Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:10:26 GMT

پيامدهاي مهاجرت نخبگان

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۷۴۲۸

پيامدهاي مهاجرت نخبگان

خبرگزاري آريا - روزنامه پيام استان سمنان روز چهارشنبه در شماره چهار و 762 مطلبي با عنوان ` پيامدهاي مهاجرت نخبگان ` را به قلم حسين زياري منتشر کرد.

در اين مطلب آمده است :با وجود وضعيت‌ نگران‎کننده خروج نخبگان از کشور، اين پديده قابل کنترل است. وقتي مي‎گوييم با فرار مغزها سرمايه از کشور خارج مي‌شود، دقيقا منظورمان چيست؟
فرار نخبه‎ها از کشور، دو نوع ضرر به دنبال دارد؛ يکي خروج سرمايه انساني (human capital) که نيروي داراي دانش، مهارت و تخصص را شامل مي‎شود و ديگري از بين‎رفتن سرمايه‎اي است که صرف پرورش آن فرد شده؛ تربيت نيروي انساني از دوران دبستان تا زمان دانش‌آموختگي هزينه‌اي براي کشور دارد که با رفتن او اين سرمايه هم از دست مي‎رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از لحاظ عدد و رقم هم يادم است وقتي دکتر «فرجي‎دانا» وزير علوم بود، آماري ارائه کرد که مي‎گفت سالانه 180تا200 هزار نخبه از ايران خارج مي‎شوند و کشور از اين بابت، هرسال حدود 50 ميليارد دلار ضرر مي‎کند، يعني بيش از درآمد نفتي کشور. اين رقم البته براساس ميزان هزينه‎هايي بود که خارج از کشور، صرف پرورش نيروي انساني تحصيل‎کرده مي‎شد.
غير از سرمايه انساني و اقتصادي، اين‎روزها از سرمايه ژنتيکي هم صحبت مي‎شود؛ بعضي‎ها معتقدند با خروج نخبگان از کشور، از نظر هوشي و ژنتيکي هم متضرر مي‎شويم. طبعا نخبه‎ها افراد هوشمندي هستند اما وقتي مي‎گوييم با خروج آن‎ها از کشور، سرمايه هوشي و ژنتيکي خارج مي‎شود، به يک نگاه نژادپرستانه نزديک مي‎شويم. بهتر است درباره «سرمايه فکري» صحبت کنيم.
ضمن اين‎که نخبگي لزوما ريشه در ژن ندارد. من با يکي از طرفداران اين نظريه که استاد برجسته‎اي هم هست صحبت مي‎کردم. به او گفتم والدين شما چه وضعيتي دارند؟ گفت بي‎سواد هستند و در روستا زندگي مي‎کنند. جواب دادم پس شما چطور به چنين جايگاهي رسيدي؟ من، فرار مغزها را از حيث اجتماعي، قابل بحث و بررسي مي‎دانم.
شايد بد نباشد به خود مفهوم «مغزها» هم بپردازيم؛ چه کساني در اين تعريف قرار مي‌‏گيرند؟ هر انساني که در هر زمينه‎اي دانش و مهارت کسب کرده‌است، سرمايه انساني محسوب مي‎شود. نخبگان، صرفا تحصيل‎کرده‎هاي دانشگاهي نيستند و متخصصان حوزه‎هاي هنري، فلسفي، ورزشي و... هم در اين تعريف قرار مي‌گيرند. با اين‎همه اما اگر محاسبه‎اي از ميزان خروج نخبه‎ها وجود داشته‎باشد، صرفا تحصيل‎کردگان آموزش عالي به حساب مي‎آيند.
مثلا خروج ورزشکاري با تحصيلات عالي از کشور، فرار مغز‎ها محسوب مي‎شود و ورزشکاري که تحصيلات ديپلم دارد، خير. از آن طرف، ثروتمنداني که به دليل احساس ناامني مالي از ايران مي‎روند هم باعث خروج سرمايه مي‎شوند؛ به‎طور کلي بايد بين سرمايه انساني و اقتصادي تمايز قائل شويم.
ما در کشور با «بحران» فرار مغزها مواجهيم؟
در اين‎باره آمار رسمي نداريم. هرچه هست آمارهايي است مبتني بر برآوردهاي کلي و ‎جايي که براي مثال خروج هر تحصيل‎کرده‎ از کشور را ثبت کند، وجود ندارد. آمارهايي مبتني بر برخي تحقيقات که خيلي هم نمي‌شود روي صحت و سقم آن حساب کرد، مي‎گويد 75 درصد جواناني که در پژوهش‎ها مورد سوال قرار گرفتند، تمايل به مهاجرت داشتند. طبعا همه اين افراد از کشور خارج نمي‎شوند اما هم اکنون ميل جوان‎ها که اکثرا تحصيل‎کرده هستند، به مهاجرت بالاست. وضعيت کشور ما از لحاظ مهاجرت نخبگان، نسبت به بقيه کشورها چطور است؟
در کشورهاي توسعه‎يافته، مفهومي به اسم فرار مغزها (brain drain) وجود ندارد و چرخش مغزها (brain circulation) مطرح است؛ يعني بين اين کشورها جابه‎جايي و تبادل نخبگان اتفاق مي‎افتد. نخبه‎ها براي مثال اگر از کانادا به آمريکا مي‎روند، به قصد کسب تجربه و افزايش سطح علمي است نه براي فرار از اوضاع نامطلوب. در ايران اما با فرار به معني واقعي و نوعي گريز اجتماعي مواجهيم. ضمن اين‎که از لحاظ مالي هم حمايتي از نخبگان صورت نمي‎گيرد.جوان تحصيل‎کرده با حقوق يک و نيم ميليون تومان در ماه وقتي وضعيت خودش را با دوستش در اروپا مقايسه مي‎کند، کاملا اين فاصله را حس مي‎کند. در ايران به دلايل مختلف، حس تعلق اجتماعي کاهش يافته‎است.
کشورهاي ديگر، مسئله فرار مغزها را چطور مديريت کردند؟ کشورهاي توسعه‌يافته که اساسا با اين مسئله‎ مواجه نيستند تا بخواهند به مديريتش فکر کنند. يک پزشک فرانسوي چرا بايد از کشورش خارج بشود؟ از چه چيزي مي‎خواهد فرار کند؟ و اصلا کجا برود بهتر از کشور خودش؟ فرار مغزها مربوط به کشورهاي درحال توسعه است؛ مثل افغانستان که نه تنها نخبگانش بلکه نيروي کارش هم از کشور خارج مي‎شوند. نخبه‎اي که از کره جنوبي به انگلستان مي‎رود، فرار نمي‎کند بلکه مي‎خواهد شرايط ديگري را هم تجربه کند اما خروج از کره شمالي، فرار محسوب مي‎شود.
6026/7342
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۷۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد رئیس زاده، با اشاره به خدمات ارزشمند جامعه مامایی کشور، گفت: زیربنای اصلی توسعه پایدار و اقتدار هر کشور تناسب مستقیم با نیروی جوان مولد دارد و حتماً یکی از مؤلفه‌های تقویت جمعیت سالم مولد، عملکرد جامعه عظیم ۷۶ هزار نفری مامایی کشور است. از این منظر جامعه مامایی ارزش بالایی دارد و باید برای تحقق آینده کشور بر روی جامعه مامایی سرمایه گذاری‌های کلان در بعد علمی و کارکردی انجام شود. این سرمایه گذاری‌های کلان لازمه توسعه و تعالی و جوانی جمعیت است. اگر ما می‌خواهیم از سیاه چاله جمعیتی بیرون بیاییم و از آن پنجره طلایی جمعیت استفاده کنیم، حتماً باید قدر جامعه مامایی را بدانیم.

وی به آمار قابل توجه در حوزه جمعیت اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های ۹۲ تا ۴۰۰ یک شیب وحشتناک رو به نزول جمعیتی داشتیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۲ و ۴ دهم درصد کاهش موالید داشتیم. این کاهش را هنوز داریم اما سرعت شیب کمتر شده است با اقدامات خوبی که در این دولت و با تلاش وزارت بهداشت شده است سرعت نزول کمتر شده است.

رئیس زاده ادامه داد: در ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۱۴ هزار تولد داشتیم. ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۵ هزار و در سال ۱۴۰۲، یک میلیون و ۵۷ هزار. لذا کاهش ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۳ و ۶ دهم بوده اما کاهش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ یک و ۶ دهم بود و جلوی سقوط آزاد کاهش موالید گرفته شد.

وی با استناد به آخرین آمار سازمان نظام پزشکی گفت: از ۷۶ هزار جمعیت مامایی کشور تنها ۱۰ درصد آنها پروانه مطب دارند، یعنی ۷ هزار و ۷۱۲ پروانه فعال مامایی داریم. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تشویق به فرزندآوری، این است که دوران زایمان و بارداری به تجربه خوشایند و مطمئنی تبدیل شود و هرقدر این تجربه شیرین باشد، تکرار آن محتمل‌تر خواهد بود و جمعیت عظیم جامعه مامایی در ایجاد این تجربه خوشایند نقش مهمی دارند که باید به کار گرفته شوند و این واقعیت‌ها را باید مسئولان کشور بدانند.

رئیس زاده گفت: جشن روز ماما باید یک جشن واقعی افزایش جمعیت سالم و قوی باشد و حتماً ما باید به آینده امیدوار باشیم و موظفیم که به نسل جدید امید و نشاط بدهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • گزارش گاردین از سربازان فراری اوکراین؛ «نمی‌خواهیم بمیریم»
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • راه خروج از سیاه چاله جمعیتی قدردانی از جامعه مامایی است
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ◄ ناچار به خروج کامل از صنعت حمل و نقل ریلی خواهیم بود
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت ناباورانه نخبه‌ علمی کشور
  • پیام تسلیت رئیس بنیاد ملی نخبگان در پی درگذشت نخبه‌ علمی کشور