Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:08:57 GMT

خروش نفرت از آمریکا و صهیونیسم مهار شدنی نیست

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۵۴۷۵۷۷

خروش نفرت از آمریکا و صهیونیسم مهار شدنی نیست

تهران-ایرنا- اقدام «دونالد ترامپ» مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس موجب فوران آتش خشم فلسطینیان نسبت به کاخ سفید و رژیم صهیونیستی شد که به اعتقاد کارشناسان، مهار اوضاع حتی از عهده واشنگتن هم خارج شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، جابجایی رسمی سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس با حجم گسترده ای از واکنش های بین المللی و اعتراضاتی شدید در اراضی اشغالی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرایی کردن این اقدام غیرقانونی یکی از وعده های انتخاباتی «دونالد ترامپ» بود که قرار شد همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی (15 ماه می برابر با 25 اردیبهشت ماه ) صورت گیرد .
با اینکه اعتراضات در غزه از مدتی قبل آغاز شده بود اما حوادث دو روز گذشته اوج فریاها به اقدام آمریکا است که با کشتار وحشیانه از سوی رژیم صهیونیستی همراه گردید . حملات سربازان صهیونیست موجب بزرگترین کشتار چند سال اخیر در غزه شد. بر اساس گزارش رسانه ها ده ها نفر از فلسطیانیان به شهادت رسیدند و هزاران مجروح نیز روانه بیمارستان شدند.
رهبران و سران کشورهای مختلف جهان نسبت به این اقدام آمریکا و واکنش تند رژیم صهیونیستی به اعتراض ها سکوت نکردند. دولت های فرانسه، روسیه و ترکیه در کنار دیگر کشورها و نهادها همچون اعضای سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب اقدام آمریکا را محکوم کردند.
شخصیت هایی همچون «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به علاوه مقام ها و رهبران احزب آلمان و همچنین «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن انتقاد از جابجایی سفارت واشنگتن و اقدامات تل آویو، از این رژیم خواستند به حقوق فلسطینیان احترام بگذارد و از نشان دادن واکنش های خشونت بار خودداری کند.

**از مراسم خلوت بیت المقدس تا حمام خون غزه
نکته مهم در تحولات اخیر آن است که تا پیش از این ، سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواسته بود از تاسیس سفارت در بیت المقدس بپرهیزند. تقریبا تا به حال همه کشورها به این رویه عرفی احترام گذاشتند. از طرف دیگر فلسطینی ها هم بر تشکیل دولت خود به پایتختی بیت المقدس تاکید دارند و آن را خواسته و آرزوی دیرین خود بیان می کنند.
این نکات باعث خشم جهانی از اقدام ترامپ شده است و به همین دلیل از 86 کشور دعوت شده به مراسم انتقال سفارت ایالات متحده، تنها 33 هیات در آن حضور یافتند. نشریه معتبر «بیزینس اینسایدر» با بیان اینکه بسیاری از کشورها از حضور در در مراسم افتتاح سفارت جدید ایالات متحده در بیت المقدس خودداری کردند آورد اگرچه اقدام رئیس جمهوری آمریکا اجماع جهانی را که تاکنون در مورد بیت المقدس وجود داشت خدشه دار کرد اما هنوز بی میلی بسیاری زیادی در میان کشورهای جهان و از جمله دعوت شدگان به رویکرد ترامپ وجود دارد.
اعتراض مردم غزه به شرایط موجود و سیاست های آمریکا موجب رفتاری خشن از سوی رژیم صهیونیستی شد که برخی رسانه ها همچون «دیلی بیست» آن را راه اندازی حمام خون در مرزهای غزه عنوان کردند.
البته به نوشته این گزارش، خشونت ها در مرز غزه کاملا واقعی و جدی یا به عبارتی فوران نارضایتی 7 هفته تظاهرات فلسطینی ها بود که دود آتش و غبار ناشی از آن تا کیلومترها دیده می شود.
همزمان با تیراندازی مستقیم نیروهای اسرائیلی که در برخی زمان ها شدید هم بود، سربازان این رژیم از فلسطینی ها می خواستند تا فاصله 300 متری از مرز را حفظ کنند اما با وجود همه تهدیدها بسیاری از فلسطینی ها با گلوله مستقیم مصدوم و شهید شدند.
روزنامه «واشنگتن پست» با بیان اینکه اعتراض های بیشتری در راه است، در مورد آمار شهدا و مجروحان وقایع در غزه آورده است 61 نفر در این خشونت ها جان خود را از دست دادند و یکی از آن ها نوزادی بود که به علت گاز اشک آور ارتش اسرائیل جان خود را از دست داد .
سطح خشونت ها از سوی بسیاری از تحلیلگران بی سابقه و به اندازه جنگ سال 2014 غزه سنگین ارزیابی شد. بر این اساس احتمال افزایش خشونت ها به علت ادامه مراسم روز نکبت و خاکسپاری این شهدا زیاد است. تاکنون بیشتر از 2500 نفر مجروح شدند؛ 8 تن از شهدا زیر 18 سال سن داشتند و یکی از آن ها هم نوزادی 8 ماهه بود.
به نوشته این روزنامه، با اینکه برخی مقابله با این اعتراض ها در حد متعادل را قانونی می دانند اما این حجم از خشونت مرگبار و استفاده از نیروهای نظامی و تسلیحات جنگی را غیرقابل توجیه می دانند.
«روپرت کولویل» سخنگوی سازمان ملل در امور حقوق بشر، واکنش مرگبار و وحشتناک تل آویو را محکوم کرد.

** آمریکا و خشم فلسطینیان
به اعتقاد تحلیلگران، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس فقط دلیل اعتراض های اخیر نیست زیرا هفته ها است که در غزه تظاهرات گوناگونی برگزار می شود اما اقدام اخیر ترامپ آن را تشدید کرد.
روزنامه یو.اس.ای تودی نوشت: معترضان ضمن نشان دادن واکنش به انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس، حقوقی دیگر همچون بازگشت آوارگان و رفع موانع اسرائیلی ها را برای ورود کالاهای مورد نیاز به غزه خواستار شده اند.
در درگیری های سال 1948 که به تاسیس این رژیم منجر شد حدود 750 هزار فلسطینی آواره شدند. 70 درصد از 2 میلیون سکنه کنونی غزه از فرزندان آن آوارگان هستند که رفع محاصره و محدودیت های غزه را دنبال می کنند. اعتراض های اخیر نیز به همین دلیل آغاز و پس از فرارسیدن روز نکبت تشدید شد. تارنمای شبکه خبری «اسکای نیوز» آورده است: شدت اعتراض ها به اندازه ای است که حتی قدرت ایالات متحده نیز برای آرام کردن منازعه کافی نیست. ضمن اینکه پیش بینی می شود تنش و خشونت های بیشتری در راه باشد.
این گزارش نوشت: تصاویری که از لبخند مقام های اسرائیلی پهلو به پهلوی فرستاده های آمریکایی در بیت المقدس منتشر شد در کنار خشونت ها در غزه موجب خشم و نفرت مسلمانان و اعراب سراسر جهان شده است. حال برای ده ها شهید وقایع اخیر، مراسم جداگانه تدفین برگزار می شود که در هر یک از آن ها انبوهی از فلسطینیان خشم خود را نسبت به اسرائیل به نمایش می گذارند.
به اعتقاد کارشناسان، واشنگتن در منازعه های قبلی تلاش می کرد تا تنش را خاموش کند اما این بار فلسطینی ها از آمریکا به علت حمایت کامل از اسرائیل عصبانی هستند. اکنون که روابط کاخ سفید با فلسطینی ها به پایین ترین سطح خود رسیده است، دیگر برای هر دو طرف منازعه، هیچ قدرت خارجی وجود ندارد که توان کافی برای حل موضوع و ایجاد مصالحه را داشته باشد.
پژوهشم**9130 **1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتقال سفارت روز نكبت كشتار در غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۴۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است

آیت الله خاتمی خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: بخشی از عملیات وعده صادق مربوط به گذشته بود، زدند و به بهترین شکل جواب آن‌ها را دادیم و بخشی از آن هم مربوط به آینده است یعنی آن که اگر بخواهند دوباره غلطی انجام دهند سیلی محکم تری خواهند خورد. نظام ما نظام اسلامی است و اسلامی هم عمل می‌کند.

وی افزود: در روز‌های گذشته مناسبت‌هایی را در ارتباط با نیرو‌های مسلح کشورمان داشتیم. نیرو‌های مسلح بازو‌های پر قدرت ملت هستند و باید قدر آن‌ها را بدانیم. مردم ما به این عزیزان نیاز دارند تا به آن‌ها خدمت کنند نیرو‌های مسلح ما باعث امنیت در تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی در کشور هستند. امنیت کنونی ما افتخاری برای نیرو‌های مسلح است. نیرو‌های مسلح ما شایسه تکریم هستند. ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج ما ویژگی‌های مهمی برای خلق امنیت در کشور را دارند.

خاتمی ادامه داد: سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس روز‌های گذشته بود. کارتر می‌گفت ۶ ماه تدارک عملیات مخفیانه داشتند. هواپیماه‌ها و بالگرد‌های نظامی و نارنجک و توپ و مسلسل داشتند و عملیات را آغاز کردند، اما با اذن خدا طوفان شن به وجود آمد و این عملیات برای آن‌ها به شکست انجامید.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر است. مقام معظم رهبری فرمودند نیمی از جمعیت ما کارگران و خانواده‌های آن‌‌ها هستند و اگر حال این نیمی از جمعیت خوب باشد حال نیمی از جمعیت ایران به سامان خواهد شد. رهبری در مناسبت‌های روز کار و کارگر کلماتشان منشور است و باید این سخنان را ترسیم کنیم و باید‌های رهبری را در رابطه با کارگر‌ها از جمله امنیت شغلی را اجرایی و عملیاتی کنیم. فرمایشات رهبری را باید به عنوان دستورالعمل اجرایی ببینیم.

وی درباره علامه شهید آیت الله مطهری گفت: شهید مطهری مرزبان دین بود. پای مبارزه و زندان رفتن بود و به زندان رفت در مقابل مارکسیست‌ها و دشمنان اسلام ماند و میدانداری کرد. شهید مطهری با علم در میدان بود و می دانست او را شهید می‌کنند، اما به پاس داری از دین و علم ادامه داد.

خاتمی درمورد موضوع غزه گفت: صدا و سیما در این مورد بسیار خوب عمل کرده است و باید از آن‌ها تشکر کرد. اما اکنون پدیده‌ای جدید در دنیا بر علیه صهیونیست‌ها شکل گرفته است و آن تظاهرات و خروش دانشجویان در امریکا و اروپا بر علیه صهیونیست‌ها بوده است. این کشور‌هایی که خود را مدعی حقوق بشر معرفی می‌کنند صد‌ها نفر از معترض‌ها را دستگیر کرده اند و با آن‌ها برخورد کرده اند. واقعا که مرگ بر امریکا حق آنان است.

وی درباره عملیات وعده صادق افزود: این عملیات نمایش ایران اسلامی و قدرت ما بود. دشمنان بدانند دیگر برجامی وجود ندارد و مذاکره موشکی نکرده و نخواهیم کرد و این قدرت را بر سر دشمنان ایران می‌کوبیم.

وی ادامه داد: در این عملیات دشمن فهمید که ما اهل عمل همراه با شعار هستیم و با کسی تعارفی نداریم و این سیره مولا علی (ع) است.

خاتمی تاکید کرد: ما در این عملیات عجله نکردیم و بیمارستان و مدرسه و مراکز اقتصادی را نزدیم و فقط پادگانی را زدیم که از آن به کنسولگری ما تجاوز شده بود و این اسمش تدبیر و عملکرد عاقلانه و هوشمندانه است.

وی ادامه داد: در این عملیات یک جا را زدیم، اما بسیاری از مکان‌ها را هشدار دادیم، اما همه بدخواهان ایران را سر جای خود نشاندیم و به این دشمنان اعلام کردیم بازی با ایران بازی با دم شیر است و فهمیدند که دشمنی با ایران با پاسخی جدی مواجه می‌شود دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است و آن‌ها رسوای دو عالم خواهند بود.

وی افزود: دنیا فهمید، شما عزیزان ایران اسلامی هم دیدید همان اندازه که از اسلام دفاع می‌کنیم از میهن اسلامی خود دفاع می‌کنیم. مراکز دیپلماسی را زدن یعنی تجاوز به خاک آن کشور است. ما مقاوت کردیم و پاسخ کوبنده دادیم.

خطیب نماز جمعه تهران در انتها درباره موضوع حجاب گفت: در رابطه با حجاب می‌گویم. حجاب از ضروریت های دین است و صد‌ها روایت و ۱۰ آیه قرآن درباره حجاب داریم . رهبری فرمودند بی حجابی هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است. نظام اسلامی مقابل این خلاف می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام ما می‌ایستد عقب نشینی هم نخواهد کرد.

وی افزود: خواهش می‌کنم در مسئله حجاب و عفاف دو قطبی شکل ندهیم و باید منطقی بحث کرد و انگ به یکدیگر نزنیم . دلسوزان حجاب در میدان هستند، اما نباید به یکدیگر انگ بزنیم. باید منطقی و استدلالی حرف بزنیم. مطمئن باشیم که مسئولان جمهوری اسلامی فدایی دین بوده و هستند و خواهند بود.

دیگر خبرها

  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • بیانیه دانشگاه امیرکبیر در محکومیت سرکوب خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشگاهیان حامی فلسطین
  • محکومیت سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشجویان از سوی دانشگاه امیرکبیر
  • ببینید | افزایش خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان حامی فلسطین
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • موج نفرت از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در حال گسترش است
  • خروش علویان در جمعه خشم