره کرد و یادآور شد: نیمی از جمعیت افغانستان با سواد هستند، در کشور ما مطابق بخش نامه و دستورالعمل های آموزشی سالانه افزون بر 25 هزار نفر از مهاجران در طرح سواد آموزی شرکت می کنند.
باقرزاده با اشاره به بودجه که برای سوادآموزی افغان ها در نظر گرفته شد، بیان کرد: هم اکنون اجرای طرح سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل در قالب تفاهم نامه با مشارکت سازمان مردم‌ نهاد امداد بین‌المللی اجرا می شود.
وی بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه ، هزار و 900 نفر از کودکان و نوجوانان بی‌سواد سنین 19-10 ساله اتباع خارجی در استان های تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و یزد زیر پوشش برنامه ‌های سواد آموزی پایه و دوره انتقال قرار می گیرند.
براساس سر شماری سال 90، در گروه سنی 10 تا 49 سال استان یزد ، 96.6 درصد افراد باسواد هستند.
همچنین 94.9 درصد جمعیت شهری و 86.1 درصد روستاییان ، 94.2 مردان و 90.7 زنان استان باسواد هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند .
7536/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سوادآموزي مهاجران افغان ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیگر خبرها

  • طرز پخت نان بربری به شیوه افغان ها (فیلم)
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند/ افزایش اردوهای دانش آموزی
  • دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب + عکس
  • عکس/ دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • اتباع غیرمجاز افغان دستگیر و از کشور خارج می شوند /۵۰ درصد اتباع در کدام شهر ساکن هستند؟
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند