Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@14:41:32 GMT

چگونه ترس از تاریکی را در خود درمان کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۶۶۰۳

چگونه ترس از تاریکی را در خود درمان کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  یکی از اختلال‌های روانی شایع در کودکان ترس از تاریکی و شب است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند بسیاری از بزرگسالان نیز حالت‌هایی مشابه را تجربه می‌کنند و دچار ترس از تاریکی و شب هستند.

آمار‌ها نشان می‌دهند، حدود ۲۰ درصد از کودکان ۶ ساله در هفته دچار کابوس شبانه می‌شوند و نکته جالب مشاهده کابوس به وسیله دو درصد از بزرگسالان در شب در هر هفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان اعتقاد دارند، دیدن رویا یا کابوس در مرحله REM از خواب شبانه رخ می‌دهد که در این حالت عنبیه چشم به دلیل دیدن رویا یا کابوس زیر پلک به شدت حرکت می‌کند، همچنین دراین حالت حرکت اعضای بدن متوقف و به عبارتی فرد فلج می‌شود و توانایی دیدن تصاویر سیاه و سفید و در برخی افراد رنگی را پیدا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند افرادی که دچار حالت REM به میزان زیاد می‌شوند بیشتر از سایرین به بیماری آلزایمر یا اختلال‌های روانی مبتلا می‌شوند.


بیشتر کودکانی که سابقه ترس از شب و تاریکی یا دیدن کابوس‌های شبانه را دارند این مشکل را در بزرگسالی به همراه خواهند داشت.

در برخی زمان‌ها بروز یک اتفاق تلخ یا ترسناک و شوک عاطفی ناشی از آن می‌تواند سبب شعله ور شدن اختلال روانی هراس از شب و دیدن کابوس‌های شبانه در بزرگسالان شود.

کارشناسان اعتقاد دارند دیدن کابوس و خواب‌های آشفته بخشی از روند طبیعی توسعه مغز در دوران کودکی است که به دلیل رشد سلول‌های مغزی و بزرگ شدن آن رخ می‌دهد، اما به تدریج و با افزایش سن در نوجوانی، چون رشد مغز کاهش می‌یابد فرد کمتر دچار کابوس می‌شود.


دیدن کابوس در بزرگسالی بیشتر منشا روانی دارد که به دلایلی، چون مشغله‌های کاری، ضربه‌های احساسی، احساس ناامنی، زندگی در مناطق جنگ زده، از دست دادن اعضای خانواده و عزیزان، قرار گرفتن در معرض حادثه‌های تروریستی و مواردی از این دست رخ می‌دهد.

افراد بزرگسالی که دچار کابوس می‌شوند امکان دارد با به خاطر آوردن کابوس خود در زمان بیداری یا مشاهده یک کابوس تکراری دچار حمله هراس و ترس شوند.

پزشکان انواع تکنیک‌ها را برای برطرف کردن کابوس شبانه  به بزرگسالان توصیه می‌کنند، پژوهش‌ها نشان می‌دهند تنها ۱۰ درصد از مردم قادر به کنترل رویا‌های خود هستند.


برای درمان افرادی که از تاریکی می ترسند، روش‌های درمانی همچون جلسه‌های مشاوره، گرفتن نوار مغزی و اسکن از مغز برای بررسی نبود توده یا رگ خونی متورم، بررسی سابقه دیدن کابوس یا ابتلا به بیماری‌های روانی در خانواده، تنظیم رژیم غذایی فرد، مشاوره و روان کاوی مشکل‌های روزانه فردی و خانوادگی، دارو درمانی و نیز برخی روش‌ها مانند  استفاده از القای ذهنی به وسیله دستگاه توصیه می‌شود.


ناتوانی در کنترل رویا‌ها و دیدن کابوس‌های آشفته می‌تواند سبب ابتلای فرد به اختلال‌های روانی چون بی خوابی، بدخوابی، افسردگی، اختلال حمله هراس و حتی خودکشی شود.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۶۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند

به تازگی فیلمی از خاخام‌های اسرائیلی منتشر شد که نشان می‌دهد با تعجب و شگفتی درحال بازدید از بقایای موشک ایران هستند. 

دیگر خبرها

  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • فیلم| وقتی خاخام‌های اسرائیلی از دیدن بقایای موشک ایران شگفت‌زده شدند
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند