Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-04@21:31:40 GMT

رضاییان: جای نقد در کشور ما خالی است

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۷۳۱۳

رضاییان: جای نقد در کشور ما خالی است

به گزارش جهان نيوز، مراسم تجلیل از استاد علی‌اکبر فرهنگی به همت دانشگاه فرهنگ و ارتباطات سوره تهران برگزار شد. در این مراسم، دکتر حسن خجسته معاون سابق صدای جمهوری اسلامی، استاد محمود مختاریان، مجید رضائیان، صدیقه ببران، دکتر خاموشی رئیس هیأت امنای دانشگاه سوره، دکتر محمد روشن، رئیس دانشگاه سوره، دکتر امید مسعودی استاد دانشگاه سوره، زهرا طاهری‌پور رئیس دانشگاه ارتباطات سوره، دکتر خجی معاون آموزشی دانشگاه سوره و جمعی دیگر از اساتید حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این مراسم دکتر محمد روشن رئیس دانشگاه سوره ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خوشحالم که در تکریم معلمی دیگر گرد هم آمدیم و از اینکه دانشگاه ارتباطات سوره رو به تعالی است و توانسته در صحنه ارتباطات حضور جدی و علمی داشته باشد خرسندم. 

وی ضمن خیر مقدم به اساتید حاضر گفت: خوشحالم که در رأس هیأت امنای دانشگاه سوره پرفسور علی فرهنگی هدایت‌های ویژه‌ای داشتند، قبلا از اینکه من در خدمت دوستان در این سمت قرار بگیرم، دکتر خاموشی به دکتر فروغی سفارش کرده بود که رشته تبلیغ ارتباطات پایه‌گذاری شود و این رشته براساس مبنایی سازمان تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد که در سال 86 اولین سری از دانشجوهای این رشته ثبت‌نام کردند. استاد فرهنگی نیز اولین استادی بود که در این رشته شروع به تدریس کرد. 

وی در ادامه بیان داشت: مصوبه سال 97 تشدید ارتقای کیفیت است ما نیز به لحاظ رقابت تنگاتنگی که با دانشگاه‌ها داریم ناچاریم که کیفیت علمی‌مان را ارتقا دهیم و امیدورایم بتوانیم با کمک سازمان تبلیغات اسلامی این گام را برداریم. رشته‌هایی در دانشگاه وجود دارد که دانشجوهای ما در آنها سرآمد هستند. 

روشن با اشاره به اینکه دانشجویان دانشگاه سوره در سطح بین‌المللی افتخارآفرین هستند، گفت: برای مثال؛ عوامل فیلم ایستاده در غبار از بچه‌های دانش‌آموخته دانشگاه سوره بودند که برای ما افتخار و غرور ملی آوردند. همچنین دانشجویان شهرسازی نمادی به عنوان محراب طراحی کردند و به عنوان بالاترین رتبه دانشجویی در کشور معرفی شدند. ترکیب دانشجویان این دانشگاه ترکیب خاصی است. 

در بخش دیگری از این مراسم زهرا طاهری‌پور رئیس دانشگاه ارتباطات سوره گفت: امروز این فرصت فراهم شد تا به همت دانشجویان از یکی از بزرگان علم و رسانه تجلیل کنیم، از استاد فرهنگی تشکر می‌کنم بابت تلاش‌های همیشگی‌شان. 

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر هر موفقیتی که دانشجویان ما به دست می‌آورند مدیون زحمت‌های اوست.
طاهری‌پور ضمن تبریک روز ارتباطات به دانشجویان رسانه گفت: ارزش کار این بزرگان مثل افرادی است که جان خود را برای حفظ وطن دادند و بنا به فرموده پیامبر(ص) ارزش کار اینها از شهدا بالاتر است. 

دکتر خاموشی رئیس هیأت امنای دانشگاه سوره نیز در ادامه این مراسم گفت: ما باید دانشجویان را به بهتر شدن تشویق کنیم و دانشگاه سوره روز به روز در جهت کیفیت بیشتر تلاش می‌کند. امروز روزگار در حال تحول است و خیلی از اتفاق‌ها بدون پیش‌بینی در حال افتادن است. 

وی ادامه داد: فضای اینترنت اتفاقی را در جهان برای بشر محقق کرد که شما دانشمندان درباره آن به ما تذکر می‌دادید. بشر امروز تعریف دیگری دارد، زمانی به ما می‌گفتند حرف بزن تا بتوانی خودت را به جهان معرفی کنی، اما امروزه شرایط تغییر کرده و حتی مراحل تدوین مقاله نیز در فضای مجازی روی می‌دهد. 

رئیس هیأت امنای دانشگاه سوره  در ادامه گفت: در دنیای امروز که به سمت اشیاء دیجیتال می‌رود، می‌گویند بیش از 55 میلیارد شیء دیجیتال در آینده وجود خواهد داشت، چندی پیش در شورای عالی فضای مجازی بودم که درباره اینترنت اشیاء صحبت شد، اگر روزی اینترنت اشیاء به وجود ْآید، خواهیم دید که موتورهای جستجو هم در اختیار آنها قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به ایجاد حریم خصوصی در فضای مجازی بیان داشت: شما نباید حریم خصوصی‌تان را در فضای مجازی از دست بدهید، جریان انفجار اطلاعات اتفاق غریبی است و توصیه می‌‌کنم دانشگاه ارتباطات در این زمینه با دقت بیشتری عمل کند. ارتباطات دستور دین ماست و باید الزامات آن را از عقل و عرف و شرع بگیریم و باید ببینیم این سه چه می‌گویند تا عمل کنیم،؛ چرا که هویت جهانی ما در این سه مورد بازخوانی می‌شود. 

خاموشی در پایان صحبت‌های خود گفت: ائمه الهی با به کارگیری ارتباطات مردم را هدایت کردند و ما باید محور و مرزها را برای مردم تعریف کنیم و از منش پیامبر(ص) برای بیان حق بهره جوییم. 

بخش دیگری از این مراسم، به معرفی کتابهای استاد رئوف پیشدار اختصاص یافت، کتابهای نگارش برای رسانه، تعزیه و سفرنامه کابل از این کتاب‌ها بودند. 

در ادامه رئوف پیشدار به روی سن آمد و در مراسم تجلیل از استاد فرهنگی گفت:‌ رونمایی سه کتاب جدیدم در جمع شما افتخار بزرگی بود، در زندگی حرفه‌ای اصولی را سرلوحه خودم قرار دادم که بیاموزم و آگاهی‌هایم را به روز کنم و آنچه آموختم را به دیگران یاد دهم.

در بخش دیگری از این مراسم، از دانشجویان برتر دانشگاه ارتباطات دانشگاه سوره تقدیر شد. در این بخش بنا نصاری، نفیسه عبدالملکی، الهام پارسامعین، رضا کارگر، معصومه اسدی‌فرد و محمد کمالی باغستانی تقدیر شد. 
در بخش دیگری از این مراسم استاد محمود مختاریان روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: همین که درباره دکتر فرهنگی بگوییم که از شاگردان جلال آل‌احمد و... بوده، حق مطلب را ادا می‌کند. امروز روز فردوسی است،‌ آیا ما از فردوسی تجلیل کردیم؟ 

وی ادامه داد: جالب است که 112 هزار میلیارد ایمیل در یک روز در نیویورک جابجا می‌شود و این اهمیت ارتباطات را به ما نشان می‌دهد، همین الان که من صحبت می‌ کنم 3 هزار خبرگزاری آنلاین در دسترس مردم قرار دارد، من نیز از ترم گذشته درس‌ گردشگری مالی را در دانشگاه نیویورک تدریس می‌کنم. 

وی در تقدیر دکتر فرهنگی بیان داشت: ما باید امثال ایشان را تقدیر کنیم اما یادمان نرود که هیچ‌وقت از حمید عنایت، استاد ابوالقدر و ... تجلیل نکردیم. همین الان 2 هزار نفر در سینمای انیمیشن کشور فعال هستند که آثار جهانی ساختند و باید قدر آنها را نیز بدانیم. یادم است آن زمان که دکتر فرهنگی در مقطع دکترا تدریس می‌کرد، هیچ استادی در این مقطع درس نمی‌داد. 

وی با اشاره به سانسورهایی که در مطبوعات وجود دارد، گفت: چندین سال پیش حرف‌های عباس کیارستمی را در روزنامه نوشته بودم اما سردبیر به دلایل شخصی حرف‌های او را حذف کرد، تا اینکه متوجه شدم مدیر مسئول ما دارای یکی از پست‌های دولتی است. 

صدیقه ببران عضو هیأت علمی دانشگاه سوره درباره اینکه آیا دنیای امروز با دنیای گذشته تفاوت دارد، گفت: باید این را در نظر بگیریم که ضعف اساسی در بحث روابط عمومی چیست، شاید بیشتر در حوزه روابط عمومی‌های دولتی، کاهش میزان اعتماد مخاطبین ما و مردم است و روابط عمومی‌های خصوصی هم شاید آنطور که باید کار نکردند و ما با روابط عمومی‌هایی مواجه نشدیم که کماکان با تغییرهای جهان تغییر کنند. 

وی ادامه داد: متأسفانه متوجه نمی‌شویم که مدیران روابط عمومی‌ها چقدر در تصمیم‌ها تأثیرگذارند و حتی گاهی می‌گفتیم روابط عمومی‌ها بیشتر دلال این حوزه هستند، دلیلش هم فقدان سیاستگذاری کلان کشوری بود. ما اطلاع‌رسانی را ارتباطی یکسویه با مخاطبین می‌دانیم و فراموش کردیم که مخاطبین ما به ویژه با رسانه‌های عصر نوین از بسیاری جهات آگاهی‌ها زیادی به دست آوردند. 

وی در ادامه بیان داشت: زمانی که فضای الکترونیک طراحی شد، نگاه الکترونیک به استفاده ابزاری از اینترنت منحصر شد، ما نیز اگر به مخاطب نیاز داریم باید بدانیم او هم در این ماجرا دخیل است. یکی از مهمترین ضعف‌های ما نگاه صرف به مخاطبین و ارتباط آنها با مخاطب به صورت اجباری است. اگر به جامعه مردم‌سالار نگاه کنیم می‌بینیم که ارتباط دوسویه و هدفمند نداشتیم. 

در ادامه این مراسم، دکتر حسن خجسته معاون سابق صدای جمهوری اسلامی با بیان شوخی‌هایی با کتاب «رئوف پیشدار» گفت: بچه‌هایی که در رسانه کار می‌کنند باید از محیط فاصله بگیرند تا دید عمیق‌تری نسبت به موضوع‌ها داشته باشند. شرکت‌های خصوصی غیر از منفعت‌طلبی هیچ چیز را مهم نمی‌دانند و اینها کاربرانی هستند که به دنبال آزادی بی‌حد و حصر بودند. 

وی ادامه داد: دو رویکرد قدرتمند وجود دارد، توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه که این گروه‌ها زیر فشار قدرت‌ها ضعیف‌اند، اینها شامل سه گروه اخلاقگرایانه، فن‌گرایانه و جامعه‌گرایانه هستند. 

خجسته با اشاره به مشکلی که در دانشگاه‌های ارتباطات وجود دارد، افزود: متأسفانه در دانشگاه های ارتباطات سهمی از ذات فضای مجزای وجود ندارد و غالبا درک تکنولوژیکی می‌بینیم. فردگرایی یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی است و ما نیز باید درک نظری داشته باشیم. 

وی در پایان صحبت‌هایش درباره دکتر فرهنگی گفت: هر زمان هر فردی که با او همنشین شد دو چیز را از او یاد گرفت، آموزش اساسی و پرورش جدی که باید از تلاش‌های این استاد بزرگ تقدیر شایسته‌ای به عمل آورد. 

مجید رضاییان استاد ارتباطات دانشگاه سوره در ابتدای صحبت های خود گفت: من می‌خواهم پیوندی بین ارتباطات و روابط عمومی برقرار کنم، ما وقتی صحبت از علم می‌کنیم چیزی از ذهن متبادر می‌شود و زمانی که از معنویت حرف می‌زنیم چیز دیگری، کار رسانه و مدیریت رسانه این است که فرد نخواند و نداند و کشف کند. مدیریت رسانه قطعاً علمی است که ذات ارتباطات دارد و بخش نرم‌افزاری به سخت‌افزاری‌اش می‌چربد و در پایان تجربه آنها به کشف موارد مورد نظر منجر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه مدیر موفق در روابط عمومی کیست، گفت: مدیری در این بخش موفق است که بتواند از پایین به بالا هماهنگی‌های لازم را برقرار کند. روابط عمومی‌های امروز در ایران باید هر پنج سال یکبار در سرفصل‌های کتاب ها بازنگری کنند. ما در کشور خودمان تا به حال چند بار این کار را کردیم؟

وی ادامه داد: ما از امثال آقای فرهنگی چقدر استفاده کردیم؟ در همه جای دنیا در دانشگاه‌ها به صورت مستقل تصمیماتی گرفته می‌شود اما در ایران اینگونه نیست، کاش زمانی که می‌خواستیم تجلیل کنیم، تجلیل عملی می‌کردیم. 

این استاد ارتباطات ادامه داد: زمانی که شبکه‌های اجتماعی سراسری شد همهمه‌ای ایجاد شد، شبکه‌های اجتماعی وسیله ارتباطی بودند نه رسانه ارتباطی و جای خالی نقد، جای خالی کشف و معرفت مدتهاست که احساس می‌شود. فکر می‌کنم اگر بخواهیم پیوندی بین مدیریت و رسانه و روابط عمومی برقرار کنیم، همه اینها در دو پله علم، معرفت و کشف وجود دارد و ما باید از علم به معرفت و کشف برسیم که نمونه بارزش پرفسور فرهنگی است. 

در پایان صحبت‌های رضاییان اعلام شد که بیش از 40 درصد سرفصل‌های کتب درسی بازنگری شده است. 

پایان بخش این برنامه نیز تقدیر از استاد فرهنگی با حضور دیگر اساتید حاضر در مراسم بود، در این بخش علی‌اکبر فرهنگی به روی سن آمده و ضمن تشکر از برگزاری این مراسم گفت: بسیار خوشحالم که این توفیق نصیبم شد که در محفل شما حضور داشته باشم، بارها این محبت در حق من شده و همیشه از اینکه چرا بیشتر نتوانستم برای کشورم کار کنم شرمسار بودم. 

وی ادامه داد: خیلی‌ها از من می‌پرسند چرا در خارج از کشور نماندی و به ایران آمدی، زندگی فقط زرق و برق و تملک نیست، بخش عمده زندگی مفید واقع شدن است و من همیشه این احساس را در ایران داشتم. سال 62 وقتی به ایران برگشتم چنان ذوقی در چشمان شاگردانم دیدم که پس از سالها تدریس در چشمان دانشجویان خارج از مرزها ندیدم و همین برایم ارزشمند است. 

وی ادامه داد: ما در فرهنگ تکریم، دانشکده فرهنگ و ارتباطات را داریم که پیشرو است و باید بگویم که غرب پا بر زمین دارد و شرق همواره سر بر آسمان دارد و این موضوع به خودی خود توانمندی‌هایی را به ما می‌دهد و ما را مقید می‌کند، ما نیز در دانشگاه‌های ارتباطات و رسانه با پدیده‌های انسانی سر و کار داریم. 

این استاد ارتباطات در ادامه بیان داشت:‌ ارتباطات چیزی جز انسانیت نیست و این انسانیت جزو فرهنگ ایران بوده است و حالا که بحث تغییر سرفصل کتب درستی است، جا دارد روی این ابعاد نیز توجهی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: در حال حاضر در کلاس‌های درسی رویکرد پارادایمی داریم که در آن از صنعت کشاورزی و عصر پست‌مدرن و پسامدرنیزم استفاده می‌شود که همه جا به یک شکل است. 

منبع:فارس پیام رسان سروش پیام رسان ایتا پیام رسان بله اینستاگرام

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است

کیومرث یزدان پناه کارشناس بین‌الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اعتراضات دانشجویی در آمریکا اظهار کرد: حداقل انتظاری که می‌شود از افکار آزادی خواه جهان و اندیشه محور جهانی به ویژه از دانشگاه‌های مستقل و دانشگاه‌هایی که هیچ‌گونه وابستگی سیاسی به سیستم‌های غربی ندارند داشته باشیم همین باشد که در مواقع لازم و به موقع از ظلمی که بر مظلومی در هر نقطه از جهان می‌شود دفاع کنند.

وی ادامه داد: این خیزشی که به عنوان خیزش سازگار با افکار ضد بشری صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی در آمریکا شاهدش هستیم مصداق بارزی در جنبش آزادی خواهی دانشجویی در جهان است؛  آن هم در جایی که اسرائیل را فرزند کوچک خود در نقطه‌ای دیگر از جهان می‌دانند. آن هم در جایی که خود باعث و بانی بسیاری از جنایات بشری در اقصی نقاط جهان است و سیستم بی رحمی دارد و پلیسش به خشونت و بی رحمی مشهور است و معمولا چنین حرکات و گردهمایی‌ها را از جنس مردمی و همدردی با مظلومان سرزمین‌های اشغالی  را بر نمی‌تابد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: به نظر من این اتفاق می‌تواند نقطه و سرآغازی برای رستاخیز جهانی در افکار عمومی جهان برای جنایات رژیم صهیونیستی و امیال آن‌ها باشد. به هر حال آن چیزی که در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم. هر مقدار دامنه این اعتراضات گسترده‌تر و وسیع‌تر شود و هر چه قدر شرایط را برای مبارزه واقعی با ستمکاران صهیونیست فراهم کند حتما می‌تواند آثار بسیار درخشانی را  برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین داشته باشد و برای  تثبیت موقعیت آن‌ها، به رسمیت شناختن حقوق مشروع و از همه مهم‌تر به رسمیت شناختن کشور فلسطین اهمیت داشته باشد.

وی افزود: موضوع مهم آن است که به نظر می‌رسد آمریکا بزرگترین بازدارنده تشکیل کشور فلسطین و بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی است.

وی ادامه داد: این افکار عمومی آمریکایی‌ها آن هم در دانشگاه و میان نخبگان و اساتید با چنین خیزشی رو به رو می‌شود باید آن را ارج نهاد و به نظر من وظیفه تمام رسانه‌های آزادی خواه جهان و آن‌هایی که مدعی هستند تریبون شان در اختیار مظلومان جهان است موظف هستند آن را پوشش دهند و زنده نگهدارند تا دامنه آن از مرز‌های آمریکا و دیگر مناطق جهان فراتر برود و بستر‌ها را برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در وهله اول و در وهله د وم زمینه را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در همه زمینه‌ها فراهم کند.

یزدان پناه گفت:کشور‌های مستبد اروپایی و کشور مستبد آمریکا به اینگونه اعتراضات معمولا بی اعتنا هستند . اما قدر مسلم این اعتراضات بی تاثیر نیست و هر چه قدر دامنه این اعتراض‌ها وسیع‌تر شود و اعتراضات بنیادی‌تر شود و مقاومت‌های مدنی علیه دولت آمریکا و صهیونیست‌ها شکل گیرد حتما می‌توان دولت‌های این کشور‌ها مانند فرانسه و انگلیس و آلمان را تحت فشار بگذارد تا در سیاست‌های خود در حمایت از اسرائیل و  جنایات آن‌ها در سرزمی‌های اشغالی تغییر نظر دهند.

وی در انتها گفت: ادامه این تظاهرات خیزش دانشجویان علیه صهیونیست در آمریکا و اروپا که احتمال دارد دامنه اش به کشور‌های دیکر هم کشیده شود می‌تواند دولت‌های این کشور‌ها را وادار کند  که  حمایت هایشان را  از صهیونیست‌ها به حداقل برسانند وصهیونیست‌ها را تحت فشار بگذارد که در واقع دست از این استمرار نسل کشی و جنایات گسترده در سرزمین‌های اشغالی دست بردارند و به طور کل ادامه این تظاهرات حتما در تغییر سیاست‌های دولت‌های غربی تاثیر گذار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های این کشور ممنوع شد
  • خدشه‌دار شدن استقلال دانشگاه؛ «دخالت‌ها در دانشگاه زیاد شده است»
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • مسئول یک سوپرمارکت هم این همه تغییر نمی‌کند!
  • اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • قالیباف: آموزش و پرورش پرچمدار تحول در کشور است